Har själv lyckats hinna med alla fyra städer - dock ingen i amoröst syfte...
I alla fall:
Florens gjorde jag ensam en regning sommardag (vilket lär ha påverkat mitt intryck av staden). Väldigt mysig och perfekt för den konst- och arkitekturintresserade, men som sagt, jag var inte riktigt på humör. Pisa och det lutande tornet (kräver en halvdag cirka)ligger en dryg halvtimma bort med tåg.
Verona, som jag tillbringade ett par dagra i, tyckte jag var jättemysig och pittoresk med en härlig stadskärna att promenixa omkring i. Lagom stor och ingen hustle 'n bustle, om man vill slippa värsta storstadskänslan. Dessutom har ni Gardasjön strax intill med massor av småstäder runtomkring - perfekt för utflykt och en tur på sjön (går att köpa biljetter för en rundtur med olika stopp).
Bergamo ligger så pass nära Verona att man lätt kan ta en dagstur dit (tåg är billigt i Italien). L'alta-città i Bergamo är likaså härlig att traska omkring i, medan den lägre, modernare stadsdelen kanske inte känns så intressant. Tycker nog att en dag räcker här.
Rom är väldigt imponerande och perfekt om man vill ha kultur och historia en masse. Och, med ett gediget schema är det fullt möjligt att hinna med Rom och alla dess största sevärdheter på tre dagar (och då finns det ändå tid för relax på restauranger och caféer)! Missa för allt i världen inte St. Peterskyrkan med sin underbara kupol (måste vara världens vackraste kyrka)!!! Och inte helle Fontana di Trevi (vilken torde vara mycket mysigare i sep/okt då man slipper alla turister)! Foro Romano kändes dock efter att tag som ett enda stor fält med stenbumlingar... Tror man behöver guide alt. vara väldigt påläst för att få ut något av detta.
Så mitt tips: Rom - om ni är ute efter sevärdheter och citypuls eller Verona (samt ev. Gardasjön och Bergamo) - om ni vill ha mys och ett lite lugnare tempo!