• M.G

Krämig färskost

Det står krämig färskost i ett recept jag har. någon som vet om Philadelphia räknas dit? Kan man äta Philadelphia, fetaost, cream cheese och sånna ostar om man är laktosintollerant?
    Jag förstår om det är individuellt men jag menar om man klarar det bättre än tex. grädde, creme fraiche och sådant?

• Svar på tråden Krämig färskost
  • TingelingAnna

Har för mej att såna ostar inte är bättre än grädde. "Hårda" ostar ska dock vara ganska okej.

• E-tuna

mitt förslag är att du mailar till "Valio" som är ganska framträdande i laktosproblematiken...

• M.G

Jo jag har maialt till Valio men det blir nog inte förän på måndag som dom läser mitt mail.
    Jag tänkte baka i morgon, men det kanske är som du säger TingelingAnna att det bara är hårdostar som är ok.

• onsdag i oktober

Mängden laktos varierar i olika mjölkprodukter. Olika personer med laktosintolerans har olika nivåer av känslighet.
    På statens livsmedelssida finns beskrivit rekommendationer och tabeller för allergiker. Hoppas länken jag skickar med fungerar.
    Du hittar Philadelphiaost under 3-1 g laktos/100 g.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

• onsdag i oktober

Jag menar ju statens livsmedelsverk.

• M.G

Tusen tack Onsdag i......!!!
    Feta osten vi har i Sverige är väl alltid svensk va? Eller kan det vara så att vi importerar också? Någon som har koll på de olika Fetaostarna?

• Kirsto

M.G: Mycket dansk, grekisk och annan fetaost i butikerna.

Svar på tråden Krämig färskost