• Yeya

Adress, namn familj efternamn etc

Sitter o pillar med adress och blev fundersam över hur man ska skriva adressen. Vi har flera vänner som är sambo och har därför olika efternamn, ska bara kompisens efternamn med eller även kompisens sambos efternamn?

Vi kommer att bjuda med barn oxå och då är frågan om man bara ska skriva med föräldrarnas namn eller om man typ ska skriva Pelle & Rosa Svensson med familj, eller skippa "med familj". Jag menar att det kan bli ganska så långt om familjen dels har olika efternamn o så ska man skriva med familj. Hur göra?

• Svar på tråden Adress, namn familj efternamn etc
  • emmael

Vi skrev allas namn för att markera att alla var bjudna.
    Ex:
    Lena Larsson och Sven Svensson
    Anna, Björn, Caroline och Daniel
    Gatvägen 1
    111 11 Storstan

• Jennie80

Vi har valt att skriva bådas fullständiga namn, men det är en smakfråga.

Om familjen har olika efternamn kan man alltid skriva Familjen Johansson/Svensson om alla i familjen är bjudna, istället för att använda några förnamn alls

• Bälskling

Vi har på kuverten bara skrivit den ena om de är sambos. I själva inbjudan står bådas förnamn. Är de gifta står bådas förnamn och förstås efternamn på kuvertet och bådas förnamn i inbjudan.

Vi har inte skrivit namn på barnen eller typ Nils och Eva med familj. Däremot har vi på vår hemsida varit tydliga med att även barnen är bjudna.

• Hanna Aug5

Vi skrev Fam. NNN NNN om de hade olika efternamn och barnen också var bjudna.

Annars skrev vi bådas för och efternamn om de var sambos.

Bodde de inte ihop skickade vi till den ena och skrev dennes för och efternamn och efter det skrev vi den andras förnamn (så inte brevbäraren skulle bli förvirrad.!

• Mitt hjärta är hemma

Som sambo får man endel kort/brev där den enes fullständiga namn står men inte den andres, bara förnamnet på den ena. Då känns det lite som att de varit för lata eller brytt sig för lite för att orka ta reda på vad den andre egentligen heter, så det kan kännas lite trist.

• lady Winter

Om de bjudna är sambo är det klart att man skriver bådas namn, även om den ena är "kompis" och den andra är "kompis sambo", båda är ju lika mycket bjudna. Det finns plats på kuvertet att skriva både Pelle Svensson och Lisa Nilsson. Och att bara skriva killens namn tycker jag är värre (varför just hans namn?).

Bjuder man en hel familj i samma hushåll räcker det att skriva fam. Nilsson (man behöver alltså inte skriva ut allas förnamn). Heter familjen olika i efternamn kan man ju skriva fam. Nilsson/Pettersson. Bjuder man däremot bara mamman och pappan i familjen bör man skriva Margareta och Sten Nilsson (det ska räcka, men inte alla förstår det dock, utan tror att barnen är bjudna ändå).

• lady Winter

Hatar felplacerade smileys!

• Smurfan_JM

Vi kommer skriva "Familjen Efternamn" eller "Familjen Efternamn/Efternamn" (vi tycker att man är familj oavsett om man är sambo, förlovad eller gift) på kuverten, och alla/båda namnen inne i inbjudan. (Utom i ett fall, där vi ev. kommer skriva "med skrutt" istället för namnet på barnet, eftersom det ev. kommer födas efter att vi skickat ut inbjudningarna)

På dem som inte bor ihop kommer vi skriva dens namn vi är "mest vänner" med (vi har inga där vi är "lika vän" med båda, utan har alltid träffat den ena som partner till den andra...) på kuvertet, men bådas i inbjudan.

• Tilla75

Jag tycker också att man ska skriva ut både för- och efternamn på alla bjudna på kuvertet. Det kommer en del post hem till oss där min sambos hela namn står och sen ett plus och sen bara mitt förnamn. Det gillar jag inte. Känns precis som någon ovan skrev, som att de inte lagt ner någon tid på att ta reda på vad jag heter i efternamn och då känner man sig inte så viktig. Jag kommer vara jättenoggrann i våra inbjudningar så att allas namn blir rätt stavade också och kolla om de stavar med c eller k t.ex.
    Jag har en annan fråga. Vi har också vänner som kommer få barn efter att inbjudan gått ut. "med skrutt" blev jag full i skratt av, det passar inte tonen i vår inbjudan. Är det någon som har något annat förslag? "Per, Maria och lillen/lillan"? "Per, Maria och nyfödd"? Åsikter/andra förslag?? (De har även äldre barn som inte blir bjudna, så vi kan inte skriva "med familj")

• Augusti-06

Per, Maria + 1 ? Ett förslag iallafall...

• lady Winter

Du behöver inte bjuda med den nyfödda så formellt. Det räcker om du i allas inbjudan (eller endast i den som ska till den berörda familjen) skriver att det är välkommet att ta med barn man ammar (eller hur man nu formulerar sig).

Svar på tråden Adress, namn familj efternamn etc