• Mirakel

Florens/Verona/Bergamo/Rom?

Hej alla.

Jag och min blivande har tänkt att åka på bröllopsresa till Italien.

Vi har aldrig varit där (bara drömt om :) ) och behöver alltså lite tips.

Vi kan (tyvärr) bara vara borta max 3 nätter och har (via svåra beslut ;) ) begränsat urvalet till Florens, Verona, Bergamo eller Rom.

Vad säger ni Italien-älskare; vart skall vi åka?

Glad påsk!

• Svar på tråden Florens/Verona/Bergamo/Rom?
  • Mirakel

Glömde att skriva att vi planerar att åka i september/oktober i år (vissa städer kanske är "bättre" än andra på hösten?).
    /Mirakel

• sposa

Verona!!!!

Helt underbart, och lite "klassigt". Lagom stort, mycket historia, inte lika fullsmockat med turister som rom och florens!

• *Madicken*

Rom är underbart både på våren och hösten då det fortfarande är varmt, men inte för varmt. I slutet av säsongen brukar det dessutom inte vara så himla mycket folk. Rom är en fantastiskt mysig stad, med både kultur, historia och romantiska uteserveringar där man kan sitta och dricka gott vin och titta på människor när både fötter och huvud har blivit för trötta av allt man sett och gjort.

• SYL

Florens ar fantastiskt! Venedig ar axa fint och ligger inte sa langt ifran heller. Pisa ar axa valdigt gulligt.

Rom ar lite overskattat, mest stokigt och bullrigt... men har man aldrig varit dar kan det ju vara kul att ta en titt pa Colosseum.. Fast jag skulle personligen spara Rom till en annan gang.

• Mirakel

Hmmm, ni gör det inte direkt lättare ;)...

Tack för alla svar. Fler?

• choko

Har varit i Rom och det är helt fantastiskt! Både romantik och kultur, god mat och trevliga människor. Rekommenderas starkt!! Inte så stort heller så det är ok att bara vara där några dagar...fast man vill återvända senare igen...

Vi ska till Florens på bröllopsresa, mest för att se ngt annat....någon som har tips om Florens med omnejd?

• Fröken Memma

Rom!
    Ta Florens nästa gång!

• Lapinette

Oj, har varit i Florens, Verona och Bergamo men ej i Rom. Dit skulle jag absolut åka!!! Lite om de städer jag varit i:

Florens - en absolut favoritstad. Vacker arkitektur, massor av mysiga promenadstråk och så kan man hänga sitt hänglås på Ponte Vecchio (som alla förälskade italienska par gör). Vår hänger där! Nyckeln kastar man i floden.

Verona - också en jättevacker stad men där har jag bara varit en dag. Stor amfiteater och massor med gågator där man kan flanera runt. Där har vi ju Romeo och Julias balkong som är otroligt turistit men ett måste.

Bergamo - en mycket vacker gammal stadsdel som ligger uppe på ett berg. Ett tips är att parkera bilen nere i stan och ta bergbanana upp. Helt omöjligt att hitta parkering samt hotelrum i denna stad. Boka i tid!

• il coccodrillo

Har själv lyckats hinna med alla fyra städer - dock ingen i amoröst syfte...

I alla fall:
    Florens gjorde jag ensam en regning sommardag (vilket lär ha påverkat mitt intryck av staden). Väldigt mysig och perfekt för den konst- och arkitekturintresserade, men som sagt, jag var inte riktigt på humör. Pisa och det lutande tornet (kräver en halvdag cirka)ligger en dryg halvtimma bort med tåg.

Verona, som jag tillbringade ett par dagra i, tyckte jag var jättemysig och pittoresk med en härlig stadskärna att promenixa omkring i. Lagom stor och ingen hustle 'n bustle, om man vill slippa värsta storstadskänslan. Dessutom har ni Gardasjön strax intill med massor av småstäder runtomkring - perfekt för utflykt och en tur på sjön (går att köpa biljetter för en rundtur med olika stopp).

Bergamo ligger så pass nära Verona att man lätt kan ta en dagstur dit (tåg är billigt i Italien). L'alta-città i Bergamo är likaså härlig att traska omkring i, medan den lägre, modernare stadsdelen kanske inte känns så intressant. Tycker nog att en dag räcker här.

Rom är väldigt imponerande och perfekt om man vill ha kultur och historia en masse. Och, med ett gediget schema är det fullt möjligt att hinna med Rom och alla dess största sevärdheter på tre dagar (och då finns det ändå tid för relax på restauranger och caféer)! Missa för allt i världen inte St. Peterskyrkan med sin underbara kupol (måste vara världens vackraste kyrka)!!! Och inte helle Fontana di Trevi (vilken torde vara mycket mysigare i sep/okt då man slipper alla turister)! Foro Romano kändes dock efter att tag som ett enda stor fält med stenbumlingar... Tror man behöver guide alt. vara väldigt påläst för att få ut något av detta.

Så mitt tips: Rom - om ni är ute efter sevärdheter och citypuls eller Verona (samt ev. Gardasjön och Bergamo) - om ni vill ha mys och ett lite lugnare tempo!

• rosic

jag tycker ni ska ta florens,. har bott där ett år och det är jättefint! har i och för sig inte varit i de andra städerna, men har oxå hört att Rom är överskattat. Och som ngn annan skrev, finns där jätte mycket och se i Florens Det är mindre gator o mysigt. Bland annat finns där på Piazza Repubblica en massa häst droskor som man som turist kan ta en tur i. Och det kan ju vara lite romatiskt? Plus att ni då får se en del utan att behöva gå, för det kan bli lite jobbigt ibland med tanke på alla turister som är där...
    //Petra

• Storasystern

Svårt val det där! Jag har varit i både Florens och Rom, men inte i Verone eller Bergamo.
    Av Rom och Florens skulle jag nog välja Florens för en kortare bröllopsresa.

Rom är en fantastisk stad som jag gärna skulle vilja se igen, men om man är där för första gången så är det en massa saker som man bara vill hinna med att se och uppleva, och i kombination med att det är en storstad kan det nog bli lite stressigt (det var iallafall mitt intryck av Rom).
    Florens är en mycket mindre stad full med vacker arkitektur, mysiga restauranger som serverar lokalt vin och söta små butiker och marknader. Det är lätt att hyra en bil och ta sig en dagstur i det underbara Toscana. Man kan stanna till på olika vingårdar i trakten och köpa/prova deras eget vin. Underbart!

Vi ska troligen också åka till Italien på bröllopsresa i höst och jag längtar redan!

• Lapinette

Och vi åker i maj - till Amalfikusten!

• Mirakel

Hej tjejer!
    Har varit borta från mailen ett tag och blev jätteglad för alla svar :)!

Efter vad alla har skrivit lutar det nog åt Verona eller Florens. Rom kan man ju ta en "vanlig" weekend om man skulle vilja...

Tack igen 1000 gånger!

• Rosenhaga

Hejsan Mirakel!

Om du väljer Verona så finns det en fantastisk restaurang/vinbar som vi bara råkade trilla på. Om ni är det minsta intresserade av vin, säg till så berättar jag mer.

Som någon klok person sa här ovan - från Verona är det nära att ta en tur till Gardasjön eller Bergamo. Om man gillar att ta en tur med bil så är Gardasjön toppenbra för en utflykt under dagen med en lunch i någon by vid sjön.

Att sitta på en restaurang vid amfiteatern på kvällen är lite magiskt med sitt ljus och allt. För att inte tala om när det är en föreställning där och musiken hörs!

Svar på tråden Florens/Verona/Bergamo/Rom?