• Maria_

Bra medel mot finnar!

Hejsan! Jag har sedan jag slutade med p-
    piller för snart 1,5 år sedan fått en hel del finnar. Eftersom jag aldrig tidigare haft detta får jag nästan panik. Jag tänkte nu höra om det är någon av er som har tips på bra medel som förebygger finnar och gärna även som bekämpar de som redan uppkommit.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Bra medel mot finnar!
  • Piloten

Efter att själv ha slutat med p-piller och fått finnar har jag provat allt! (dyra krämer, Jäst, vitaminer, dyra ansitksbehandlingar m.m) Det enda som gett ordentligt resultat är att gå till en hudläkare och få en diagnos och lämplig medicin. Jag fick Dalacin och Tetralysal och på 2 veckor var större delen av finnarna borta. Nu, efter en knapp månad är jag helt finnfri! Nackdelen är att det är dyrt, man får äta antibiotika under en längre tid (2-3mån), man får lätt svampinfektioner och man ska undvika solen. Jag anser att det är värt det 1000 gånger om. Det är sååå skönt att kunna gå till affären utan att behöva använda täckcremer etc. Det finns tyvärr inga mirakelcremer som funkar lika bra, så spara pengarna o gå till en läkare istället. Sätter du igång nu är du troligtvis klar med bahandligen innan sommaren. Lycka till!

• Maria_

Hej piloten! Tack för ditt svar. Har inte tänkt så långt att till och med få behandling för det. Jag har begränsat med finnar till hakan och ofta cirka 3 stycken samtidigt så det handlar inte om massor av finnar. Men å andra sidan är det ju jättejobbigt att vakna med en jätteblaffa i ansiktet och som du säger måsta sminka över det för att våga gå ut.

Roligt att höra att du fått ordning på ditt.

• Piloten

Jadu, vi har väl kanske olika definitioner på vad "en hel del finnar" är. Hihi.. har du bara 3 så rämnar väl inte hela världen? Lycka till iallafall!

• kikka79

hej!
    jag har samma problem med acne och jag gick till min husläkare och fick aberela 0,25 utskrivet och bara på några dagar var det stor skilnad.

så lycka till

kikka

• CPH

Maria_

Jag hade också problem med att det alltid fanns ett par finnar i ansiktet och jag hade många pormaskar. Har fått helt orning på detta + mycket slätare och lenare hy efter att först gått på två ansiktsbehandlingar och dessutom börjat använda MD formulations produkter. Jag är sjuuuukt nöjd! Hade dålig hy från 19 år till 29

• Skärgårdsbrud 6 maj

Hej! Jag slutade knapra piller förra året och fick då också jättemycket finnar och pormaskar, något jag aldrig haft förut. Jag tvättar mig morgon och kväll med Garnier tvättgel (blå flaska , 40 kr) som innehåller zink och uppfriskande menthol. Det är SUPERbra!!! Jag har aldrig haft så len och fin hy utan skavanker. Jag avslutar också alltid med Garniers ansiktskräm. Om jag är sminkad så använder jag också deras rengöringsmjölk för den tar bort sminket jättelätt! Alla produkterna kostar 40 kr st ungefär. Du kan ju prova dom kanske innan du beger dig på dyra ansiktsbehandlingar.

• K -76

Jag har också haft problem med finnar, och de senaste åren blev det värre. Jag tyckte att jag hade prövar apotekets utbud, och bestämt mig för att gå till husläkaren och be om antibiotika, men eftersom jag är feg bestämde jag mig för att ge apoteket en sista chans. Och det lyckades! Såhär gjorde jag:

-Insåg att jag inte hade fet hy, varför produkter med alkohol (tex många ansiktsvatten) var för uttorkande.
    -Började använda Basiron AC (bensoylperoxid men ingen alkohol) istället för Stioxyl. Trots att Basiron inte inehåller alkohol var den väldigt uttorkade. Jag kunde aldrig använda den både dag och natt. Använde den dock på natten, och en återfuktande creme utan olja (Apotekets Day) på dagen tills dess huden vant sig, tog c:a två veckor.
    -Efter att huden stabiliserat sig bytte jag dagcreme till Loreal's med salicylsyra.

Jag märkte INGENTING på över två månader, det blev bara värre, och jag började höra mig för om hudläkare. Under den processen började jag dock äta jästtabletter, och jag märkte plötsligt att huden faktiskt höll på all läka.

Nu har det gått drygt tre månader och jag är fin som en babyrumpa. Jag har slutat med Basiron, men äter fortfarande jättabletterna.Jag använder apotekets L500 ansiktsvatten (ingen alkohol), Loreal's salicylsyra creme på dagen, och apotekets reparing night creme (w Vitamine E) på natten.

Och så har jag slutat klämma. Det MÅSTE man göra...

• SYL

Om man bara har nagra enstaka finnar da och da (tex vid mens.. grrr...) sa finns en jattebra gel fran Clinique. Den ar genomskinlig sa syns inte heller som manga andra finnmedel. Finnen dor pa en dag och ar helt borta efter ett par dagar (beroende pa storlek)

• Annaa24

K-76

Hur många jästtabletter tar du? Är det inte en hel massa man ska ta varje dag? Det är alltid det som hållit mig tillbaks från att prova.

• Modestie

Basiron tar död på akne som orsakas av bakterier, den tar nman om man har måttlig - mild akne, enligt medicinsk definition 10 finnar och mindre

Jag tänker ge nattljusolja en chans över sommaren, hjälper inte det går jag till hudläkare, men jag vill gärna sola i sommar tycker jag blir så snygg då Har ungefär samma problem som TS

Svar på tråden Bra medel mot finnar!