• rocketqueen

Oljeinpackning till håret - bra eller...dåligt?

Har så torr hårbotten och tänkte att man kanske kunde ta i något man har hemma, som olivolja. På Shenet.se står det

"Olja till håret
    Det kan verka konstigt att blanda olja i håret när man lägger så mycket tid på att tvätta det rent från fett, men det fungerar faktiskt. Hårtvätt tar bort också det fett som borde finnas kvar. Resultat: risigt hår. En rejäl oljeinpackning mjukar upp och ger glans. Det fungerar bättre ju längre oljan får sitta i. Om håret är riktigt torrt hjälper det inte mycket att packa in det en kvart, det behöver timmar på sig för att suga upp oljan.
    ? Kvällsinpackning: Hela håret arbetas in med uppvärmd olja, packas in i plast och handduk och får sitta i upp till ett par timmar. Värme förenklar; gör det i bastun eller ta ett varmt bad.
    ? Helginpackning: Borsta in olja bara i hårslingorna eller hårtopparna. Låt sitta kvar under natten. Det är förvånansvärt hur mycket olja håret kan suga upp; på morgonen kan det vara helt torrt. Borsta in nytt, och fortsätt så tills håret inte suger upp mer. Från svart hår behöver det inte ens tvättas bort utan ger glans som vilken annan hårolja som helst.

Olja till hårbotten
    Oljeinpackningar behöver inte nödvändigtvis masseras in i håret. Lika ofta kan de vara behandlingar för att lugna torr och irriterad hårbotten. Massera in med fingrarna."

Någon som provat på det här (olja i hårbotten)? Känns som att det skulle vara svårt att skölja ur, trots det som står. Vill ju inte ha påskflottigt hår! ;) Erfarenheter? Vore kalas om någon kunde svara! :)

• Svar på tråden Oljeinpackning till håret - bra eller...dåligt?
  • E-tuna

Jag gör det ofta och det är helt underbart för både hår och hårbotten!!!
    Det enda du behöver göra är att tvätta håret extra noga dagen därpå...Kanon

• rocketqueen

Jippie! Berätta mer! Är det alltid olivolja du använder? Hur mycket tar du, hur gör du? :D Tack tack!

• Pesonen

Det är så himla olika från hårtyp till hårtyp. Det där får du prova dig fram själv helt enkelt. För mig blir det bra.

• rocketqueen

Man blöter inte håret innan eller?

• E-tuna

Alltid olivolja...värmer det till lite varmare än fingervarmt...masserar in det mycket noggrannt i hela hårbotten...gnider in i övriga håret...kammar med en grovkam igenom hela håret med framåtböjt huvud( det effektiviserar blodtillförseln mer än att kamma upprättstående)tar ytterligare olja och masserar in i hårtopparna...sätter på en plastpåse och låter allt sitta i över natten.

• E-tuna

rocketqueen...jag kör direkt i torrt hår

• rocketqueen

Åh tack så mycket! Jag har faktiskt aldrig provat några "huskurer" till håret, spännande!

• rocketqueen

...men om man tonar eller färgar håret, kan det påverka?

• rocketqueen

Alltså att färgen inte skulle bli/fästa lika bra, eller något...

• E-tuna

det är nog inte att rekomendera att göra i alltför nära anslutning...tona/ färga ena da´n- oljeinpacka nästa.

• rocketqueen

Jag tänkte som så att olja idag, skölja ur på morgonen, kanske tona på fredag eller imorgon kväll?

• E-tuna

Jag vet inte...men det borde inte vara några problem eftersom du tvättar håret noga och den oljan som håret/bottnen behövde redan är "insuget"...kanske gör du säkrast i att rådfråga en frisör?

• rocketqueen

I'll do it (fråga min frisör då)! Tack så mycket för dina tips och synpunkter! :)

• Sesa

Det som är bra med oljeinpackningar är att om man har färgat/tonat hår bleks inte färgen ur som jag upplevt att det kan göra med vanliga inpackningar.
    Vilket är toppen ;)

Svar på tråden Oljeinpackning till håret - bra eller...dåligt?