• Wanki

Födelsebevis?

Har kyrkan födelsebevis? Alltså något gammalt papper som säger att jag är född och att jag är registrerad i min hemförsamling. Har råkat ut för utländsk byråkrati och där duger inte personbevis. Vad hade hänt om jag inte varit med i någon kyrka? Någon som vet hur det funkar? "Min" kyrka har stängt i dag så jag kan inte fråga där än.

• Svar på tråden Födelsebevis?
  • marsipanros

Sådana papper utfärdas bara av skattemyndigheten nuförtiden och jag är inte säker, men jag tror att personbeviset är det enda födelsebevis vi har men kanhända finns det nåt särskilt anpassat för utlandet. Gå in på www.skatteverket.se/

• Wanki

Ja, glömde skiva att jag ringt skattemyndigheten redan och de visste inte riktigt hur de skulle hjälpa mig. De tipsade om kyrkan och sen skriver de ner så mycket de bara kan och skickar ner ett personbevis på svenska och ett på engelska. Eventuellt att de kunde skriva ett om hur jag var folkbokförd efter jag blev född, men det vet jag inte om det går. Får se vad de skickar. Men som sagt, det gäller inte här utan de vill ha ett annat papper!! Problemet är att ingen vet vilket.

• viking76

Syftar du möjligtvis på Tyskland och "Geburtsurkunde" när du pratar om utländsk byråkrati? Jag har haft samma problem. I Sverige har vi inget födelsebevis eftersom vi har personnummer istället. Det enda som finns är personbevis och det får du av skattemyndigheten. De kan även utfärda det på engelska, men i mitt fall räckte det inte så jag fick gå till en översättare och översätta det till tyska. Viel Glück!

• Wanki

viking76: Jo, Geburtsurkunde...fast österrike. Jag kom med mitt engelska personbevis men det hjälpte inte. Alla uppgifter var med fast på fel papper. Jag måste ha nåt annat att översätta till tyska. Hon var envis! Jag sa att så där funkar det inte i sverige och hon sa: skaffa födelsebeviset! Ska kolla med ambassaden, de översätter också så det kanske kan vara något för mig. De kanske blir vänligare inställda om man har något på tyska att visa upp? ;)
    Gifte/gifter du dig i sverige? Hade du problem med hindersprövningen där? Vi kommer nämligen att skicka in allt om vi nu får det där pappret från myndigheten här.

• Wanki

Nä nu kom jag på, det är inte ens Geburtsurkunde utan en "skrift ur födelseboken"! Hjälp!

• viking76

Men om vi inte har födelsebevis i Sverige KAN du faktiskt inte skaffa ett! Det måste de ju acceptera! Jag har redan varit i kontakt med ambassader, folkbokföring och skattemyndigheter och det FINNS inget annat bevis än personbevis. Någon översättning gjorde de inte heller på ambaddaden men du kan ju prova. Jag har redan gift mig (borgligt) med min tyska man i Sverige och hade inga problem där alls med hindersprövning. Så det är bara i Tyskland (och Österrike då) som de är sååååå omständiga.

• Wanki

Ok, tack för svaret! Det känns skönt att höra att de inte krånglade i sverige. Ni sände papper till skattemyndigheten? Här kan man nämligen söka äktenskapslicens från ambassaden som ska gälla i sverige också, som jag förstod. Men då måste vi först ha ett intyg från en notarie att vi på heder och samvete inte är gifta sen tidigare. Verkar hemskt bökigt! Ska skicka ansökan till sverige i alla fall. Nåväl, på ambassaden sa de att det visst är personbeviset som översätts men österrikarna var för tröga för att fatta det. Ha, ha! De översätter på ambassaden också, för 50 euro billigare än en privat. Ja, tack! Ringer trots allt kyrkan i morgon och frågar om de har nåt fint, gammalt papper. Sen får jag se vad jag ska översätta. Känns lite bättre nu när jag har stöd från ambassaden och jag hör att fler lyckats gifta sig med en tysktalande!

• Jenny Luks

På pastoraten finns väl såna papper eller? Eller i landsarkiven?

• Wanki

Pastorat, är det pastorsexpedition? Det är dit jag tänkt ringa i morgon.
    Vad är landsarkiv? Var hittar man det?

• Jenny Luks

Ja, pastorsexpeditionen. Landsarkiven gäller väl framförallt äldre personer, tror jag. Där finns en massa dokument sparade ang folk som gift sig, bouppteckningar och annat sånt. www.ra.se

• Wanki

Vilket underbart forum detta är! Jag läste just att landsarkiven tagit över pastorsexpeditionernas registreringar fran 1900-talet. Det är alltsa dit man vänder sig för att fa bevis pa vart man var folkbokförd efter födseln (om man är född före 1991). Kan vara det jag behöver om de inte vill godta mitt personbevis. Tack, tack!

• Teani

Jag behöver också den typen av papper för att gifta mig med en utlänning. Man kan få något som heter "utdrag ur födelseboken" från pastorsexpeditionen i den församling man är född i. Kanske är det detta du behöver?

• Zozo

Ja, min syster gifte sig i österrike för ett antal ar sedan och da gick det minsann med svenskt födelsebevis översatt till tyska. Men jag tror hon var tvungen att ha en sk apostilj (en slags extra stämpel man far via notarie)
    Jag gifter mig i Frankrike och även här fragar de efter en massa paper som vi inte HAR i sverige. Jag kom däremot undan med ett översatt personbevis (70 Euro för den översättningen!!!) OCH ett intyg fran ambassaden, ett "kotymcertifikat" som intygar att man är den man är och det gäller tydligen även som hindersprövning. Kolla med ambassaden där borta - de borde kunna hjälpa dig.

• Wanki

Teani: Nu kanske det inte gäller i din församling, men alla pastorsexpeditioner i norrland har lämnat sina uppgifter till landsarkivet och det är där man kan få ett stämplat utdrag om hur det såg ut med folkbokföringen för 30 år sen (i mitt fall). Min kyrka kunde ge ut ett ogiltigt dokument, alltså bara skriva uppgifterna och stämpla med kyrkans egen stämpel. Ogiltigt i sverige men kanske funkar utomlands.
    Svenska ambassaden i wien sa till mig att de översätter personbevis i såna här fall och de skickar med ett papper som säger att det är vad svenskar har i stället för födelsebevis. Jag får helt enkelt lita på dem. Det verkar funka inför myndigheter i österrike enligt dem och de ska väl veta. Skulle vara trist att behöva göra två översättningar om de inte godtar ambassadens stämpel heller.
    Zozo: Kul att höra att din syster gift sig med en ö-rikare. Började tro att det aldrig hänt förr!

• Wanki

Nu fick jag mitt nya personbevis fran sverige, de har gjort en komplettering pa slutet och skrivit var jag var folkbokförd när jag föddes ocksa. Kanske kan vara till hjälp!

Svar på tråden Födelsebevis?