•  Miss Cee

hur mycket alkohol går åt?

Vi ska ha en lokal där vi själva står för mat och dryck. Hur mycket dricka som går åt till själva middagen har jag lättare att uppskatta, men frågan är hur mycket dricker folk sedan, under själva festen??

Det blir ett kvällsbröllop så efter att middagen 'r slut kan man väl räkna med att festen pågår iaf 4 timmar, kanske mer.

Så hur mycket dricker folk?

Om vi utgår från en folksamling som inte varken är fyllerister eller nykterister..

Hur mycket alkohol (sprit, öl, vin mm) köpte ni in, och till hur många?

Snälla hjälp! Vill ju inte att drickan ska ta slut när det är flera timmar kvar. Folk kan ju få gå hem för att de är trötta, inte för att drickan är slut =)

• Svar på tråden hur mycket alkohol går åt?
  • Uller

Beror väl på hur många ni är.
    Vi har tänkt oss ett par flaskor vodka. Wisky, Gin, martini, Bailys, Öl, Vin, Cider. Till 70 gäster. men det är som sagt svårt att beräkna men det är bättre att ha lite för mycket än att stå utan helt plötsligt

•  Miss Cee

Jo jag tänker så med. Tror att vi kommer bli mellan 60-70 vuxna.

Jag satt och funderade på om man kan anta att en person som dricker normalt dricker 2glas/timmen? Då antingen öl, glas vin, cider etc.

Isf på en fest på 4h (räknat från när middagen tar slut) så skulle varje vuxen dricka 8glas/flaskor.

På 60 pers skulle det då bli
    (8x60) 480 glas/flaskor. Om alla drack öl så skulle det då bli tex. 20 flak öl (24flaskor per flak).

Hur låter mina beräkningar??

• Chilianna

På en säg 8-10h lång fest tycker jag det låter högt räknat allvarligt talat. Vi har tänkt nöja oss med 50 flaskor vin på 65 personer och därutöver 5 flak starköl- det är ändå nästan 2-3 öl+ 1 hel flaska vin/person som dricker alkohol och mer borde inte behöva gå åt tycker jag! (Utan att det ska behöva ta slut under kvällen.) Tänk oxå på gravida/de som kör/dricker mindre/ammar o.s.v. Alla kommer inte att dricka.

• Chilianna

Hm nu har jag läst bättre. Då har ju folk redan druckit kanske 2-3 glas vin redan!! + att de ska dricka 2 flaskor till under festens gång, det blir faktiskt nästan 3 flaskor vin per person- det låter groteskt mycket tycker jag!!

• bröllops häxan

räkna på

1 glas brudskål
    3 glas till midagen (ett glas vitt, två glas rött)
    4cl avecc
    2-4 drinkar/öl/cider/glasvin efter till festen

2st läsk eller mineralvatten per skalle

Så här mycket får man ut per flaska

6 glas moserat per flaska
    5 glas vin per flaska
    18st avecc per 75cl flaska

• Fru Cinderella

Hur mycket får man ut ur en bag-in-box?

• aktuelle

_Cinderella_ : de är väl som 4 flaskor

• Meddelande borttaget
  • marro

Oj, vi som ska ha c:a 60 gäster o tänkt att köpa 20 bag in box, + en hel del öl. Tänkte inte bjuda på någon sprit, kanske sälja 2 olika sorters drinkar i baren. Festen kommer börja 18.00, o känner jag mina vänner rätt, kommer den o hålla på minst fram till kl 3 på natten. Svårt o beräkna hur mkt som går åt. Vissa dricker ju bara vin ,o andra bara öl. O är det små burköl går det ju säkert åt minst 5 st på en kväll per person?

• Fru Cinderella

aktuelle

okej tack

• hejsan

Till 75 pers har vi bunkrat upp följande:

5 flaskor vodka (till fördrink) = 3,5 l
    50 flaskor rött vin till buffén
    3 flaskor Bailey´s till avec = 2,1 l
    3 flaskor whiskey till avec = 2,1 l
    12 flaskor mousserande till tårtan
    6 BiB vitt vin till baren
    10 flak öl till baren

Expediten på systemet tyckte det var väl tilltaget... Men eftersom man kan lämna tillbaka oöppnade flaskor mot kvitto där så köper vi hellre för mycket än står utan. Det är ju också lite svårt att veta hur många som väljer whiskey resp Bailey´s osv. Återkommer efter nästa helg när jag vet hur mycket som gick åt

• MissRodriguez

hejsan

låter rejält mkt.. hur mkt gick allt på?
    haha ni köpte 50 st vin och jag som tänkte köpa typ 3,4 BiB hahaa..

• mama2

Varför inte tänka 2-3glas vin till en tre rätters middag. Det går fyra glas på en flaska. Sedan kan man köpa några boxar till efterfesten...

På mitt bröllop för 80p har vi beräknat en halv flask öl + snaps per gäst till förrätt (ca50flaskor + 3fl snaps)

Till varmrätten 2glas /pers + marginal 40 flaskor rött + 5fl vitt.

Till kaffet har vi räknat ut 3fl cognac, 3fl baylis. De bör inte ta slut för det går ca 19 4cl på en flaska.

Skall man ha sprit och öl efteråt. Tänkte vi ca 200burkar öl samt en 4-5 fl vodka + 4-5 fl gin + 2 -3 boxar vin.

Oj, detta låter som ett fylleslag!
    Kanske lite mycket !

• lolabe

Hej, om jag förstår dig rätt så undrar du hur mycket som går åt efter middagen? Hmm, jag skulle säga att om folk har fått vin till middagen så tror jag att genomsnittspersonen dricker 1,5 glas drink/vin/öl i timmen efteråt. Sedan beror det ju på bekantskapskretsen

• Cattis28

Vi ska få köpa alkoholen genom en kontakt som min chef har till mässorna som jobbet brukar åka till. Då kan vi få tag i vinflaskor 5 st för ca 100:- totalt eller lite finare vin för 150:- för samma antal. Och öl, likörer som är riktigt billigt i jämförelse med Systemet. Skönt att slippa åka till Tyskland oxå. Är så orolig att släppa iväg sambon så långt på bilvägarna. Man vet ju aldrig vad som kan hända...

• Mitt hjärta är hemma

Om man köper på Systemet får man lämna tillbaka oöppnade flaskor/boxar. Bra va!? Då kan man övergardera sig. (Kolla hur länge öppet köp gäller!!)

• Mitt hjärta är hemma

Ja, det hade ju någon skrivit redan.

Vår cateringfirma sade att i stort sett kan man kallt räkna med: Killar: Whiskey/konjak, tjejer: Baileys. Hälften av varje om man är ungefär lika många av vardera kön.

•  Miss Cee

Jag puffar på den här tråden för att se om någon har mera erfarenheter...

Någon som _haft_ sitt bröllop och kan säga hur mycket som gick åt??

• June20

C.T:
    smart lista!
    ja hade ingen aning faktiskt hur mycket som går per flaska ens...vi köper inte vin så ofta o inte likör el dylikt alls!

Svar på tråden hur mycket alkohol går åt?