• Miffy

Cambridgekuren

Hej!
    Jag är ny här och skall börja med cambridgekuren på måndag nästa vecka.
    Tänkte börja med 3 veckors ren kur. Skall träffa min konsulent på fredag. Är det någon mer som är i gång och skall börja?
    Ni som håller på, hur mycket har ni gått ner på 3 veckors ren kur?
    Sedan undrar jag om man kan fortsätta träna tex bodypump när man kör ren kur?

• Svar på tråden Cambridgekuren
  • Annzis

Jag läste om denna kuren i ett annat forum här och den kuren är jättefarlig. !!!!

• Ann-ie

Annzis, isåfall är Nutrilett långt mkt farligare. Cambrigdekurens måltidsersättningar (soppor osv - precis som Nutrilett) säljs bara hos utbildade och erfarna konsulenter till skillnad från Nutrilett. Konsulenten går man hos en gång i veckan, för konsultation, vägning och för att se att man mår bra. Självklart finns det ALLTID enstaka fall som inte mått eller mår bra av CK, men samtidigt som man då får sluta så gäller det ALLA slags dieter m.m.

• Ann-ie

Miffy, jag tror att det går bra med body pump (har tränat bp under ren kur). Ta det bara lite lugnt med alltför tunga vikter (vet inte hur mkt du använder, jag var nybörjare då), du får ju inte i dig lika mkt kalorier. Men som med det mesta: känn efter! Börja lite lugnt och öka på. Känns det som om du inte orkar, så lätta.

Själv börjar jag kura på söndag. Men tänkte bara köra en 5 dagarns ren kur (pga en dubbel 30-års fest på lördag), men sen är det kombinerad kur som gäller. CK till lunch, kolhydratfattigt till middag, mellanmål osv.

Sen är jag lite av en veteran vad gäller CK. Har kört det i omgångar sedan 5 år tillbaks (efter att jag la på mig min 30 kgs övervikt pga sjukdom). Har dock dålig självdisciplin, så 2,5 veckor I STRÄCK är det mesta jag kört. Då har jag gått ner närmare 10 kg. Så om man håller sig till kuren, dricker sitt dagliga vatten osv så GÅR man ner. Ingen fråga där inte! (Men så har jag ju som sagt en del att ta av.. Vet inte hur mkt du vill eller bör gå ner?)

• Miffy

Hej!
    Kul att någon svarade på mina funderingar!
    Jag har ganska mycket att gå ner också. Till att börja med skall jag gå ner 15 kg, sedan kanske det blir ytterligare 5.

Var hos konsulenten idag och hon sa att jag skulle akta mig för att träna. Bara promenader osv rådde hon mig till.
    Vad tror du? Gick det bra när du körde pump? Klarade du av att hänga med?
    Jag är också nybörjare, har bara kört i 2 månader. Har börjat lägga på lite vikter, men jag får väl gå tillbaks till 1 kg´s vikter igen...

• Ann-ie

Promenader är ju bra, men för MIG brukar det gå hur bra som helst med annan träning oxå. BARA jag inte kör järnet!
    En gång på ett aerobic-pass tog orken HELT slut efter halva passet. Blev inte yr eller så, men det var lite pinsamt.. Fick gå till sidan, kippa efter andan, och orken! och sen fortsätta i takten efter vad jag orkade. Kände helt enkelt inte efter. Sen har jag inte lätt för att svimma och sånt, så det spelar väl oxå in.. Men om du lyssnar till vad kroppen (och orken) säger så går det nog bra.

Jag skrev att jag skulle börja ren kur idag. Det blev ändring på det. Börjar imorgon och går t.o.m. torsdag. (Varför så kort ren kur är för att jag vill bli av med värsta sockersuget - lättare när jag övergår till kombikur på fredag.)
    Invägning imorgon: gissar på 84 kg (som förra veckan) och 60 kg är mitt slutmål. Vad är ditt?

• Miffy

Hej Ann-ie!
    Låter bra med träningen. Då skall jag försöka jag också.
    Börjar du idag måndag?
    Idag är min första dag och jag har ätit 2 påsar än så länge.
    Känns helt ok så långt, men man kissar ju nåt vansinnigt!
    Jag känner mig redan frusen, men det har säkert med allt kallt vatten man dricker att göra.
    Jag vägde in mig på 78 kg och skall först gå ner till 63 kg. Sen får vi se om jag är nöjd där, eller om jag vill ta lite till.
    Skriv gärna och berätta om hur det går!

Svar på tråden Cambridgekuren