• E-tuna

Kan inte låta bli att fundera på...

...det så många skriver om, nämligen hur mycket individuella saker har kostat..!
    Vi har ju turen att ha kommit billigt undan men har oxå förstått att många strider/kämpar med ekonomin för att få bröllopet att gå ihop!!
    En del på detta forum lägger ut tiotusentals kronor på klänning eller väskor eller ringar och jag funderar på varför!???

Hur har ni det där ute???
    Är en 9.000- 10.000:- ring helt självklar för er?
    Är en annan klänning än en NIXA ( finns säkert dyrare...har ingen aning) en självklarhet???
    Finns det någon därute som har baserat sitt bröllop på en del kontakter, en del på vänners kämparanda eller på egen uppfinningsrikedom?
    Hör av er i sådana fall!

Här har ni en som har handlat på rea...gjort det mesta i inbjudningsväg själv och som åker till Tyskland för att priset på vin/sprit är billigare att
    inhandla där...

Är jag ensam?

• Svar på tråden Kan inte låta bli att fundera på...
  • Sayurii

Min systers hela bröllop gick bara på ett par tusen. Hon köpte sin klänning på HM, hade få väl utvalda gäster (trots stor släkt kan jag tillägga) och smälte ner och gjorde om vår farmors ring till sin egen.
    För dem var det inte viktigt att ha stor fest utan de ville visa att det var de som gällde (efter 10 år) och slog dessutom ihop det med deras dotters dop.

• E-tuna

...jag puffar själv denna tråd av eget intresse...

• Blivande Fru!

Det vi/jag har lagt pengar på är klänningen som jag provade den kostade 8000kr.
    Nu kan jag jag känna att jag kunde ha lugnat mig lite men jag är impulsiv och klänningen är vacker.

Ringarna kostar min-5000kr och hans-4000kr.

Detta är vad vi har lagt ut mest på, hans grejjer hyr vi, maten och drickan bjuder våra föräldrar på.

Inbjudningskort och liknande gör vi själva, blommor ska inte vara avancerat, bara få hjälp att binda upp den så det håller sig.
    Fotografen blev en billigare variant av den vi egentligen ville ha, men hon verkar jätteduktig.

• Blivande Fru!

Ingen resa för vår del och inga morgongåvor heller.

• Briderella

tror de flesta försöker ha en rimlig budget, men allt är olika från person till person och vad man har för möjligheter. Endel lägger massor på fest och klänning, ring och allt det där...andra som tex jag och min m2b lägger inget på fest och klänning utan allt på resa och fickpengar.
    alla har olika möjligheter, endel kanske kan lägga 100000 150 000 utan att blinka medans andra har kanske en maxgrans på 10-15000...som sagt allt beror på varje person.

•  Miss Cee

Det är nog 50/50 mellan de som har råd med det du beskriver och de som har en mindre budget.

Förr oss blir det det senare. Vi har turen att fått mera pengar än vi trodde, men blir ändå tvunga att spara in på allt vi kan för att få ihop det.

Ringarna räknar vi med att få varsin för max 3000kr ihop. Lika mycket för min klänning och övriga kläder (e-bayklänning) och brudbuketter etc gör en släkting. Smink och hår kommer jag troligen att göra själv.
    För att ta några exempel.

sen kommer det att bli ett ganska stort/normaltstort bröllop (70-80 pers) där vi kommer att bjuda på allt, men vi kommer att laga mycket mat själva etc.

Du är definitivt inte ensam, inte ens ovanlig på det här forumet!

• E-tuna

För mig handlar det inte om att välja mellan ett dyrt och vackert bröllop eller ett billigt fiasko!!!
    Ett billigt bröllop kan vara precis lika vackert som ett dyrt men jag upplever att man i gemene man nästan skäms över att det inte har kostat mycket...
    Kanske är det jag som är ute o cyklar som vanligt...eller ror, kanske...

• bröllop2006

vi har en budget på 20 000 kr & bjuder de allra närmaste (ca 20 pers)

så här blir det ingen 10 000 kr -ring.. :)håller i slantarna så gott det går, letar billiga alternativ, får hjälp av vänner & kontakter, osv..

M

• Blivande Fru!

E-tuna
    jag skulle ångra om allt för mycket pengar lades på bröllopet, nog lägger vi mycket ändå för många, men det är mycket man drar in på.
    Jag kan känna att en del bröllop drar iväg med så många små detaljer att gästerna lägger inte märke till dem ändå.
    Min moster är inte ett dugg intresserad av en favor-sak eller tyll rispåse, men jag vet också att mamma kommer att ha en jätte påse ris och dela ut en näve till alla som har glömt

Maten och drycken och dansen är viktigast för att våra gäster ska trivas.

• Maja-bruden

Nix pix, du är allt annat än ensam! men jag har förstått att för många är bröllopet en stor sak som man sparar till och planerar för i många år. Nu när jag sitter här med lite ont i magen för hur det ska gå...lite mer än en månad kvar och så mycket lösa trådar kvar! Många utgifter som ska betalas och många beslut som ska tas så önskar jag nästan att vi hade börjat mycket tidigare än vi gjorde...men kniven på strupen brukar ju funka bra, det var bara det att det här liknar inte en tenta eller en graviditet eller en uppkörning eller en inskolning av sitt barn på dagis eller en anställningsintervju...det är som allt det samtidigt och det är ju inte så lätt!

Det svåraste är att veta vad som är våra egna önskemål och vad som är det vi tror att andra vill ha. Och att våga välja det som vi vill! Även om det bara är en småsak så kan det ta stor plats känslomässigt under en tid...det är nog därför det kan vara bekvämt att följa "mallen" lite, och då blir det förstås dyrare...Vi har ingen budget alls, utan skyndar oss att handla innan pengarna tar slut bara och då gäller det att tänka lite extra, så att man verkligen lägger pengar och krut på det som är riktigt viktigt för att det ska bli den dag vi vill ha! Hittills har vi lyckats jättebra!

Svar på tråden Kan inte låta bli att fundera på...