• Fru Kroon

Behöver hjälp med deklarationen, någon som är duktig på sånt?? (Hittade inget bättre forum)

Hej!

Förra året sålde jag och min sambo vår bostadsrätt och köpte oss ett hus. Vinsten på lägenheten ska den deklareras på en K6 blankett? Och jag antar att vi ska deklarera på varsin blankett eftersom vi inte är gifta och sambeskattas. Ska vi då bara halvera alla belopp så att det står precis lika på våra blanketter?
    Vi tänker inte söka uppskov för vinsten utan tänker betala den på en gång.

Jag undrar också hur man gör det här med fastighetsskatten. För ett par månader sen fick min sambo en deklarationsblankett för fastighetsskatten, jag fick inte någon?! Ska vi ändå på något sätt deklarera den skatten nu och hur gör man då?

Det står både på min och sambons deklaration att taxeringsvärdet på småhusfastighet (ägd del) är 743.000:- Sen under det står det summa tillgångar xxx och sen under det summa skulder xxx. Summa skulder är på bådas större en tillgångarna.
    Vi sålde lägenheten i början av maj och köpte huset den 1 juli 2005.

Måste nog tyvärr erkänna att jag har ingen koll (skrämmande).
    Vore otroligt tacksam om någon orkar och kan svara på mina frågor.

• Svar på tråden Behöver hjälp med deklarationen, någon som är duktig på sånt?? (Hittade inget bättre forum)
  • Amazonas

Skattemyndigheten har en frågetelefon... Ring dit så får du korrekt information!
    lycka till!

• Bride Aug-08

Inga svar, men aff har ett forum om deklaration vet jag. där kan du säkert fråga.

• Pippi Pelikan

All information står i "Dags att deklarera" och det bifogade informationsbladet man får om man måste fylla i K-blanketter. Om du ändå inte förstår kan du ju ringa skatteverkets telefonrådgivning för att få korrekta uppgifter. Här får du antagligen 1 miljon olika svar av varierande sanningsgrad.

Svar på tråden Behöver hjälp med deklarationen, någon som är duktig på sånt?? (Hittade inget bättre forum)