• MollyMolly

Kopparspiral nu igen!

hejsan!
    jag är en tjej på 19 år som funderar mycket på olika preventivmedel just nu. har testat p-piller och p-ring men fick en massa urinvägsinfektioner av båda delarna så nu vill jag hellst ha ett hormonfritt p-medel. har funderat på kopparspiral ett tag nu å läst en massa på internet om detta. har framför allt letat efter tjejer/kvinnor som har fått problem med urinvägsinfektioner av kopparspiral, men har inte hittat något.
    så nu är min fråga till er som använder kopparspiral om ni har stött på extra många urinvägsinfektioner sen ni satte in spiralen??
    vågar inte riskera att få problem med detta igen pga. något p-medel utan vill slippa infektionerna men ändå ha ett säkert skydd!

tack på förhand!
    kram på er alla!

• Svar på tråden Kopparspiral nu igen!
  • MollyMolly

alla som har kopparspiral får gärna svara! vare sig det är ja eller nej på frågan =)

• Rugbytjej

Hej Molly!

Jag har haft kopparspiral i över 6 månader nu och aldrig fått någon urinvägsinfektion. Däremot har jag knappt någonsin haft det, så tyvärr kan jag inte hjälpa dig i din specifika fråga. Men jag skulle bara vilja säga att jag tycker att det är en bra idé att överväga kopparspiral - jag förstår helt och hållet varför du inte vill använda hormonella preventivmedel och jag tycker att kopparspiral är ett bra alternativ. Tyvärr så har jag själv två veckors mens sedan spiralen sattes in, men detta händer absolut inte alla! Så, testa är mitt råd! Det kostar ingenting och kommer inte heller att skada dig. Tänk dock på att du bör ha fast partner då risken för könssjukdomar att spridas till livmodern och äggstockarna ökar med spiral...

Lycka till!

• MollyMolly

tack så mycket för ditt svar!
    jag har funderat en längre tid på att ringa till barnmorskan å fråga mer om detta och om hon (som jag har varit hos förr) sätter in det på tjejer som inte har fått barn men jag har inte vågat rikigt än.. är rädd för att bli nekad. vet inte riktigt vad jag ska säga isf..
    hade du fått barn innan du satte in din spiral? gjorde det sådär förskräckligt ont som alla säger?
    kram kram

• Rugbytjej

Nej, jag har inte varit gravid och har inte barn. Det gick bra ändå. Om hon säger nej så stå på dig. Det finns inga medicinska skäl egentligen till att neka, kan vara svårare att sätta in, men går ju upperbarligen bra för de flesta. Ont - ja, det var ju inte skönt, men absolut inte så illa som jag trodde. Hade också blivit ordentligt uppskrämd, men det var inte så farligt. Ta en Ipren innan och försök sedan att slappna av så kommer det att gå finfint. Efteråt hade jag som stark mensvärk resten av dagen - inte så farligt det heller.

Fråga på om alla funderingar! Vet hur det känns när man velar och inte kan bestämma sig.

Kram

• MollyMolly

okej, va skönt å få prata med någon som inte heller har fått barn å att det har gått bra ändå. tänkte ta mod till mig imorgon å ringa till barnmoskan här i stan å be om en tid att få komma upp å prata om spiralen i alla fall.
    ska verkligen stå på mig om hon säger något annat! =)
    tack så mycket! kramar

• Imperia

Hej!

Jag har kopparspiral sedan ett halvår tillbaka och trivs utmärkt med den.
    Jag hade precis som du problem med återkommande UVI då jag åt p-piller.
    Har inte haft en uvi sedan jag satte in spiralen! Fast det beror nog mest på att jag har som vana numera att kissadirekt efter sex. Det är ett måste annasr får jag nog uvi direkt.
    Jag har inte heller fött barn men det gick bra att få spiral iaf.
    Jag rekomenderar dig dock att du går till en riktig gynekolog då och inte UM. På UM är de generellt ganska negativt inställda till kopparspiral. Men det skadar ju inte att fråga, dom kanske inte är lika trångsynda på din UM.
    Lycka till!

• MollyMolly

tack Imperia för ditt svar!
    det där lät verkligen jätte bra! jag har också för vana att gå på toaletten direkt efter samlag och har så gjort hela tiden men har haft problem med UVI ändå, är övertygad om att det är pga. hormonerna... känns mycket bättre nu när jag är av med dem! dricker så mycket jag kan och tar även en c-vitaminstablett i brus-form varje dag för att inte få UVI.
    tänkte höra med barnmoskan på UM först å går inte det får jag leta vidare =)
    kram kram

• Swing

Jag har haft ett antal kopparspiraler under drygt 27 års tid (nja, lite avbrott för två barn) och inte haft några problem med UVI.

• Piloten

Har haft kopparspiral sen oktober och inte haft en enda UVI sen dess. Är noga med att kissa efter 6, men det har jag alltid varit. Har inte ätit en c-vitamin-brus på 3 år, och dricker ett glas tränbärsjuice om jag börjar ana att något är på gång. Har inte behövt det sen jag satte in spiralen. Innan hade jag p-ring o p-piller o hade UVI 2-3 gånger om året. Så självklart ska du testa!

• Amy1

Jag hade kopparspiral ett par månader, sen fick jag ta ut den pga återkommande svampinfektioner. Men UVI hade jag inga!

• Rugbytjej

Amy1

Är du säker på att du fått svampinfektionerna av kopparspiralen? Har själv haft en vinter full av svampproblem och kopplade det till spiralen, men läkaren och barnmorskan sa att spiral inte alls orsakar svamp... Min lösning för att bli av med svampen är att utesluta allt socker ur kosten, nyttigt, men lite tråkigt ibland. Berätta gärna mer!

• MollyMolly

hejsan alla som har svarat!
    har inte kunnat komma in här å skriva på några dar av någon anledning, måste varit nåt konstigt med min dator men nu funkade det iaf. =)
    känns jätte bra att jag har fått så härliga svar!
    har ringt barnmorskan med och hon ville gärna hjälpa mig med detta. jag ska få en kopparspiral insatt efter sommaren om jag fortfarande vill det då! =)
    undrar bara om det är vanligt med svamp av sprialen? har aldrig haft det men jag blir lite skraj för det, eftersom det verkar så vanligt nu för tiden.
    vill gärna ha åsikter som en annan sak också, funderar på att testa någon sorts p-piller ett litet tag om några månader för att se en gång till om det kanske skulle funka. har ju tid på mig eftersom jag inte får spiralen förän efter sommaren ändå. vad týcker ni om det?
    fick för mig här om dan att det kanske är min killes sperma som ger mig alla UVI eftersom han kommer i mig när jag använder p-piller men vet inte vad jag ska tro...
    antingen är det hans sperma eller hormonerna jag får det av.. vad tror ni här??
    ha d bra! kram kram

• Imperia

Sambandet med kopparspiral och svamp är såvitt jag har förstått det att man kan få ökade blödningar och även flytningar av kopparspiralen. Vilket i sin tur gör att man kan behöva använda bindor/tamponger/troskydd men än annars o därmed får problem med irriterade slemhinnor och eventuelt svamp.
    Har själv dock inga som helst problem med det dock.

• Amy1

Rugbutjej
    Mina problem med svamp försvann när jag tog ut spiralen, så jag sätter helt klart det i samband. Sen kan det mycket väl vara så som Imperia säger för jag fick enormt mycket flytningar de första månaderna och använde trosskydd dagligen.

amy

• issobel

hej!
    jag satte in en kopparspiral för en och en halv vecka sedan. det tog mig ett halvår och ex antal provade preventivmedel innan jag fick den men nu är jag nöjd och glad. vad jag undrar är om någon som satt in en har fått ont därinne, i livmodertappen där den sitter efteråt? Jag får nämligen det ibland, och blir lite orolig att ngt är fel./malin

• hanch

ok nu när vi ändå är inne på ämnet.

Har haft spiral insatt i nart 5 år och i sommar är det dags att plocka ur den. Men jag har börjat bli fruktansvärt nervös för hur ont det ska göra. Ni som har plockat ut spiral nån gång, hur upplevde ni det?

• Imperia

hanch:

Jag har visserligen aldrig tagit ut en spiral men vad jag hört så ska de tydligen kännas mycket mindre att ta ut den än att sätta in den. Vissa har dessutom fått sin spiral utstött utan att de märkt något förens den trillat ner i toan, så det verka inte som att det känns speciellt mkt. Så var inte orolig, det ska nog gå hur bra som hellst.

• Malinkr

Hej!
    Jag är 25 år, inga barn, (fast partner), och har haft kopparspiral i ca 1 år. Jag tycker att det är super! Inga hormoner, inga kondomer, inga piller att glömma...

Jag tycker inte att det gör så ont att sätta in den, en Ipren innan lindrar. Annars kände jag det bara som kraftig mensvärk. Vill verkligen tona ner detta eftersom det verkar som att många tjejer tvekar om spiral på grund av rädsla för själva insättandet.

Men den första spiralen jag satte in "halkade ner", så jag var tvungen att ta ut den - det kändes knappt! Så hanch, du behöver inte oroa dig!

När jag satte in den andra spiralen tyckte jag att jag kände den i livmodertappen, precis som isobel skriver. Min gynekolog sa då att om man inte fått barn är ju livmodern "liten" och då kan man faktiskt känna av den. För mig var det så enkelt att efter att jag hade kollat med ultraljud att den satt rätt så kände jag inte av den igen... Det var nog psykologiskt... När jag oroligt "kände efter" så kände jag den

Jag har inte fått UVI eller svamp men däremot mer mens och flytningar. Jag tycker dock att det är helt ok, bara jag slipper hormoner!

Lycka till med spiralen!

• Swing

Jag tror jag är inne på min 8:e spiral sedan 1977. Det har väl känts som mensvärk efter uttagningen. Visst känns det, men inget att oroa sig för. Iprén hjälper, som sagt.

Svar på tråden Kopparspiral nu igen!