• Emson

Är färgen Ivory samma som färgen off white?

Jag köpte klänning utomlands och färgen heter off white. Är det som ivory eller är det stor skillnad? Jag har ingen aning och har inte hört talas om färgen off white här hemma. Hjälp behövs alltså

• Svar på tråden Är färgen Ivory samma som färgen off white?
  • Fru Cinderella

Finns väl olika nyanser av ivory. Så of white kan väl vara en typ av ivory kanske. Men är inte helt säker.

• yrvädret

Är inte så insatt egentligen - men jag tror att offwhite är mer benvit-aktig och ivory-nyanserna går åt det cremegulare hållet. Tror jag...

• Fru Cinderella

Bra beskrivning, håller på den jag med.

• - Jenny -

Brukar man inte säga att Ivory är detsamma som äggskalsfärgad?

• Amelia 3

Jag trodde att min klänning var vit men när jag jämförde med klänningarna i en bröllopsbutik (jag köpte min på annons) så hade den samma nyans som klänningarna dem kallade för ivory!

• Sanasol

Tror att off white är åt det gulare hållet, som ivory ungefär.

De vita nyanerna på utländska sidor brukar det bara stå white eller diamond white om. :)

• Fru Cinderella

det finns en väldigt väldigt ljus ivory som för blotta ögat uppfattas som vit.

Nixa klänningar har ofta den märkte jag när jag var i nixa butiken i Linköping. Hon sa att alla klänningar där var en form av ivory. Men för mig var de vita i färgen.

• - Jenny -

Ja, har man inget krit-vitt att jämföra med så ser ju ivory vitt ut. Iallafall tycker jag det.

• Davina

off white är väl detsamma som naturvit eller creme, vilket innebär inte vit-vit utan lite varmare ton.
    Ivory är detsamma som elfenben. Det kan nog variera allt från att se likadant ut som off-white till att vara ganska gulaktig i tonen.

Same same but different.

• Utpala

Hm, ivory betyder ju elfenben så där direkt översatt. Skulle off white kunna vara naturvit? (Fast det igen är väl ganska som ivory? Äsch, har ingen aning.)

• Utpala

Äsch, såg inte att davina redan skrivit om elfenben, stupid me.

• Fru Cinderella

Fast all ivory ser ju inte vit ut om man inte jämnför med vitt tyg. Det finns mörkare toner av ivory också.

Svar på tråden Är färgen Ivory samma som färgen off white?