Måste bestman hålla tal ?
Jag är ingen talare....
Läste några andra inlägg om ursäkter för att inte hålla tal..
Vem skall man ursäkta sig för och när ?
Jag är ingen talare....
Läste några andra inlägg om ursäkter för att inte hålla tal..
Vem skall man ursäkta sig för och när ?
Du kanske kan sätta igång en lek eller liknande istället för att hålla tal?
Ungefär så gjorde mina tjejkompisar. De sjöng en sång som vi sjöng på möhippan istället.
Man kan ju alltid bara säga hur ärad du är att få bli vald till bestman och att du önskar dem all lycka till, och sedan utbringa en skål.
Du kanske dock ska "varna" brudparet om detta, annars kanske de (även om det egentligen är fel) blir lite besvikna att det inte blir något "riktigt" tal.
Lycka till!
Håll ditt tal i form av ett bildspel! Det finns säkert mängder av kort som du kan använda dig av. Fråga kompisar och blivande frun till brudgummen, de hjälper säkert till!
Lycka till!
Stefan!
Jag var på ett bröllop där bestman aldrig hade hållit tal i hela sitt liv.
Men han hade känt brudgummen i nästan tio år, och kunde berätta att strax innan de båda fyllde 27 hade de slagit vad om vem som skulle gifta sig först. Den som vann skulle bli bjuden av den andra på en weekend all inclusive med respektive. Han höll alltså sitt tal delvis som en liten inbjudan: ni är båda välkomna till oss valfri helg, vi ska visa er runt hela Helsingfors o s v.
Kanske finns det någon liknande händelse du kan spinna kring? Ett tal behöver inte vara långt. och ibland är det faktiskt viktigare ATT man törs ställa sig upp och bara säga några ord, än vilka ord det nu blir. Gesten betyder mer än innehållet.
Våga hålla tal, det är världens bästa present till brudparet!!!
Som de andra redan har skrivit finns det alltid en möjlighet att hålla ett riktigt kort tal eller åtminstone utbringa en skål för brudparet!
Men om du verkligen känner att du inte vågar eller kan hålla ett tal tycker jag att du ska prata med brudgummen innan och förklara varför, så slipper han bli besviken... Även en brudgum måste kunna acceptera att bestman inte vågar hålla tal inför en stor samling människor!
Min mans best man berattade en kort historia fran deras gemensamma barndom som gick ut pa att min man ar ratt pa sak och sa knot han an det till att man varit lika rak pa sak nar han berattat att han var kar i mig mm. Mkt uppskattat, personligt och himla kort!
De andra marsalkarna holl en fragesport med oss tva vilket var mkt uppskattat.
Naturligtvis måste du inte hålla tal om du absolut inte vill! Det är inte meningen att det ska vara en stor plåga och att du ska vara nervös för det hela dagen.
Säg till brudparet innan bröllopsdagen så de vet hur du känner och inte förväntar sig något.
Såklart måste man inte. MEN. Jag har nu varit på ett antal bröllop och hållit tal på en hel del. Första gången var det hemskt nervöst. Efteråt fick jag världens kick! Lilla jag höll tal inför 90 pers! Tufft! Nästa gång jag höll var jag inte lika nervös. Tredje gången var det bara kul. Jag vill råda dig till att i alla fall försöka. Spåna ihop ett tal, öva hemma. Be ngn du litar på om hjälp. Det finns så många olika sätt. Du kommer att vara jätteglad när du har gjort det! Tror att BT har exempel på tal.
Kram och lycka till!
(P.S. INte för att jag vill pressa dig men jag var på ett bröllop där bestmannen inte sa ett ord. Flera undrade lite över det).
Lite OT kanske, men det här med talrädsla är rätt vanligt. I en undersökning som jag tror Aftonbladet (vad annars) skrev om så framgick att svenskarna är räddare för att hålla tal än för att dö.
Varför är det så? Visst är det lite småläskigt att ställa sig upp och hålla tal, men egentligen, vad är det för risker med det? Vad kan hända? Oftast är farhågorna ganska ogrundade...
Jajamänsan - enligt vett o etikettsboken så måste du det! Fast lugn...öva, öva och öva på ett kort tal...gärna inför en god vän. Välj gärna en speciell händelse som du nästan kan "se" framför dig. Du kommer att fixa det galant - tro mig!!
Kram Annalena
Varken våran bestman eller tärna vill hålla tal - och för oss är det helt okej. Det är inte därför de blivit valda av oss.
M2B var bestman på ett bröllop och hade sagt innan att han inte ville hålla tal. Men under middagens gång ändrade han sig och höll ett spontant 5 minuters tal. Det gick jätte bra.
Det bästa är att du pratar med brudparet och förklarar hur du känner. Jag är säker på att de förstår.
Ett gott råd!
Om du bestämt dig för att hålla ett tal
inled inte med att säga...mmm-jag är inte så bra på att hålla tal osv...
Gör det så enkelt som möjligt, 2 djupa andetag, enkel inledning, korta och enkla ord till att börja med sen lovar jag att det rullar på..
Lycka Till!
Har full förståelse för att du tycker det är jobbigt att hålla tal. Både att stå framför andra och "krav" på att säga något roligt, smart eller liknade.
Jag tror att brudparet skulle bli mycket glada om du bara ställde dig upp och sa två till tre meningar i stil med:
"Jag är jätteglad över att nu funnit varandra och gifter er med varandra. Stort grattis! Skål för brudparet!"
Lycka till!
Kjell
En god vän höll "tal" genom att läsa en dikt om livet - något sådant kanske kan vara något för dig om du inte tycker ett vanligt tal funkar.
Annars så är ju det som kommer från hjärtat och är du s a s det som troligen uppskattas mest. Det behöver ju inte vara krångligt eller långt.
Lycka till!
Stefan!
Visst ska en bestman hålla tal.
Vår bestman hade inget men det blev bra ändå.
Säg vad hjärtat vill så blir det bäst!
Var inte orolig det behöver inte vara ett upplägg på flera timmar.
Även 2 tomma ord kan betyda mycket.
DU SKA SE ATT DET ORDNAR SIG!