• Druttis

Avundsjuk syster?

Efter att ha läst flera trådar om trilskande släktingar är det min tur att beklaga mig lite. Det är nämligen så att jag till sommaren gifter mig med mitt livs kärlek. Jag vågar kalla honom så eftersom vi är äldre och redan hunnit med några förhållanden. Det som vi två har jag aldrig varit i närheten av. Folk brukar påpeka hur harmoniska och ja ? lyckliga! ? vi verkar vara. Min m2b är lätt att tycka om och alla har blivit jätte glada att höra att vi ska gifta oss. Alla utom min syster. Visst, hon gratulerade också, men jag kände att det inte kom från hjärtat. Hur som helst så frågade jag om hon kunde tänka sig att sjunga på vårt bröllop och visst, det gjorde hon gärna ? hon gillar att ha strålkastarljuset på sig.

Så plötsligt får jag ett mejl av henne där hon talar om hur jobbigt och krångligt hon tycker att det ska bli att åka till bröllopet, att de inte har råd med övernattningar, att tiden inte passar dem osv. Svarade att jag tyckte det var tråkigt att bröllopet mer var till besvär än glädje för henne, men att jag förstod att det kunde köra ihop sig ibland. Bestämde mig samtidigt att ordna sången på annat sätt då jag inte ville att hon skulle känna sig pressad av att behöva förbereda sig eller komma överhuvudtaget. Det gjorde henne ännu surare!
    Nu kan jag inte påstå att jag lider av hennes beteende men jag blir ändå fundersam. Vad kan ha utlöst hennes aggressioner och har fler än jag stött på att släktingar eller vänner inte glatt sig åt bröllopet?

• Svar på tråden Avundsjuk syster?
  • Hiskan

Hon kanske tänkte få lite betalt för sin skönsång?

• halstabletten

Det är svårt att säga vad hennes reaktion beror på, det kan ju vara allt från hederligt avund till att hon själv tänkt gifta sig först(?), har ekonomiska problem för tillfället eller egentligen vad som heslt. Bjud hem din syster på fika någon dag och prata med henne. Säg att du har märkt att hon varit lite nedstämd i samband med ditt stundande bröllop och fråga om allt är som det ska. Det kanske är något som trycker henne?

• Druttis

Hum, kanske det, fast jag tror inte att det är där skon klämmer. Visst, jag skulle kunna säga att "vi betalar allt för er, resa, övernattningar osv" men det vill jag inte. Om min egen syster bara kommer till mitt bröllop för att hon får betalt för det, så kan hon lika gärna stanna hemma. Vi har dessutom sagt att vi inte vill ha några bröllopspresenter eftersom vi redan har allt vi behöver, utan att det räcker med att folk firar dagen med oss. Och nej, inget kuvertavgit heller!

• Druttis

halstabletten:
    Jo, stämmer nog att hon är nedstämd. Är nog inte lycklig med sin nuvarande man, längtar efter annat. Men varför låta detta gå ut över mig?

• Druttis

Jo, förlåt, ännu en sak: ekonomiska problem har alltid varit ett relativt begrepp för henne. Pank ena dagen (säger hon) och bokar en långresa nästa. Så jag har lärt mig att ta detta med pengabrist med en nypa salt...

• halstabletten

TS: Fast hon kanske hade tänkt använda pengarna till något annat (tex en långresa) och då känner hon att hon inte riktigt hade pengarna att lägga ut. Jag kan i viss mån förstå henne då jag sparar till mitt eget bröllop, samtidigt som halva bekantskapskretsen fyller jämnt nästa år. Inget man vill missa, men det är klart att det svider kostnadsmässigt.

Däremot så tycker jag inte att ni ska behöva betala för hennes närvaro, jag ville bara ge lite insikt i hur hon kan känna sig.

Är man inte lycklig i sitt förhållande kan det vara jobbigt att se någon annan fullständigt glöda av lycka. Jag tror inte att din syster låter det gå ut över dig med flit, men det blir så ändå eftersom hon känner sig ledsen. Risken finns väl dessutom att hon kände sig undanskuffad och utbytbar när ni fixande annan sångerska, även om ni bara menade väl. Därför tycker jag som sagt att ni ska sätta er ned och prata ut om det här. Det kan ju som sagt dessutom finnas omständigheter som du inte vet om.

• Afrodite_06

Druttis:

Känner igen det som du skriver. Har oxå en syster som visade tydligt att hon är avundsjuk.
    Hon har tackat "ja" till att vara min tärna, men ställer inte upp på de färger vi valt, vill inte ha klänning eller kjol, klagar över att hon kanske inte kan ordna barnvakt o vet inte om hon kan vara med mig hela dagen, har invändningar mot att vi varit ihop för kort tid mm mm mm.

Men jag ställde henne mot väggen o talade om hur jag känner det.
    Hon erkände då att hon var avundsjuk o ville oxå gifta sig mm mm mm.

Vi kompromissade lite med kläder, färger mm
    Så nu känns det bättre . . .

Hade jag varit dig så hade jag frågat henne rakt ut varför hon håller på som hon gör och vad som är problemet ??

Lycka till o fortsätt glädjas åt ert bröllop !!

• Druttis

Jo suck, jag får väl ta ett snack med henne, även om jag är otroligt trött på att hela tiden vara den lugna, kloka och anpassningsbara som rundar av alla hörnen. Men det är väl så att vara storasyster!

• Ängla

Jag håller med Afrodite, bättre att prata med henne/ställa henne mot väggen så kanske ni slipper vara "sura" på varandra.

Jag tycker heller inte att du ska betala för hennes resa, ditt bröllop borde ju vara proritering 1 för henne (om inget annat syskon gifter sig precis nu). Om man VET att hon har rätt dåligt med pengar skulle man kanske kunna ge ett bidrag till hotell eller dylikt, men det känns jätteskumt om du ska betala dina syster för att hon sjunger på ditt bröllop...

• ina3

Jag håller med Druttis, fråga henne rätt ut.
    När ens syster eller bror gifter sig så får man skärpa sig, även om det svider så behöver man inte visa det. Det är dålig stil oavsett ursäkter, omoget och egotrippat.

Kramis!

• Afrodite_06

Jag är oxå den lugna, kloka och anpassningsbara som rundar av alla hörnen . . . som du beskriver det.
    Men jag är lillasyster !!

Det är inte kul, men var stolt över att du är den du är och att du har förstånd o samvete att "reda upp/ut" !

• straniero

hej jag har en likande syster.. hon har tackat nej till mitt bröllop med motiveringen att jag har förstört hennes och hon kan därför inte glädjas med mig.. samt går hon och berättar detta för allt och alla så nu är jag det svarta fåret..

men jag tror det handlar om att hon inte fick vara först och hon står inte i ljuset!!!

• Freddans fröken

straniero,

Nyfikenheten dödar mig... Hur "förstörde" du hennes bröllop?

• JeckaH

Är ni nära varandra i ålder kan det handla om svartsjuka och konkurrens som startat i tidig barndom. Det är inte alltid att det fungerar med syskon som nästan är lika gamla. Tråkigt att det är så fast att ni är vuxna. Kan du inte prata med henne om hur du känner?

• straniero

hon påstår att hon planerande sitt bröllop midsommar helgen.. ( vilket jag inte hade en anning om) för att de hade förlovat sig den helgen ett år tidigare
    (vilket jag inte hade en aning om) min underbara m2b friade till mig den 23 sep förra året. jag lovade honom att vi skulle gifta oss inom ett år.. men alla datum i agusti och september var tagna och de fanns två att välja på så det blev den 17 juni. vi bokade kyrka och lokal och ringde runt till alla berörda och berättade.. då blir hon kort i telefonen och jag fattade att något vara fel. så jag ringde ett per dagar senare och klämde ut vad det var.. då påstår hon att jag har förstört hennes bröllop som hon planerade in helgen innan och jag borde förstå det.. ( hon har inte sagt ett ljud)
    för två systrar kan inte gifta sig samma sommar. sedan dess har jag inte prata med henne ringde henne när hon fylde och då tackade hon nej med motivereingen att det var hon som skulle ha gift sig och hon kunde inte glädjas med mig och därför ville hon inte komma.

• straniero

hon är 26 år och har alltid varit favoriten i min familj.. jag är 22 och har ingen plats i min familj. har bott i en annan familj som har tagit in mig som deras..

• Liljekonvall

Hon tog det kanske som att du blev sur och menade på att "straffa" henne genom att ta bort hennes stund i ljuset.

Men snacka med henne, hon kanske bara hade en fis på tvären.. Vad vet vi!?

• chili72

Druttis: Min syster är inte sån och glädjs åt mig trots hon inte är i samma sits och hon är singel. Men detta är ömsesidigt från min sida också.

Men däremot har jag stött på exakt det beteende som du upplever hos en kompis..och jag är helt säker på att anledningen är att hon inte har det du har och därför är avundsjuk..och förstår varför du reagerar..och jag är också stora syster och försöker se det så och aldrig i mitt liv varit avundsjuk för att nån har bättre än mig tvärtom har sett det som ett hopp för mig i framtiden. Och det har blivit så också...och därför blir jag också stött när jag ser detta beteende hos andra..men nånstans tappar vänskapen och relationen sin mening då det inte känns ömsesidigt och äkta..då ifrågasätter jag om den personen är verkligen en sann vänn eller en syster i ditt fall som man orkar bry sig om i längden..för nånstans tappar man ju nåt på vägen om mönstret upprepas gång på gång..och då kommer man till en punkt där man inte orkar bry sig heller eller ställa upp som man gjorde tidigare..men visst gör det ont och man blir stött hur mycket man än säger att man gör det..men tänk på dig själv och din blivande och försök att rensa bort dessa negativa beteenden från din omgivning för sånt kommer alltid inträffa..man lär känna sina bästa vänner i olika situationer..och de som är kvar är kvar av nån anledning för att de tycker om en som man är glad eller ledsen..

Svar på tråden Avundsjuk syster?