• HS10

Kan man ha 3 bestman??

Min blivande man har svårt att välja bestman.... har 3 mycket nära vänner. Kan man ha 3 bestman och en tärna?

• Svar på tråden Kan man ha 3 bestman??
  • Skärgårdsbrud 6 maj

Nja... kan kan man såklart. Man gör ju precis som man vill. Men lite konstigt är det kanske tycker jag. Men vem är jag att döma

• PaNic

Det tycker jag absolut att man kan ha! Vi kommer att ha varsim marskalk!

• GithKat

klart ni kan, kör hårt

• Thindris

Självklart! Man får ha hur många marskalker och tärnor man vill, och det måste inte vara i jämnt antal heller...

• Skärgårdsbrud 6 maj

Fast marshalk är inte samma sak som bestman enligt vad jag förstått det som? Det var därför jag svarade som jag gjorde i alla fall.

• Thindris

Skärgårdsbrud 6 maj
    Nä, det har du rätt i, det är ju inte samma sak... men det går ju att läsa sig till här på bt vad som är skillnaden... Men marskalker kan man ju ha i begränsat antal

• Thindris

Bestman kallas han bara om brudparet vigs enligt anglosaxisk sed, om bröllopet sker enligt svensk sed kallas denne för marskalk.
    Brudgummen står och väntar på sin brud vid altaret och bestman står bredvid honom som sällskap. En bestman har ofta i uppgift att hålla reda på ringarna vid vigselakten.

Marskalk är tärnornas manliga motsvarighet, till marskalk utses vanligen brudgummens bäste vän eller bror, om han är gift eller ogift spelar ingen roll.
    Marskalken går bakom brudgummen och bredvid tärnan både in- och ut från kyrkan.
    I kyrkan kan han ha i uppgift att hålla reda på ringarna vid vigselakten, även om detta mer är enligt anglosaxisk sed, då bestman överlämnar ringarna till vigselförrättaren. Enligt svensk sed har brudgummen själv hand om ringen/ringarna som han sedan överlämnar till vigselförrättaren.

Kunde itne låta bli... här är en liten och kort jämförelse mellan marskalk och bestman. Har man bestman ska det väl kanske bara vara en, eller?

Svar på tråden Kan man ha 3 bestman??