• aktuelle

hempartyförsäljning, någon som testat?

Hejsan, någon som testat att jobba som säljare i form av hempartyn för något företag och har några saker att säga om det? Jag är helt arbetslös och funderar på att testa då jag inte har något att göra. Vad ställs för krav och tjänar man något på det eller är det mest bara jobb för ingenting?

• Svar på tråden hempartyförsäljning, någon som testat?
  • ina3

Har jobbat ett par säsonger med hemförsäljning för barnkläder. Det är ju lite beroende på hur mycket man säljer, du har oftast % på försäljningen. Ju fler säsonger man hade sålt desto bättre tjänade man. Lättast är att du försöker fundera på vad du vill sälja, sen kontaktar du olika hemförs.företag o jämför lön o villkor. Den dåligaste biten tycker jag nog var att man själv fick bekosta värdinnegåvan, best.sedlar etc. Men det kanske är olika på olika företag.

Själv tyckte jag nog att det var mycket slit för lite pengar men det är väldigt olika. Det finns dom som arbetar heltid med det o tycker det är kanonbra.

• Ocikatten

Jag har jobbat som säljare på min fritid för Tupperware och det tyckte jag var kanon, gav en del pengar. Hade jag haft mer tid hade jag kunnat jobba mer.

• Maria_

Jag har också jobbat för Tupperware och jag tycker att de pengar man tjänar inte alls står i proportion till hur mycket jobb det är.

Den första tiden är svår eftersom man måste etablera sig och då tjänar man nästan inget utan går snarare back då man måste köpa alla trycksaker och värdinnegåvor osv själv. Dessutom måste man ju köpa hem saker för att demonstrera som är aktuella annars är det jättesvårt att sälja de produkterna.

När man väl får igång försäljningen så bör man vara ute många kvällar i veckan för att tjäna några pengar. Jag var ute tre kvällar i veckan och det var det INTE värt. Man åker hemifrån, ska packa upp alla saker, invänta gästerna, dema i 30-45 minuter, svara på alla frågor, ta emot beställningarna, packa ihop, fika med gästerna för att vara trevlig och sedan åker man hem. Hemma ska man sammanställa beställningarna som ska in till gruppledare en gång i veckan.

Sen får man sakerna och ska packa alla för att köra ut till värdinnan. Alltid är det något som är restat så då ska man iväg vid fler tillfällen när dessa saker har kommit. Allt som oftast är det också någon som lämnat in något på garantin som ska skrivas om och skickas till huvudlagret och sedan köras ut.

Nej jag tycker att det tar för mycket tid för den inkomst man får. Jag tjänade kanske 1 500:- i månaden på mina demos efter att jag dragit av alla inköp osv. Visst är det trevligt att komma ut och träffa folk osv, men mycket slit för lite pengar.

Men det är min åsikt som sagt finns säkert dem som tycker att det är ett bra extraknäck!

• aktuelle

jag funderade på att börja då jag är helt arbetslös :/

• Dalabrud-07

Jag jobbar som Tupperwarekonsulent och har så gjort dom senaste 11 åren.
    Visst kan det vara så som Maria_ säger, att man inte tjänar så mycket på det, MEN det beror helt och hållet på hur mycket produkter man köper hem för att visa. För man är INTE tvungen att köpa några, det bestämmer man själv. Allt man köper är dessutom avdragsgillt i deklarationen så man får tillbaks en del av det senare.
    Ja, vi måste betala värdinnans tackgåva själv, den kostar 23:-.
    Trycksakerna betalar vi också, dom flesta är gratis. Har man dessutom tur eller om man är duktig så har man möjlighet att jobba åt sig/vinna både trycksaker och nya produkter - då kostar dom ju ingenting.
    En demonstration ska ta max 2 timmar, från det du kommer till det att du är klar för att åka. Jag brukar aldrig vara kvar och fika och det talar jag alltid om för värdinnan i förväg.
    Sen ska, som sagt ovan, beställningarna sammanställas och du ska skicka in en order. I början kan det vara lite pillrigt, men när man gjort det ett par gånger så ska det ta max 10-15 minuter/vecka. Idag sköts dessutom mycket via internet, och då går det mycket smidigare och fortare.
    Visst förekommer det rester, men väldigt sällan, iallafall här där jag säljer. Då behöver man inte åka två gånger, utan man väntar in nästa leverans när dom restade varorna kommit och sen levererar man allt på en och samma gång. Alternativet är att man åker två gånger, man kanske har en visning åt det hållet lite längre fram, eller om ni kan mötas någonstans....Går alltid att lösa.

Jag tycker att det är värt ett försök. Skapa dig en egen uppfattning om det passar just dig och din familj.
    Nu vet jag inte vad du funderar på att sälja för slags produkter. Men kolla upp ordentligt innan vad det kostar att börja sälja. Vissa företag "kräver" att man ska köpa sin startkollektion själv, för mellan 2-8000:-, och det tycker jag känns fel. Varför ska man betala pengar för att få jobba åt ett företag?
    I Tupperware betalar man inga egna pengar för att prova på hur det är att vara försäljare. Man provar jobbet i 10 veckor och sen kan man ta ställning till om man vill fortsätta eller tacka för sig.

Du får gärna fråga om du har några frågor.

Det är tack vare Tupperware som vi har råd att t.ex. åka utomlands en gång / år och nu gifta oss, så det kan helt enkelt vara värt ett försök - du har inte så mycket att förlora

• Nilo

Åh, va sugen jag blev på att gå på tupperware-party...

• Maria_

Dalabrud

På din beskrivning så verkar det som om situationen ser lite annorlunda ut hos dig än den gjorde hos mig i norrland när jag sålde. Rester var väldigt vanligt, mycket reklamationer, tvunget att köpa visningsex då det var svårt att sälja produkterna annars.

Kanske är det helt enkelt så att det är skillnad var man bor och liknande. Jag vill tillägga till dig Aktuelle att det inte är några större problem att prova om exempelvis Tupperware är något för dig. Gillar du det inte så är det enkelt att sluta. Jag tycker att är du intresserad att prova så gör det.

Lycka till!

• aktuelle

Det var inte tupperware jag var främst intresserad av... jag bor också i norrland så det lät som mycket jobb för lite..

• Dalabrud-07

Frågan är ju vart man drar norrlands-gränsen? Enligt många bor även jag i norrland
    Nu vet jag inte hur länge sen det var Maria_ sålde, men det har ju hänt en del på distributörsfronten, så det behöver ju inte vara samma nu som då.
    Det kan säkert vara så att olika distr. har olika "krav". Jag har då överlevt 3 st, är inne på min 4:e och här har det alltid funkat bra.

aktuelle - prova sök/googla på hemförsäljning så får du säkert upp en massa olika alternativ:
    Tupperware, Oriflame, barnkläder (Me & I, Lingon & Blåbär), Partylite (ljus), sexleksaker, Natures Own. Finns nog hur många som helst, det är nog bara ens eget intresse som avgör vad det blir i slutändan.

Men om du betsämmer dig för att prova något sånt: Kolla vem som betalar in skatt och soc.avgifter (du eller företaget)? Hur mycket du tjänar? Vilka egna utgifter du måste ha i samband med varje visning? Vad det kostar dig att börja sälja? Hmmm, tror jag fick med det mesta.

Lycka Till!

Svar på tråden hempartyförsäljning, någon som testat?