• Bröllopstokiig

Ska man ge förlovningspresent?

Jag fick just veta att min lillasyster förlovade sig i Spanien, två dagar efter att jag och min sambo förlovade oss. Sammanträffande eller ej, det vet jag inte.

Nu undrar jag om det är brukligt att man ger förlovningspresenter? Själv tycker jag egentligen inte att man behöver det, men vi ska ha en familjeträff om ett par veckor och det blir första gången jag träffar min lillasyster efter båda förlovningarna. Och jag vill inte riskera att de ger present till oss och vi inte till dem, eller tvärtom. Eller att föräldrarna ger båda presenter och vi inte har någon till det andra paret.

Något tips?

• Svar på tråden Ska man ge förlovningspresent?
  • Bröllopstokiig

Till syskon skulle jag absolut ge en present, det kan ju vara hur stort eller litet du vill.

Till vänner och bekanta har vi dock inte gett någon present mer än ett fint kort med lyckönskningar och gratulationer.

Om man förlovar sig utan familj/vänner närvarande så kan man inte förvänta sig presenter, men i ditt fall så är det ju din syster och då skulle jag har gett dem något. Det kan ju vara en kväll på en restaurang eller teaterbesök el dyl, eller presentkort, det behöver ju inte vara typ matberedare eller något till hemmet.

• Bröllopstokiig

Till nära släkt och vänner är det brukligt att ge förlovningspresent. Själv så fick jag och min blivande man av min mor och far konstnären Rolf Lindbergs troll. Ett av trollen han gjort är just ett par som förlovar sig! Mycket sött och blev och är väldigt uppskattat av oss. Av min och hans syskon fick vi olika presentkort bl.a. biobiljetter.
    Själva har vi till nära vänner och släkt bl.a gett bort presentkort på Spa m.m.
    För många är förlovningen ett stort steg och det tycker jag borde firas!

• Bröllopstokiig

Åsa-Lena, precis det trollet fick vi också. =)
    Vi hade en familjemiddag och vi fick presenter då, men det hade jag inte alls räknat med. Skulle absolut ge min lillasyster en present om hon förlovat sig.

• Bröllopstokiig

Lustigt, jag råkade ut för samma sak för en månad sedan när jag förlovade mig. När vi kom hem till min föräldrar för en förlovningsfest visade det sig att min lillasyster förlovat sig dagen innan vår förlovningsfest.

• Bröllopstokiig

Mamma sade igår att min syster hade börjat spara på en viss servis när de förlovade sig, och de hade mamma och pappa gett dem delar ur i förlovningspresent.
    Jag hade inte alls trott det var något vi gjorde, men det är det tydligen! Så det är nog vanligare än vad man tror!

Svar på tråden Ska man ge förlovningspresent?