• MrsHolm

Kuvert avgift VS Önskelista på div affärer

Jag har nu läst olika trådar med diskussioner kring kuvertavgift jag själv har inte planerat att ha det men tror inte att mina vänner skulle reagera på det.
    Jag tycker kuvertavgift borde vara lika konstigt som en önskelista på en affär.
    Endel tycker det är lite fräckt och endel tycker det är skönt för då slipper man fundera..
    Vad tycker ni?
    Sen behöver man ju inte försöka tjäna på bröllopet men det tror jag inte att någon gör heller..

• Svar på tråden Kuvert avgift VS Önskelista på div affärer
  •  Miss Cee

Skillnaden som jag ser det är att du som gäst kan välja att skita i önskelistan, men ska du gå på bröllopet så måste du betala kuvertavgiften och dessutom är det då redan bestämt hur mycket du ska lägga på "present". Man kan ju inte ge en halv kuvertavgift...

Iaf så är det ju så det är meningen att en önskelista ska fungera. Man skriver en och sedan får de som _vill_ köpa från den. Har man en annan idé så struntar man i den.

• Gable

Jag har exakt samma uppfattning som Miss Cee!

En önskelista är precis det, en ÖNSKElista. En kuvertavgift är ett krav från brudparets sida. Du som gäst har inget val, det är bara att betala den summan som brudparet har bestämt, varken mer eller mindre.

•  Miss Cee

(Sen finns det ju givetvis brudpar som klart deklarerar att de betackar sig för gåvor som inte står på listan, eller som behandlar önskelistan som en beställningslista. Och då är det ju knappast bättre med "önskelista" än men kuvertavgift. Men grundtanken med önskelista är ju som sagt att den ska vara en frivvilig hjälp för den gäst som efterfrågar den!!)

• Jeka

Jag håller med föregående talare!! ÖNSKElista...

• Jonas fru

Som alla de brudpar som inte vill ha något annat än resepengar? För de finns det många utav. Har för mig att jag till och med läst om de som har eget "rese" postgirokonto där gästerna ska sätta in "presenterna". Kanske inte det du syftade på i för sig.

• MrsHolm

Jag måste bara få tillägga att jag menar en just sådan önskelista där allt annat undanbedes.
    Där gästerna får bocka av eller paxa present.
    Tack för åsikter jag tycker det är enintressant disskussion..

• MrsHolm

eller sätta in pengar på ett konto

•  Miss Cee

Jag kan tänka mig att det handlar mycket om vilken "kultur" man har i sin familj/släkt/umgägeskrets-

I vissa familjer skriver barnen önskelistor till jul, och föräldrarna köper allt som står på listan, varken mer eller mindre.

Där anses det normalt att personer som fyller år och får julklappar bara ska få sådant som de uttryckligen bett om, och kommer du med något annat så är det uppenbart att det kommer att bytas.

Jag föreställer mig att de som har en önskelista som mera liknar en beställningslista har en sådan inställning till presenter generellt, och att de också oftast har en omgivning som fungerar på samma sätt.

är det så, så är det ju inte så konstigt om man tänker likadant vid ett bröllop. Och gästerna på det bröllop kanske inte heller tycker att det är fel. Medans andra familjer som inte alls fungerar på samma sätt heller inte plötsligt kommer med en sådan idé.

Så då får vi väl helt enkelt vara "glada" att vi inte går på varandras bröllop =)

• MrsHolm

Jag Håller med dig Miss Cee
    Men det jag var nyfiken på är varför det är så mycket rabalder kring kuvertavgift men ingen reagerar på beställningslistor?
    Det har aldrig varit några större diskussioner kring det .Personligen har jag inte emot nått av det det skulle kännas ok jag har varit på bröllop med kuvertavgift och men inte beställninglista.
    För mig känns det helt ok med kuvertavgift ( om man undanber presenter)därför att man slipper fundera som gäst.Också att den bästa presenten är att man kommer.
    Beställningslista kan vara lite känsligt i min mening jag är både för och emot.
    skönt att slippa fundera för en present måsta man ju ändå komma med så är det bara.
    Jag tror att det är där man surar i hop för att man får det svart på vitt att brudparet förväntar sig det.
    ( vilket är sjlävklart för att man faktiskt är bjuden på bröllop)
    Men detta är ändå känsligt.
    Föstår ni vad jag menar?

•  Miss Cee

Ska jag vara krass.... så beror nog den "Uteblivna reaktionen" på sådana önskelistor att de som tycker att det är fel inte orkar/vill dra på sig ilska från en överväldigande majoritet av BTs medlemmar.

Vissa saker är inte lönt att debattera.

• MrsHolm

Om det stämmer så är inte kuvertavgift länt att debattera heller.

Svar på tråden Kuvert avgift VS Önskelista på div affärer