Måste man vara döpt /konfirmerad
.. för att gifta sig kyrkligt ?
.. för att gifta sig kyrkligt ?
En av er måste vara medlem i Svenska kyrkan. Mer krävs inte.
Men måste ju erkänna att jag som präst, gärna viger er, men inte kommer kunna låta bli att fråga varför en odöpt, okonfirmerad vill gifta sig i kyrkan... ;o)
/M
Hej.
Jag har kollat upp detta och det enda som behövs är att minst en av er döpt i svenska kyrkan. Man behöver inte längre vara konfirmerad. Så är det ialla fall här i Göteborg och i den församlingen jag är med i.
Lycka till
Sessan, ni behöver inte alls vara döpta! En måste vara medlem i Svenska kyrkan och det kan man vara både som döpt och "i väntan på dop". Dessutom kan man vara döpt i ett annat samfund, tex katolska kyrkan eller missionsförbundet och såvida man inte också är medlem i Svenska kyrkan så har man, som döpt, inte rätt till vigsel i svenska kyrkan. krångligt? observera dock att det handlar om rätigheter. jag som präst får faktiskt viga vilka jag vill, medlemmar eller inte, så länge jag gör det enligt svenska kyrkans ordning.
Vi är med i svenska kyrkan båda två men bara jag är döpt. Ingen av oss är konfirmerad. Prästen frågade varför min blivande inte var döpt men han frågade inget om konfirmationen, vilket förvånade mig en smula. (Min anledning till att icke konfirmera mig är så banal- jag vågade helt enkelt inte spela teaterpjäs som examen på konfirmationen när jag var tonåring, så därför struntade jag i alltihop...)
Ia, trist att dina ledare under konfirmationen inte uppmärksammade det och hittade ett alternativ för dig, tex att hjälpa till i gudstjänsten på annat sätt!
Konfirmationen är i Svenska kyrkan inget sakrament, som dopet är. Dopet är viktigare kan man säga.
Jag brukar fråga om det kommer upp, om både dop och konfirmation och kyrkotillhörighet. Det är ofta ett enkelt sätt att inleda ett samtal om tro. Men man frågar ju inte för att kontrollera eller dylikt så om man redan pratat tro så spelar det mindre roll tycker jag.
Rent hypotetiskt skulle alltsa jag, som ar medlem i svenska kyrkan men varken dopt eller konfirmerad (reglerna andrades val forst for nagra ar sedan), och som gifter mig med en katolik fa gifta mig i en svensk protestantisk kyrka?
Ja, är endera parten medlem i Svenska kyrkan så får man gifta sig i en kyrka som tillhör Svenska kyrkan. Numera blir man medlem i Svenska kyrkan vid dopet, men för dem som blev medlemmar vid födseln i enlighet med de tidigare reglerna gäller fortfarande medlemskapet.
Övertydlighet skadar inte
Jag som präst får viga vilka jag vill bara jag gör det enligt svenska kyrkans ordning (i vilken jag har vigselrätt). Jag får också säga nej till att viga vilka jag vill.
Den som är medlem i Svenska kyrkan (som jag skrev förut kan man vara det både som döpt och odöpt) _rätt_, genom sitt medlemsskap, till vigsel i Svenska kyrkan. Det betyder att om en präst säger nej så måste han/ hon fixa en annan (eller kyrkoherden i den församlingen måste hitta en annan präst).
Precis som Jenny säger, man kan bli vigd i svenska kyrkan utan att vara medlem, men det är upp till församlingen, du har inte "rätt" till det, vilket du har som medlem. Vissa församlingar vägrar, andra viger gärna men du får betala en avgift (den avgift många församlingar tar för de som inte tillhör församlingen men kanske är medlemmar någon annanstans. Vår församling tex tar 5000 kr för de som inte tillhör församlingen, oavsett om man är medlem i svenska kyrkan eller ej, men ca 1500 kr är mer normalt).
Fröken S:
Du skrev: "Men måste ju erkänna att jag som präst, gärna viger er, men inte kommer kunna låta bli att fråga varför en odöpt, okonfirmerad vill gifta sig i kyrkan... ;o)"
Jag svarar: För att man kan tro på Gud i alla fall, utan att vara döpt eller konfirmerad?
Jag är ledsen, men jag ser inte dessa två saker som någon sorts måttstock av hur mycket man tror på Gud. Tro är väl mycket mer än så?