• Hannaliten

Hur kände ni er efter att ni slutat med p-piller?

Tänkte fortsätta på det som lovem skrev i en annan tråd. Jag har slutat med p-piller och känner mig nu rätt konstig. Magen är uppsvullen och jag hade nyligen migrän i 3 dagar. Nån som känner igen sig? Hur kände ni er efter att ni slutade med p-piller? Hur länge kan man räkna med att känna sig såhär?

• Svar på tråden Hur kände ni er efter att ni slutat med p-piller?
  • Lovelina

Hej
    Jag hade ätit p-piller i nära 6 år när jag bestämde mig för att sluta och för min del var avbrottet det bästa jag kunnat göra.

När jag åt p-piller trodde jag inte att jag hade några biverkningar men när jag slutade upptäckte jag en enorm förändring i min kropp.

Lusten att älska vaknade till liv och områden på min kropp blev mer känslig för beöring. Jag vet inte hur jag skall beskriva det men det känns nästan som om att min kropp varit lite avtrubbad och bortdomnad tidigare och nu vaknat till liv.

Jag mår idag så bra utan p-piller och vill inte återgå till att äta preparat som påverkar min kropp på det där sättet igen.

• sposa

Jag kände precis likadant. Kunde inte ha skrivit det bättre själv! :) Men framförallt så blev mitt psyke så mycket stabilare.

• Lovelina

sposa)
    Visst är det märkligt att det blev en sådan förändring. Kul att höra att du också upplevt samma sak som jag!

• Hannaliten

Hur lång tid tog det för er innan lusten vaknade på allvar? Jag har varit pillerfri i en månad och känner ingen större förändring ännu, men det kanske är för tidigt?

Och fick ni några "biverkningar" som de jag beskrev ovan efter att ni slutat med pillren?

• sposa

lovelina

Det är nästan så att man känner sig lurad på de där 6 åren, (tro det eller ej, jag åt också p-piller i 6 år).

Och på mottagningen säger de aldrig ett knyst om sådana biverkningar - tvärtom.

I bland kan jag nästan tro att p-piller är gjorda som någon konspiration mot oss tjejer... för att få oss svagare... :) Alltså, ta det jag skriver med en nypa salt. Med det är fortfarande intressant att leka med tanken...

• Lovelina

Hannaliten)
    Min lust var redan tillbaka på allvar efter 1 vecka så min kropp reagerade verkligen på allvar när jag slutade med p-pillren.

Du undrade om jag kännt ngt besvär sedan jag slutade:
    Jag har kännt av att jag är lite öm i brösten samt att det värker till vid livmodern under ägglossningsdagarna. Men värken är bara lindrig och inte alls besvärande.

Annars har jag bara positiva upplevelser efter mitt avslut med pillren.

Alla är vi olika så din kropp kaske tar lite mer tid på sig att ställa om sig. Sedan vet jag inte heller om det spelar roll vilket P-piller man slutade från... om det har ngn inverkan?

Jag önskar dig i alla fall lycka till och att din kropp också ställer om sig så snart som möjligt.

• Hannaliten

Just nu förstår jag ingenting.. Ringde just till barnmorskemottagningen och de sa att man inte alls påverkas av att sluta med p-piller, att hormonerna inte påverkar en på det sättet. Hon sa dessutom att hormonerna borde vara ute ur kroppen vid det här laget och att kroppen borde ha återgått till det normala.. Ska göra ett gravtest idag för att kunna utesluta det i alla fall.

• Lady Marmelade

Tycker att det många gånger inte stämmer så bra med vad olika barnmorskor hävdar angående p-piller och dess biverkningar inte minst när man läser om andras erfarnheter i verkliga livet. Jag tror man reagerar olika när man slutar precis som att man reagerar olika då man börjar. Ett gravtest kan du alltid göra för att vara på den säkra sidan. Men det kan mycket väl vara en omställningsperiod för din kropp.

• Hannaliten

Gravtestet var negativt, som jag förväntat mig, så nu kan jag i alla fall utesluta det.

Jag tror inte heller att barnmorskor alltid har koll på hur alla som slutat med p-piller bör känna sig. Kanske har det inte gjorts några ordentliga studier på sånt här, kanske går de på vad de tror. Eller så går de på vad p-pillertillverkarna säger.

• rebecca81

Jag tror mig veta varför barnmorskor och ungdomsmottagningar är så okritiska mot p-piller och sprider p-pillerpropaganda:

För att de vet att antalet oönskade graviditeter skulle öka om tjejer inte åt hormonp-medel. Det vill de inte, eftersom deras jobb är att förhindra det. Och jag förstår dem, jämfört med en abort kanske det inte är "så farligt" att inte ha någon sexlust i 6 år som någon skrev. Eller att få vestibulit.

För att återknyta till ämnet; själv kände jag mig nog väldigt turbulent i humöret när jag slutade men sedan mådde jag bra.

• Smulan1

Om inte p-piller havererar hormonbalansen varfor tog det da 6 manader nar jag slutade och anda fick jag inte tillbaka mensen? Jag var 27 ar da. Jag fick borja ta Yasmin igen for att fa igang mensen, sen dess har jag tagit dom. Orkar inte ga och vanta pa mensen i gud-vet-hur-lange igen om jag slutar.

Barmorskorna ljuger tror jag!

• sposa

Det är en konspiration!!!

(och smulan1, det tog ett år för en vän till mig att få tillbaka mensen efter p-piller...)

• lovem

Hej - nu har jag hittat denna tråden...
    Jag har nu hållt upp i en månad. Jag var väldans svullen i början kändes det som, men det har blivit bättre. Annars har jag inte märkt så jättemycketskillnad - möjligtvis lite pilskare Jag hade nästan
    hoppats att mensen skulle stanna upp lite,men den har kommit tillbaka som den var innan jag började med pillrena för 12 år sedan, dvs mycket...och den kom väldigt punktligt. Som tut är har jag inte märkt av finnar, det var jag mest rädd för...Hade ett kort uppehåll för 6 år sedan och då fick jag så mycket finnar att jag snabbt började igen. Har ätit Trinovum 28 hela tiden och varit nöjd med dem inga kosntigheter, men dte kändes rätt att sluta nu, så kroppen får känna´av hur det känns utan hormonoer...men visst är det bökigt med kondom i ett fast förhållande där man inte behövt sådant tidigare...

• sposa

Det är bara ett gratulera alla som lyckades hålla sig finn-fria after avslut med p-piller. Själv fullkomligt exploderade jag med finnar i ansikte, men inte minst på rygg och axlar, har fortfarande fula ärr på hela överkroppen... men jag är ändå glad för att jag slutade, då jag mådde så mycket bättre psykiskt efteråt. Finn-exposionen blev liksom priset för att må ba..

• pickolina

Tidigare har jag alltid fått finnar både när jag börjat och slutat med p-piller. Jag går även upp i vikt när jag slutar, till motsats av många andra.. Min mens blir rikligare och längre när jag inte äter p-piller, jag får även mer mensvärk. Förutom det vet jag faktiskt inte om jag märker något på humöret eller sexlusten.

Jag slutade med Yasmin för några veckor sedan och gudskelov har jag inte fått en enda finne hittills. HOPPAS det håller i sig och inte kommer senare.. Sexlusten tyckte jag ökade till en början sedan försvann den men nu har den kommit tillbaka igen.. Tror att det är min depression som spökar och kanske inte har så mycket med om jag äter p-piller eller ej att göra. P-pillerna har ju aldrig påverkat sexlusten de andra gångerna jag ätit p-piller så...

• Angel_87

jag har också ätit p-piller i 6år tyckte att jag mådde hur bra som helst till jag slutade med dem..helt plötsligt ville jag ständigt ha sex (innan räckte det med 1 gång i månaden)..mitt psyke känns mycket bättre jag mår helt enkelt mycket bättre och kommer aldrig börja med p-pilller igen..
    tycker att barnmorskan borde informera bättre om att sexlust osv kan försvinna har förlorat många år på detta..nu är jag och min m2b äntligen som kanniner...

Svar på tråden Hur kände ni er efter att ni slutat med p-piller?