Giviktkoll.se
Till er som följer detta har jag en fråga:
Angående "Kött, fisk , fågel, ägg" till lunch. Ska man äta minst 150 g protein per lunch 150g per middag måltid eller 150g på hela dagen?
Till er som följer detta har jag en fråga:
Angående "Kött, fisk , fågel, ägg" till lunch. Ska man äta minst 150 g protein per lunch 150g per middag måltid eller 150g på hela dagen?
Det är (minst) 150 g / måltid. Och 500 g grönsaker /dag.
Och det inkluderar frukost!
MsNordqvist
Vad inkluderar frukost?
Ja alltså 150gr protein ska man äta till frukost också. Ville bara förtydliga att det ingick i måltiderna som Inda nämnde Vet att jag själv blev lite chockad att jag skulle äta så mycket till frukost.
MsNordqvist
Alltså, jag får inte i mig det...
Det fick inte jag heller. Föreställ dig det här:
Äggröra på 1-2 ägg, en paprika, 3 skivor ost, en burk makrill och 7-8 skivor rökt kalkon.
Det var vad jag åt de första dagarna till frukost. Jag mådde illa _hela_ dagarna av det. Never again!
Men kan det verkligen stämma? Med tanke på att man ungefär ska äta 1.5-2 gram protein/kg kroppsvikt. Oftast äter man för lite som jag då...
Men om man som ni skriver ska äta 150gram protein /måltid x 3 så är man ju uppe i 450 gram protein då måste man ju väga över 200 kg??
Det kan inte vara så att det menas 150gram tex kyckling eller ägg/måltid där det finns protein i?
Psh
Psh
Det är ju så vi menar. Alltså när vi säger 150g protein per måltid så menar vi 150g kött/kyckling/ägg osv per måltid
MsNordqvist
Gick det bra när du åt enligt den dieten?
Jag körde rivstarten i två veckor. Första veckan gick jag upp ett kilo och andra ner två. Alltså -1kg totalt. Men _jag_ tycker inte att det var värt det, jag mådde piss under hela tiden.
Jag hade inga större problem. Det blir ju mycket ägg dock. 2 ägg väger ca 110 g och då är det ju inte så mycket protein kvar att äta. Några skivor bacon kanske. Ska börja med rivstart igen i morron eftersom jag fuskat rejält under påsken...
Om man kör enligt giviktkoll.se så lägger man ju in hur mycket man får i sig under dagen och då ser man ju hur man ligger till.
Jag började med GI i början av januari, och körde rivstart i 6 veckor.
Hittills har jag gått ner drygt 9 kg. Ofta går man ju ner fortare om man är mycket överviktig. Mitt mål är att gå ner ca 15 kg.
Inda
Vad vägde du från början och hur lång tid tog det för dig att gå ner de 9 kilona?
Jag vägde 82 kg och började den 2 januari. Det har alltså tagit knappt 4 månader. Jag tycker det är helt ok. I början gick det snabbare men efter jag började med kolhydrater igen så planade det av lite. Har dock gått ner lite varje vecka utom vid gårdagens vägning... Inte konstigt dock med tanke på vad jag unnat mig under helgen.
Vad har du för mål?
Jag kanske ska påpeka oxå att jag inte tränat nå't under denna tid. Endast raska (ganska) promenader 1-2 ggr/vecka, ca 40-50 min.
Inda
När jag var med så kunde man inte använda verktyget där man förde in vad man ätit under rivstarten. Har dom ändrat det nu då eller?
Jag har använt det utan problem. Däremot läste jag nu att de ska göra om det så man kan lägga in hela menyer från deras receptsamling. Det är bra. De gör ju förbättringar hela tiden tycker jag. Jag har själv mailat och påpekat saker som jag tycker kunde förbättras och en del har de fixat till.
När var du med, Ms Nordqvist?
Inda
Jag var med i höstas. Då _kunde_ man använda verktyget, men man skulle inte använda det.
Hmm... det lät ju konstigt...
I vilket fall så kan man ju använda verktyget som ett hjälpmedel till att se hur man ligger till med dagens måltider...
I morse började jag Rivstart igen... Så får vi se om jag får nå'n ny skjuts...