• Snuppe

Brudbukett - hur göra med vatten till blommorna?

Hejsan,
    Är det någon som har bundit sin egen bukett? I sånt fall, hur har ni gjort med vatten till blommorna? Jag ska ha endast rosor och är lite osäker på om de klarar sig utan vatten en hel dag. Hur har ni gjort? Tacksam för svar

• Svar på tråden Brudbukett - hur göra med vatten till blommorna?
  • f.d. Svart brud

Snuppe

Antingen kan du binda blommorna i en oasishållare (som läggs i blöt en stund innan man gör buketten). Då behöver du inte tänka på att blommorna behöver vatten under bröllopsdagen. Oasishållare kan man köpa i en del blomaffärer eller beställa via nätet, såg att blommorhemma.se säljer sådana.

Om du ska ha en handbunden bukett, kan det vara en idé att vattenpacka buketten, t ex blött papper i en plastpåse och packa in "handtaget" med allt och linda ett vackert band om.

Om du vill ha bara stjälkar, kan du binda t ex ett sidenband för att dölja bastsnöret och sedan sätta buketten i vatten så snart du har möjlighet. Då borde den hålla dagen igenom utan problem. Man kan ju ta med sig en plastpåse med blött papper i och lägga i buketten så snart den inte används också.

Just rosor är inte de allra känsligaste blommorna direkt. Har du mölighet att sätta buketten i vatten lite då och då borde den hålla bra.

Tänk på att ju längre stjälkar blomman har, desto längre håller den sig utan vatten utan att sloka. Å andra sidan får vattnet längre väg att gå upp genom stjälken och det funkar inte så bra på blommor som börjar nicka.

• Snuppe

Tackar för tipsen.......jag får se hur jag gör....om man låter rosen stå i vatten någon dag innan borde det väl inte vara nåt problem att vara utan vatten eller? Man vill ju inte att de nickar i kyrkan t ex.....

• f.d. Svart brud

Snuppe
    Blommorna måste ha vatten dagen innan oavsett hur man gör på bröllopsdagen... ;)

Se till att bara använda rosor med fasta huvuden och "halsar". De får inte kännas mjuka eller sladdriga.

Men jag rekommenderar inte levande blommor en hel dag utan vatten, så vidare du inte har dem i en oasishållare. Då kommer de garanterat att sladdra till sig eller vissna.

• Snuppe

Men jag har sett såna som endast har rosor och de har inget vatten till dem...
    Men det funkar inte en hel dag säger du?
    Iofs, man kan ju ställa buketten i vatten när man kommer till festen...då är den utan endast några timmar, typ 4 kanske Det borde väl inte vara några problem?

• f.d. Svart brud

Jomen det var ju det jag sa bland mina exempel ovan...

En hel dag klarar sig blommor inte utan vatten, men en rosbukett borde klara sig finfint så länge man ställer buketten i vatten _när man har mölighet_.

(T ex en stund före vigseln, före el efter fotograferingen, under bröllopsmiddagen...)
    Ju mer den får stå i vatten, desto längre håller sig buketten.

Svar på tråden Brudbukett - hur göra med vatten till blommorna?