• helenejoh

lokal och upplägg på fest i borås med omnejd

Hej

Vi gifter oss i September i Brämhults kyrka och behöver nu lite tips på lokaler.
    Vi har kollat upp Björbostugan och Hestrastugan samt Ymergården (det är inte så viktigt att det är centralt). Dock krävs att proslin finns att låna. Har dock inte bestämt oss för någon av dessa än utan tar tacksamt emot andra tips.

Vi är lite i valet och kvalet om man ska ordna med catering eller be någon laga maten. Är det någon som har erfarenheter av något av alternativen och har tips på hur man får det att fungera på ett bra sätt och till ett vettigt pris.

Vi har ca 60 gäster så det behöver inte vara så stort.

• Svar på tråden lokal och upplägg på fest i borås med omnejd
  • Lyckliglycklig

Vi ska ha middagen i Annelundsvillan. De fixar mat, dryck,servering, bordsdekoration och brudskål för 370 kr per person. När vi räknade på catering m.m tyckte vi inte att det verkade billigare, men allt är ju relativt... Vi tycker i alla fall att det känns bra så här långt.

• qazbnm

Hej. Bor ni på brämhult?? För det kanske finns nån lokal där?? Har inte jätte koll på brämhult.

• helenejoh

vi var nyligen på ett bröllop i just annalundsvillan och upplevde inte att det var något för oss.
    Det kändes lite trångt och maten var bara ok.
    Sedan upplevde brudparet att servicen och tillmötesgåendet inte var hundra.
    Men men det beror ju på hur många gäster man har (här var det ca 70) och annelundsvillans personal kan ju haft en dålig dag.
    annars ligger det bra tycker jag, centralt men ändå ostört.
    ett minus för tiden också. Vi var tvugna att sluta kl 01 och det var lite för tidigt.
    Hoppas att er fest blir toppenbra i alla fall

• Tjejen i Läjet

Ålgården är ju fint. Den är billig också har jag för mig. Ett tips är att hyra porslin av cateringföretaget, så slipper detta vara ett hinder

• helenejoh

nej vi bor i centrala borås.
    ymergården ska tydligen vara bra men det kostade 2500 kr att bara låna lokalen och då ingick inte porslin. Kändes inte så prisvärt.

• helenejoh

var ligger ålgården?

• qazbnm

Nej ymergården var ju ej särskilt prisvärd..

• qazbnm

Utanför borås finns ju många finna bygde gårdar, fast då blir det ju en bit att transporter gästerna till festlokalen.

• helenejoh

har du några exempel på sådana bygdegårdar? som känns hyfsat fina inuti?

• Tjejen i Läjet

Ålgården är den gamla kvarnen efter systemet (knalleland) om man åker mot almenäs. Ligger jättevackert vid viskan och man kan tända machaller på bryggan som går längsmed

• qazbnm

Jag har inte besökt så många personligen :)
    Men man får väl kika runt lite i så fall... Finns ju massa by hållor runt om borås ;)

• helenejoh

kan man bara ringa dit och fråga? har de någon hemsida tror du?

• qazbnm

Kul att plötsligt se så "många" boråsare :)

• Mallan22

Hej!
    Kan rekommendera att ringa till Väla Jaktgård i Varnum (Rängedala). Vi hade vår fest där! Servicen är utmärkt, maten kanon, trevlig lokal, perfekt för gästantal upp till 80 pers, gör även bröllopstårtor, prisvärt. Har verkligen inget att klaga på. Vi var kanon nöjda.
    / Lycklig nygift

• FiaMia

Vi var borta på Ålgården och kikade innan vi bestämde oss. Jättefin lokal, men passade inte det vi letade efter. Det ligger verkligen jättefint utmed viskan.

Det som vi såg som ett minus var att köket inte låg i samma byggnad så serveringspersonalen får springa ut och in med all mat. Förhoppningsvis regnar det ju inte på ens bröllopsdag, men man vet ju aldrig... Toalett fanns inte heller i samma byggnad. Sedan var lokalen bara ett stort rum med jättehögt i tak. Jättefint, men ett väldigt eko och då var vi bara 3 personer som pratade där inne...
    Ålgårdens hemsida: www.bkv.nu
    Under fliken galleri och längst ned på den sidan finns lite bilder tagna inne i lokalen.

• Anna O

Vi har bestämt oss för Ymergården, tycker det ligger fint och är mysigt. Men det var inte ett lätt beslut, vi höll också på att väga för och emot i evigheter. Vi kommer att ha ungefär lika många gäste som ni.

Vi anlitar catering, och det kanske i slutändan inte blir billigare, men vi ville ändå ha det för att kunna ta med egen dryck.

Porslin finns Ymergården (tallrikar). Däremot måste man hyra glas och bestick, och det är ju inte så bra förstås. Den frågan löste vi genom cateringfirman hjälper till med det också, liksom med dukning och servering. Klockan 2 måste vi lämna lokalen, hoppas att det inte är för tidigt!

• AnnaSven25

Hej!
    Var idag inne i en ny butik som har öppnat i knalle land....silverflods kalasbutik hette den.
    Dom hade massor av roliga saker till möhippa och jättefina tallrikar,servetter, brudpar och massa andra bröllopssaker. Jag tipsar gärna alla som funderar på papptallrikar eller som vill hitta fina gästböcker, placeringskortshållare osv. och som inte vill köpa på nätet. Jag har en vän som ska gifta sig snart och jag kommer definitivt att köpa mycket där.
    dom har en hemsida också (fick en penna när jag var där, som adressen stod på) www.kalasbutiken.nu
    Kram på er alla som ska gifta er och lycka till!

• Therese_

Vi skall hyra en skola.. Det är ganska bra. Där finns ju oftast allt.. poslin..ljud..bord osv
    Lycka till!!

• helenejoh

Anna O: Jag har också hyrt Ymergården men behövde inte vara ute kl 02.00. Det är nog en förhandlingsfråga.

Svar på tråden lokal och upplägg på fest i borås med omnejd