• mama2

Hur snabt kan man åka häst och vagn?

Vil transporteras från stranden till festlokalen so är ca en mil där ifrån. Hur lång tid kan det ta? Någon sa att det skulle ta två timmar för att hästarna inte kan gå snabbare än 5km/ h. Stämmer det?

• Svar på tråden Hur snabt kan man åka häst och vagn?
  • BrudSommar2006

Vi ska åka häst och vagn från kyrkan till festlokalen och kommer att åka på småvägar, det är 6 km och beräknas ta 30 till 45 minuter enligt kusken.

• HasseP

6 kilometer i timmen är promenadtakt för människor, alltså när man är ute och går så går man med 6 km/h. Jag skulle gissa att en häst travar i 15 km i timmen. Så det borde borde ta 20 minuter eller däromkring

• Nyfiken gul , nu fru

jobbar som hästskötare och det borde ta ca 20 min för en häst att ta sig med vagn 1 mil...

är det en kusk som är van kusk och har hästvana ska det inte ta mer än max 20 minuter.

• karin_HK

precis
    beror på vad det är för väg.
    kan ni trava eller måste ni skritta

• KSB

när jag springer på löpbandet springer jag 8 km/h och det verkar långsamt isf. Kanske ska öka takten lite...

• mama2

Trav eller skritta? sorry har aldrig varit nån hästtjej. Jag får la ta mig i kragen o ringa o kolla.
    Tack för all hjälp!

• Petronella i från Plaskeby

KSB - 6 km/h är rask gång. Men mer än 8 km/h på bandet ska du väl fixa..... :)

Svar på tråden Hur snabt kan man åka häst och vagn?