• Jonas fru

Hur kan det bli så dyrt!?

Hej!
    Håller just nu på att försöka räkna ihop en budget för vårt framtida bröllop för att kunna få en uppfattning om vad bröllopet ev. skulle kunna gå på.
    Vi vill väl ha ett ganska normalt bröllop skulle jag tro, i alla fall känns det så för mig, det är min bild av ett normalt bröllop.
    Tänkte ifrån början att jag skulle försöka hålla mig på ungefär 50.000kr och trodde ärligt talat inte att det skulle bli några större problem, men jag märker direkt med det som jag vill ha är jag snart uppe i 60.000!!! Allt drar iväg så fort!
    Då är det väl bara att börja ta bort lite saker tänker väl ni, och självklart är det bara att göra det, men jag tycker verkligen att de priser jag fått och de saker jag vill ha är ganska rimliga för ett normaltstort bröllop, varken sago eller budget lixom. Man gifter sig ju bara en gång tänker jag. Men är jag bara en "over spender" eller är min budget bara realisisk? Skulle uppskatta om nån ville kolla på min budget och tala om, om ni tycker nått är fasligt dyrt i er uppfattning eller inte, hur såg er egna budget ut ni med runt 50.000 -60.000 kr är röra er med och Ca 60 gäster? Vad prioriterade ni?

Min budget, Ca 60 gäster :

Bröllopefesten på en vacker Herrgård,
    3-rätters,
    alkohol till maten,
    Brudskål,
    Bordsdekorationer,
    personal, dukning, städning, bröllopsnatt i deras bröllopssvit.
    30.000 kr
    Tårta (Vi har ju dessert redan men har fått för mig att bröllopstårta hör till!)
    1200 kr
    Övriga dekorationer
    1000 kr
    Hår (Min bröllopsfrisyr, min m2b herrklippning, tärnafrisyr, Näbbfriyr, manikyr.)
    2500 kr
    Smink (En bekant sminkar mig)
    0 kr
    Blommor (jag ska ha enkla, vita callor, min tärna och min näbb ska ha 1 calla var med lite grönt och m2b knapphålls blomma)
    2000 kr
    Klänning (ska köpa i USA där det är billigare)
    3000-4000 kr
    Underkläder:
    500 kr
    Hyrda kläder till m2b
    1500-2000 kr
    Solist i Kyrkan (vi har vänner som ska sjunga)
    0 kr
    Live band till festen
    5500 kr
    Trycksaker (Inbjudningar + kuvert, Svarskort + Kuvert, placeringskort, några menykort och ytterblad till festprogram.)
    2100 kr
    Ring (det är bara jag som ska ha, min m2b vill bara ha 1)
    3000 kr
    Fotograf
    2400 kr
    Oförsedda extra utgifter
    2000 kr

• Svar på tråden Hur kan det bli så dyrt!?
  • Ettolrach

När jag gifte mig första gången hoppade vi över desserten och hade i stället tårtan direkt efter varmrätten.

Hoppa över svarskorten tycker jag, min erfarenhet är att många ändå inte använder dem. Eller köp vackra vykort typ 1 kr styck om du köper minst 10.

Det drar lätt iväg. Mitt andra bröllop hamnade på strax under 100t, inte direkt något värstingsagobröllop men vi köpte ju alla tjänster...

• na76

Hej

Jag tänkte ge dig lite siffror för vad vi betalade så har du nåt att jämföra med.
    Vi hade 38 gäster och var på en liten mysig gammaldags restaurang. I matpriset ingick blommor, dukning, servering och städning. Vi betalade för maten ca 20000, då hoppade vi dessert och tog bröllopstårta enbart (chokladtårta) istället. Vi bjöd på dryck till maten och en drink i baren till dansen men övrig dryck fick gästerna köpa själva (vi skrev ut det i info bladet som följde med inbjudan så alla skulle ta med pengar).

Övernattning i svit kostade 1800 kr.
    Fotograf lade vi ganska mycket pengar på, 5400.

Trycksaker (inbjdningskort, festprogram, tackkort, engångskamror, ballonger mm) kostade nästan 6000 inkl porto. Vi valde dock att få allt tryckt av Kortdesign så det blev kanske lite dyrare än om vi gjort själva men så smidigt att beställa från dom. Jag mailade bara och frågade om dom kunde fixa det här och det här trots att det inte fanns på deras sortiment på hemsidan och dom fixade allt till rimliga pengar. Vi köpte dessutom saker i omgångar vilket gjorde att det inte blev så mycket åt gången.

Vi betalade för solist i kyrkan ca 800 kr
    Musik på festen 0 kr, vi hade musik på datorn.

Blommor 1400 inkl min bukett, 2 enkela tärnbuketter, corsage och lite murgröna till borden.

Ringen lade vi mer pengar på dock och jag unnade mig att få naglar gjorda på salong, håret uppsatt och sminkad hos frisör, tiara från e-bay och klänning uppsydd hos sömmerska, skor, underkäder, strumpeband. Totalt ca 20000 kr. Här finns ju pengar att spara men jag ville verkligen unna mig själv.

Sen tillkom min mans frack som han köpte för strax under 3000 kr. Det finns ju att hyra för ca hälften men vi räknar med ytterligare ett tillfälle för honom att ha den så då lönar det sig att köpa.

Transport till festlokal fick vi av mina föräldrar, det var en gammal A-ford, hade det varit fint väder hade det blivit en gammal öppen T-ford. Jag tror dom fick betala ca 1600 kr.

Bröllopsresa hoppade vi dock. Vi får ta det i år istället.

Jag började handla till bröllopet över ett år innan det var dags, köpte tyg till klänningen när jag var i Kina mm. På det viset spred jag ut kostnaderna och kunde när vi närmade oss bröllopet unna oss lite extra när vi såg att vi hade pengar till det med (ex tryck av festprogram som vi egentligen tänkt kopiera upp själva). Vi kunde också lägga på och bjuda på en extra drink när alla hade osat och vi haft ett bortfall på några inbjudna.

Det som jag lade märke till i din budget var hur billigt ditt hår var, bara jag fick betala så mycket för min frisyr och sminkning och då ringde jag ändå runt och kollade med flera frisörer.

Lycka till!!

• Yllo

Jag tycker din bugdet ser bra ut.. svårt att spara in på något då du verkar ha fått allt till bra priser... Kanske live bandet kan bytas ut till musik på dator? Då sparar du i alla fall in 5500 kr

Hoppas Er dag blir precis så underbar som vi alla hoppas att våra dagar ska bli

• Jonas fru

Tack ni som svarat än så länge, kul att läsa om era budgetar och få uppmuntran. Ingen i min vänskapskrets har eller ska gifta sig än och man vill inte gå ut med att man ska gifta sig allt för tidigt heller när det är så mycket kvar som ska bestämmas.
    na76: Priset jag skrev för trycksaker är också ifrån kortdesign! Det verkar väldigt bra. Kul att du också tycker det!

Tack än en gång!

• Terese L.

Vi ska bjuda 90 gäster och har en budget på 45.000 den ser ut ungefär så här:
    Brudklänning köpt på rea i höstas 2000
    Smink för brud och tärna 600
    Håruppsättning 1500
    Underkläder + skor 1000
    Kostym + nya skor 4000
    Mat, buffé 7000
    Dryck från Tyskland 7000
    Band 3000
    Loge 1000
    Övernattning 500
    Inbjudan, trycksaker. Köpte fint papper och textade själv samt tryckte ut på datorn 300
    Blommor till brud, näbb, brudgum 1000
    Dekroation egna plockade blommor. Ska köpa tyg och annat till borden max 1000
    Fotograf 2200 (16 bilder i album + extra om man vill köpa mer)
    Tårta 1500
    Solist 0
    Violinist i kyrkan 0
    Dekortioner i kyrkan gör själv av blommor
    Ring 4000
    Oj, jag kommer inte på vad jag har glömt....men vi har kvar 4-5000 att pendera på oförutsedda händelser i alla fall.
    Vi har festen i småland, på en loge och gästerna söver över på ett vandrarhem.

• Mitt hjärta är hemma

Kanske man kan spara in på blommorna? Förstår att det beror på hur länge du skall ha dem framme etc. men uh, jag planerar med en tiondel av det priset för min brudbukett (som kommer vara en "vanlig" fin bukett) .

Skulle också plockat bort dessert, dubbla desserter blir ju bara tårta på tårta höhö.

Trycksaker kanske man kan tänka om på och göra stor del av jobbet själv?

Själv köpte jag min klänning för under tusenlappen, skräddarsydd i Kina. Även kronan har jag beställt från E-bay.

Har ungefär samma tankar som du annars, vi blir nästan 70 pers och ville hålla oss under 50 000 men det glider iväg åt över 65 000 kr och vi hittar ingenstans att skära ner...

• lilla_grodan

Jonas fru,

Kul att få se och kunna jämföra er budget med vår eftersom vi också kommer att ha mellan 50 och 60 gäster.
    Jag tycker att allt verkar rimligt. Vi kommer dock att behöva betala mer för kläder, fotograf, hår, smink och ringar (Det är bara jag som har ring just nu eftersom han friade med en ring till mig enbart). Vi skippar efterätten och har bara tårta, men det är mest för att det blir för mycket sött om man har både efterrätt och tårta. Jag hade personligen skippat menybladet och inlett festprogrammet med menyn och jag håller med ovanstående inlägg om att strunta i svarskort.

• Schnagelina

Jag tycker din budget ser fullt normal ut.

De två ställena där du skulle kunna spara in lite är som någon föreslog innan; hoppa över desserten och gå direkt på tårtan. Jag har varit på fler bröllop där de gjort så och det har varit lättade suckar från gästerna som slipper äta dubbla desserter (el avbryta mitt i dansen för att äta tårta).

Blommorna borde du definitivt kunna få billigare eftersom det "bara" är kallor. Jag gick in i vår blomsteraffär och sa vad jag ville ha och hur mycket jag var beredd att betala (1500kr)och det fungerade utmärkt. Jag fick coursage till m2b och marsalk, två urvackra arrangemang till tärnorna (2st) och min bukett som bestod av grandprixrosor, trollhassel och pärlor. Det slutade på 900kr och buketten höll i två veckor.
    Det är mer när man ska ha blandade mer designade buketter som man får betala 2000 och uppåt (eller giriga butiker som ser dollartecken när man säger ordet BRUD). Så stå på dig lite och fråga runt hos olika florister eller få priset ordentligt motiverat för dig.

• Millan28

Din budget ser bra ut, ingenting som man ser som självklart att plocka bort.

När vi började fundera på bröllop så tänkte jag också ha ett traditionellt bröllop med allt vad det innebär. Nu har det gått några år (det kom barn emellan) och vi har varit gäster på ett antal bröllop och känner att det traditionella upplägget inte riktigt passar oss. Vi har därför valt att gifta oss i en något mindre skala och plocka bort sånt som vi inte gillar. Det kanske kan vara ett alternativ för dig, inte att göra som oss men att tänka igenom vad som är viktigt för dig och prioritera det.

Så här gör vi:
    - Bara föräldrar och syskon på vigseln (ca 20 st)
    - Inga tärnor & sånt
    - Lägger lite mer pengar på foton och ringar som vi ändå har kvar
    - Inga inbjudningskort, alla gäster tillfrågades personligen. Vigselprogram och ev menykort görs på datorn hemma.
    - Min man kommer att få en ny kostym och jag kommer att ha en festklänning som jag även kan använda senare. Inte så billig men den jag ville ha.
    - Ingen manikyr, det är inte min grej.
    - Hår och smink hos frisören (jag kan inte fixa sånt själv)
    - Middag, brudskål och hela baletten på halvdyr restaurang.
    - Inget band el musiker efter middagen.
    - Pappa gör brudbuketten

Summan blev ganska hög vid vårt bröllop men då har vi ändå gått igenom varje post och funderat om det var värt det.

• Jonas fru

Tack alla som svarat, det är så kul att läsa det ni skriver!

Ni är många som tycker jag ska bara ska ha tårta istället för dessert, grejen är bara att på Herrgården jag verkligen vill ha festen på så är det 3-rätters som gäller i deras bröllpspaket. Sen om man vill ha tårta så får man fixa det själv. Tänkte först inte ha tårta eftersom alla kommer att vara mätta, eller bara en liten "symbolisk" tårta att skära i. Men min mamma tycker att "riktig" bröllopstårta hör till. Vi får väl se, vem vet, man kanske kan prata med Herrgården och byta ut sista rätten (desserten) mot tårta istället? Jag har som sagt inte kommit så långt. Men det är jätte bra förslag!

Terese L: Wow, du har verkligen lyckats få allt billigt för så många gäster! Hur kan maten bli så billig?

Mitt hjärta är hemma & Schnagelina: Ni tycker alltså blommorna låter dyra? Tyvärr är det det billigaste stället i min stad. Själva brudbuketten med callor i skulle gå på mellan 600-800 kr, + m2b, bestman coursage + tärn och näbb bukett, ungefär en 1000-lapp till. Kanske ska jag försöka pruta lite då. Tack för tipset!

• Terese L.

Jonas fru:
    Mamma jobbar i en delikatessdisk och köperlax direkt från fiskegubbe i Göteborg för inköpspris, till det kokta nypotatis och en romsås som min lilla syster svänger ihop. Vi kan köpa allt i storförpackningar till en billig oenning, förrätt bli en tallrik med typ parma och melon som mamma fixar, efterrätt blir ostkaka från Vrigstad (ostkakans stad typ) som min mammas moster köper av någon känning där. Hela släkten är involverad i detta och alla får/kan hjälpa till med något!
    Serveringspersonal blir några pluggkompisar till min kusin som läser andra året på hotell/restaurang linjen och som blir mycket glada åt 700 kronor för en kväll.
    För oss gäller stenbudget eller inget bröllop alls samtidigt som vi har stor familj och många vänner och vi vill bjuda så många som möjligt

• Jeso

En utmärkt fråga!!

Men företagen älskar dom här tidpunkterna o vräker på med priser, vi har det mesta klart nu och invätar mer eller mindre dagen.. Men se upp med fotograf, dom är dyrare än vad man kan tro!

• Rainred

jag hade då tur som haft kontakter inom florist-branschen och kunde köpa en vacker brudbukett, en coursage och borddekorationer för 500 kr det var den saken som jag kunde spara mest på, hade räknat med 1700 kr...
    Man måste kolla efter vilka kontakter man har båda synliga och odolda!

• Butterscotch

Jag tycker inte att din budget låter dyr med tanke på att ni är på en herrgård, vi ska göra samma sak med 80 gäster och har en ordentligt mycket högre budget... beror kanske delvis på var herrgården ligger i och för sig.

Apropå efterrätt tänkte vi ha ostbricka istället för vanlig dessert och sen tårta efteråt. Vi är inga gottegrisar själva och då får gästerna (kanske) lida för det

• Ms N

jag tycker din budget är mycket bra! Det kostar lite att få det som man vill ha, men som den gamla klyschan låter: MAN GIFTER SIG JU BARA EN GÅNG! ;)

• na76

Hej

Jonas fru: Jo vi tyckte vi fick väldigt bra service av kortdesign. När det gällde fetprogramsomslaget så ville vi ha det vikt på andra hållet och det var inga problem. Vi frågade också om de kunde trycka inlagorna och det fixade dom också. Det kostade 12 kr för A4 i färg (tryck på bägge sidorna) och tror jag 6 kr för svartvitt (tryck på bägge sidorna). Vi tyckte det var bra eftersom vi hade lite foton på oss när vi var små på ett av bladen och dom gjorde sig bättre i färg än svartvitt. Ska man kopiera själv så blir det ju oftast svartvitt. Vi hade ingen skrivare hemma så det skulle nog blivit lika kostsamt att köpa en plus färgpatronerna som att trycka upp programmen hos Kortdesign.

Svar på tråden Hur kan det bli så dyrt!?