• cajsan

    Bordsplacering i Excel! Hjälp!

    Nu har jag fått till ett ganska snyggt bord i excel. Men hur ska jag göra för att få det snygg när jag kopierar över till festprogrammet? När jag markerar och kopierar så kommer ju stödlinjerna med! Hur får jag bort dessa?

  • Svar på tråden Bordsplacering i Excel! Hjälp!
  • Briderella

    vilka stödlinjer menar du??? hela exel är juh rutprogram, tabeller...är det varje ruta du vill ha bort?

    du markerar alla rutor ocvh väljer "tom" alltså Inga kantlinjer på knappen kantlinjer uppe i menyraden OM du förstår vad jag menar, knappt så jag gör det själv

  • cajsan

    Det går ändå inte. När jag sedan markerar bordet och väljer kopiera och sen klistrar in i word så funkar det inte! Det blir en massa fula sträck runt omkring!!!

  • Briderella

    Hur ser det ut om du förhandsgranskar först då???
    har du kanske visa/dölj igång i word? då får man ju en massa krummelurer

  • cajsan

    När jag förhandsgranskar i excel ser det bra ut! Vitt papper med bara bordsplaceringen. Men inte när jag markerarar och kopierar! Nix, inga såna krumilurer...utan det är rutorna som kommer med (om du förstår! )

  • Briderella

    förstår sådär...;)

    vet inte riktigt vilka rutor du menar då.
    men eftersom excel är tabellbaserat så kommer det nog i ett worddokument som en tabell när du försöker klistra in.

    kan du inte göra samma sak i word med hjälp av tabelelr istället?

    hur har du placerat borden så kan jag försöka och maila dig

  • JosseN

    Gör det i power-point istället. Det är lättare att vrida och vända på namnen och stolar osv där. Där han jag gjort vårat. Provade i word först men lättare i power-point.

  • fiafiber

    Använd programmet här i stället, jättelätt! Ligger under brudpar & verktyg, bara att ladda ner när man är färdig. Snyggt är det oxå!

  • MiaVinterbrud

    Om du ska klistr in i word, testa kopiera som vanligt och välj sedan "klistra in special" då blir det en egen liten Excel ruta av det du kopierat. Hoppas du förstår hur jag menade.

  • JosseN

    fiafiber: Ja programmet här är jättebra. Det använde vi först men vi ska ha bordsplaceringen med i alla festprogram. och i och med att man då ska skriva ut 50 stycken minst så blir det en del färg eftersom borden är grå. Men i powerpoint har jag gjort med vita bord. Var jätteenkelt där också.

  • fiafiber

    skulle du möjligen vilja skicka ett ex till mig så jag får se, kanske är bättre att köra i excel...
    sofiaorobert@spray.se

    Tack!!

  • Gable

    Gör så här:

    När du har filen öppen:

    Klicka på tools - options sen klickar du på view-fliken.

    Klicka bort bocken i rutan "gridlines" då får du bort "rutorna" när du ska kopiera till ett annat program.

    Hoppas du hittar!

  • Gable

    Efter du har klickat bort bocken, klickar du på ok-knappen. Glömde skriva det.

  • cajsan

    Gable: Tack så otroligt mycket!!! Det funkade! (nu är jag jätteglad! Och programmet snart klart!!!)

  • cajsan

    Eller attans...funkade inte! Det blev ändå rutor i word!!! (Fast dom inte syns i excel!)
    Byter till Powerpoint nu!

  • Cattis28

    Hittar inte powerpoint på min dator. Skulle ju oxå behöva göra ett eget då det här på BT inte riktigt funkar med vår typ av bordsplacering.
    Är powerpoint inte ett vanligt förekommande program i en ny dator med Windows???

Svar på tråden Bordsplacering i Excel! Hjälp!