• lady Winter

Färga om för ljusa och för gula slingor - hur?

Jag gjorde slingor i mitt hår, men de blev alldeles för ljusa och dessutom gulaktiga pga att jag har lite rött pigment i mitt mörkbruna hår. Det är tunna slingor i hela håret och i stället för att bli snygga "naturliga" skiftningar med en något ljusare nyans än håret, blev det ljusgula ränder . Precis vad jag INTE ville ha!

Nu måste jag tona eller färga håret, så slingorna blir mörkare. Men vad ska jag använda? Färg eller toning? Vilket märke är bäst? Vilken nyans ska jag ta?

Jag vill alltså att slingorna ska bli mörkare, men utan att håret i övrigt påverkas för mycket. Ska jag ta en brun nyans så nära min som möjligt fast något ljusare, eller måste jag välja en nyans med ett annat pigment i för att motverka gulheten i slingorna?

Snälla hjälp en stackars ledsen!

• Svar på tråden Färga om för ljusa och för gula slingor - hur?
  • lady Winter

Ingen som kan hjälpa en randig?

• Tusenskona

Tror nog att det blir bäst om du går till en frisör. Låter svårt att få bra själv.

• lady Winter

Nej, jag måste göra det själv. Det ska inte vara några problem. Vill det sig illa färgar jag bara över allt till en färg, men jag hoppas kunna rädda mina slingor, så inte allt är förgäves.

• _lou_

Om du vill få bort de varma nyanserna som du tycker går mot gult kan du alltid använda ett silverschampo, det tar bort de guldiga pigmenten. Eftersom du precis har slingat håret så är det extra skört just nu, jag skulle tro att det räcker med en ljus toning. Du får tänka på att ditt hår kommer suga åt sig med färg nu än i vanliga fall. Det är ju iallafall värt ett försök kanske? Tänk bara på att ta en väldigt ljus toning så du inte förstör hela slingningen. Du kan ju alltid köpa en mörkare toning sen. Kram!

• lady Winter

Tack _lou_! Jag köpte ett silverschampo. Kan jag använda det efter jag tonat håret?

• BlueTopaz

Jag skulle prova en ljus toning jag med. Eller göra rödaktisga slingor för att dämpa ner det gula.

• lady Winter

Ja, jag funderade på rödaktig färg (blåröd) för gulhetens skull, men jag vet inte om jag vill vara röd i håret. Been there, done that liksom... Jag trivs bäst i brunt hår, med så lite rött som möjligt egentligen.

• lady Winter

HUR ljus tror ni toningen bör vara? Hur många steg under min naturliga hårfärg?

• lady Winter

OK! Tack tjejer! Jag ska reka imorgon i hårfärgshyllan, så får vi se hur det blir.

(detta är så typiskt, efterom jag får besök imorgon )

• _lou_

Lycka till! Hoppas det löser sig!

• lady Winter

Nu ska jag dra hela historien och berätta hur det blev tillslut:

Jag ville ha slingor och gick till en salong och försökte förklara hur jag ville ha det. Nu är jag inte så hipp och vet inte hur man gör för att få håret som jag vill ha det, och jag har inte frisörernas vokabulär. Jag blev missförstådd och fick helt ljusgula slingor.

Eftersom jag nickat och sagt "visst" till allt frisören sa, så tyckte jag inte att jag hade rätt att gå tillbaka (därför skulle jag tona själv). Jag skrev till er och bad om hjälp.

Men senare på kvällen tänkte jag att jag visst inte fått vad jag begärt och allt hade kostat 1500 kr! Så jag ringde till salongen igår, fick en ny tid till idag och gjorde en reklamation.

Det var samma frisör som tog emot mig. Jag hade en stor diskussion med henne (och en frisör till) om vad som var fel, men hon ansåg inte att hon gjort fel (eller att det var något fel öht). De gick med på att tona hela håret, fast hon inte trodde det skulle fungera (?!). Hon hade fortfarande inte fattat vad jag ville ha.

Hon pekade ut en färg som hon tyckte skulle passa (och jag kunde faktiskt inte se något bättre alternativ själv) och efter färgningen var klar gick jag därifrån helt röd i håret!

Så, från tråkbrun gick jag till getingrandig för att slutligen hamna vid brandröd .

Imorgon är det jag som köper en toning i ICA-affären, så får vi se vilken färg på håret jag har efter det .

Långt inlägg blev det! Tack för hjälpen!

Svar på tråden Färga om för ljusa och för gula slingor - hur?