• Zodic

kuvertavgift, hur man kan formulera!

jag ville bara dela med mig av min lilla dikt jag skrivit till våra inbjudningar:

"Ty vi är tyvärr inga rika själar
    Men låt det inte bli våra akilleshälar
    Om du kan bidra med 100kr för mat och dryck
    Lovar vi att bjuda på färgstarka intryck
    Låt oss fira denna kärlekens dag
    Att inte komma med vore ett misstag"

Vad tycker ni ? :D
    att ha kuvertavgift var en självklarhet, då jag har studiebidrag på 950:-/månad (!) och min m2b är arbetslös. Men inte ska väl det hindra oss :) sen har vi ju valt att bara ha 100:- som kuvertavgift, för många av våra vänner är unga etc. men de enda reaktionerna jag fått är varför tar ni itne ut mer! men min kära mor hjälper till lite så det ska nog gå runt :)

• Svar på tråden kuvertavgift, hur man kan formulera!
  • Sanasol

Tycker personligen att det låter tiggande.

I den inbjudan jag fått har det stått, kort och gott:

Presenter undanbedes, kuvertavgift XXX kr.

• Zodic

fast det står senare i inbjudan att presenter undanbedes, så det är poängterat! :)

jag tycker det är roligare att skoja till det, men så är jag en sån person :p

• Bride Aug-08

Personligen så är jag ju emot kuvertavgift, men ett sätt som är lite snyggare är ju att istället för att kalla det kuvertavgift så kan ni önska er ett bidrag för framtiden. då säger ni ingen summa och det står fritt för gästerna att ge pengar eller annat. Och ni får bort tvångskänslan runt detta med kuvertavgift. Ett önskemål låter alltid trevligare än ett krav, och många tycker säkert att det är trevligare att ge er en slant då.

• 12aug-

tycker det låter helt okej.Bara du får med sen att presenter inte behövs då dom betalar kuvertavigft..sen får ni säkerligen presenter ändå=)))Hur gammal är du då zodiac??eftersom du bara får 950kr i månaden?

• Zodic

fast jag säger aldrig kuvertavgift, hela avgiftsbiten låter väldigt tvingande, ett bidrag för sin egna mat låter mer naturligt, och mer förståligt.

12aug-: jag är 19år, men går om gymnasiet, är två år bakom. och då får man inte mer än så. :(

• 12aug-

nä jag vet..höj studeibidragen hihiih...men kul o gifta sig så ung=))är själv 22 år=)

• Mi@

Vi skrev likadant som i de inbjudningar vi fått själva: Inga presenter, kuvertavgift på XXX/person kronor inbetalas på kontonummer XXXXX.

• Henrike

Dikter i sig har jag ingenting emot, men den här är ju dålig, intryck och dryck rimmar ju inte ? om du inte säger [in?tryck], likaså dag och misstag [miss?tag]. Skriv som de andra föreslog i så fall.

• Terese L.

Jag tycker det är bra att det står hur mycket kuvertavgiften är på, det är inget kul att själv bestämma hur mycket man ska lägga för vad är rimligt?
    Man vill inte lägga mindre än andra gäster samtidigt somman inte vill betala typ 500:- per person för att vara bjuden på ett bröllop.

• E-tuna

Henrike...jag tror att TS var mer intresserad av att få veta vad vi tyckte om formuleringen till just KUVERTAVGIFT och inte lika intresserad av vad vi kunde tänkas tycka om hennes förmåga att rimma grammatiskt korrekt...

• E-tuna

Zodiak...glömde att tillägga...den formuleringen är inte sämre än många andras!
    Go girl!!!

• Henrike

E-tuna: ...och jag kommenterade TS formulering. Jag tyckte den var mindre bra och föreslog att hon i så fall skulle använda något av de andra förslag som kommit upp.

Vad var fel med det?

• E-tuna

Henrike...vad du gjorde var att ge dig på hennes sätt att rimma grammatiskt korrekt, dessutom med kommentaren att dikten var dålig...
    Onödigt, tycker jag eftersom det inte var hur man grammatiskt korrekt kunde uttrycka sig i en dikt det handlade om, utan hur man kunde formulera sig fram till att det var kuvertavgift för gästerna som gällde...

• Henrike

Ja, jag tyckte att dikten var dålig, och skrev det. Det står jag för. Hon bad om kommentarer ? jag gav min, liksom du skrev din åsikt. Hade det varit jag som hade missat en eller några versfötter så hade jag varit tacksam för att någon hade upplyst mig om det. Och sen skrev jag att jag tyckte att de andras formuleringar var bättre.

Förstår fortfarande inte vad problemet är. Om det handlar om att man inte får kritisera någon överhuvudtaget så har det avhandlats i diverse trådar ? vissa brukar då tycka att ber man om kommentarer så får man dem också. Den falangen tillhör jag ? så länge man uttrycker sig hövligt, vilket jag inte kan se annat än att jag gjorde.

Nu tycker jag vi återgår till ursprungsfrågan.

• E-tuna

Henrike...eftersom jag inte har mer att tillägga än mina två ovanstående förklaringar till varför jag reagerade så håller jag med dig- vi återgår till TS´s fråga...

• Liljekonvall

Zodiac jag tyckte det lät bra formulerat! :)

• tågjäntan

Jag igllar att rima i dikter och tyckte denna var rolig =)
    Själv ska vi rimma om alla gäster som kommer på festen.

• Zodic

Haha roligt med lite diskussion här :p
    nej jag tänkte såklart inte på furmuleringen, och slutet är jag själv inte nöjd med eftersom precis som du säger inte rimmar särskilt bra, men jag satt länge o försökte klura ut nån bättre formulering och jag kom helt enkelt inte på någon.

Svar på tråden kuvertavgift, hur man kan formulera!