• juli 07

Protestant + Katolik - hur gör man?!?

Hej alla galda!! Jag planerar att gifta mig nästa sommar med min pojkvän som är katolik. Vi bor i Italien båda två men vill gifta oss i Sverige (själva är jag svenska och protestant). Jag har inte börjat informera mig ännu hur ett "mixat" bröllop går till. Måste man göra både protestantisk och katolsk ritual för att brölloppet ska godkännas i båda länderna? Eller räcker det med en katolsk? Finns det någonm som känner till en bra katolsk präst i Stockholms-Uppsala området? Alla tips och förklaringar är jättevälkomna

• Svar på tråden Protestant + Katolik - hur gör man?!?
  • Jeez

Rent juridiskt så gäller en vigsel i båda samfunden i båda länderna.

Ni kan ha en katolsk vigsel, en protestantisk vigsel eller en sk "ekumenisk" vigsel. I det sistnämnda fallet så har man den ena ritualen som bas, men tar in delar från den andra. Man har också med en präst från varje samfund.

Det enklaste är att ringa till församlingarna där ni vill gifta er, om ni redan har en kyrka i åtanke -Svenska kyrkan finns ju överallt och katolska kyrkan finns både i Stockholm och Uppsala.

• _Ella_

Kan rekommendera dig att gå in på sidan www.catholic.se och sedan på länken till "fråga prästen" där står det massor av sådant just om "blandäktenskap" och andra grejer som är bra att veta.

• juli 07

Hej Ella och Jenny!
    Tack så mkt för info och tipsen

• lilla_grodan

Hej!

Jag är katolik och min blivande är odöpt. Vi kommer att gifta oss i Katolska Kyrkan i sensommar. För att gifta sig i Katolska kyrkan räcker det att den ena är döpt i Katolska kyrkan. För en Katolik är en vanlig vigsel i Protestantiska kyrkan ej godkänd, inte heller en borgerlig vigsel. Men en ekumenisk vigsel går bra. Det har i alla fall jag fått lära mig.

Vi kommer att gå en äktenskaplig förberedelse i Katolska kyrkan, det gör man alltid före vigseln. Den kan ni göra i Italien, och sedan gifta er här.

• juli 07

Hej lill_grodan.
    Vet du om det går att gifta sig utomhus med en katolsk ritual? Jag skull vilja gifta mig på mitt landställe som ligger vid mälaren.

• lilla_grodan

juli 07:

Hejsan! Tyvärr vet jag inte, men det borde nog gå? Det känns som att Katolska kyrkan har blivit mer tillmötesgående under de senaste åren Fråga den präst som kommer att viga er, för jag tror att det är väldigt individuellt.

Vi har själva funderat på att viga oss utomhus (om det som sagt ens hade gått), men vi är oroliga för vädret och dessutom så har vi inget bra ställe att vara på. Så det får bli min dopkyrka istället

• Maria

Jag är själv katolik. Det är inget problem att din blivande inte är katolik men frågan om barnens uppfostran kommer att tas upp under vigselsamtalen - katolska kyrkan vill ha ett löfte om att de skall uppfostras katolskt. Par som avvisar barn helt (utan medicinska skäl) får ej vigas katolskt. Ur katolska kyrkans synpunkt godkännes endast katolsk vigsel för katoliker. Man måste gå på ett antal vigselsamtal med prästen innan och den som är katolik skall gå till bikt före vigseln (kan göras en tid innan).

Katolsk vigsel kan normalt bara äga rum i en (katolsk) kyrka. Vill man ha ett undantag på den punkten så måste man få godkännande av dels prästen, dels troligen också från stiftets biskop, som är den ende normalt som har rätt att ge dispenser från kyrkans regler.

Själva vigselordningen för katolsk vigsel är ganska lik den för svenska kyrkan. Det finns lite skillnader, t.ex. att ni kommer att bli tillfrågade om ni båda kommit dit av egen fri vilja och i avsikt att ingå äktenskap med varandra.

För att katolska kyrkan skall viga er måste ni ha ett dopintyg för din italienske man från hans hemförsamling och ett intyg att han är fri att ingå äktenskap, d.v.s. att han inte varit gift tidigare. Katolska kyrkan godkänner inte skilsmässa, det är bara i mycket speciella fall som ett äktenskap kan ogiltigförklaras. Om ni vigs katolskt, vare sig i Sverige eller i Italien, så registreras detta sedan i hans hemförsamling och äktenskapet är ur kyrkans synpunkt giltigt världen över.
    Katolska kyrkor finns på flera håll i landet, se kyrkans website www.catholic.se så hittar du alla.

Reglerna runt vigsel och äktenskap är alltså lite striktare i katolska kyrkan. Hos oss är ju äktenskapet ett sakrament och det gör ju en viss skillnad. Men de flesta präster brukar vara trevliga och hjälpsamma så fråga den församling där ni tänkt gifta er!

• Lapinette

Jag är liksom dig juli 07 protestant och svenska men gifter mig med en fransman som är katolik. Vi har valt att gifta oss protestantiskt i Sverige. För min blivande är inte katolismen så viktig utan det är själva bröllopet/vigseln i sig som betyder något för honom. Vi ska t o m ha en kvinnlig präst vilket vi båda önskade. En präst som kommer att hålla vigseln på svenska, franska och engelska med inslag från ett katolsk bröllop om vi så önskar. Dock tror jag inte min blivande har några katolska önskemål så det blir nog en helt igenom protestantiskt bröllop.

Svar på tråden Protestant + Katolik - hur gör man?!?