• Coollife

Astrid Lindgren musik

Jag bara älskar mycket av det som Astrid Lindgren skapat. Kan ni hjälpa mig med superlämplig bröllopsmusik. Finns det något text- eller musikmässigt som ni hört eller tycker kan passa?
    Då vi har tillgång till en munspelare, kommer det möjligtvis spelas Alfreds "jag är en fattig bonndräng". Fler tips mottas gärna.

• Svar på tråden Astrid Lindgren musik
  • Senvinterbrud-06

Jag antar att du redan har tänkt på "Rid över skog" som det pratas om då och då här? (Ronja)

• Coollife

Tack för svar ang "Rid över skog". Nä, jag har faktiskt inte kollat upp denna. Jag har precis fått hem två CD med Astrid musik men den är inte med. Jag får kolla vidare.
    Det jag däremot har hittat är "Liten visa om huruledes livet är kort liksom kärleken". Det är en liten sång som pigan sjungar lite klagande efter Alfred (Emil i Lönneberga). Min version är vackrare med Eva Dahlgren. Finns det någon som hört den användas på ett bröllop?
    Vidare funderar jag på Alfreds "Fattig bonndräng" som allsång. Antingen vid vigseln eller till festen.
    Behöver jag säga att jag är präglad av Astrid Lindgren?

• BrendaStarr

Jag gråter varje gång jag hör "När mamma var liten..." ur Emil i Lönneberga... Ida sjunger om hur mammas pappa påpekar alla fel som dottern har men så i slutet så kommer
    "...när mamma var liten
    och var så där rar
    fast hon inte såg ut som hon skulle
    Ja, då sa hennes far
    en så'n unge vi har
    hon är god som den godaste bulle
    och så snäll och så fin
    och så rund och så rar
    en så'n tur att hon blev som hon skulle..."
    Jag blir så otroligt rörd och så är det en fin melodi...

• snart...

Jag vet inte vad den heter och den är instrumentell...Från Alla vi barn i Bullerbyn(heter det så?) Jag tror den spelas någon gång när de går hem från skolan, eller om det är när de visar en massa naturbilder!? Jag tycker ialla fall att det musikstycket är otroligt fint!

• Coollife

Tack för ett kärt tips. Det finns bevisligen en del kvar att lära om Astrid Lindgrens fantastiska produktion.
    Jag skall försöka kolla upp ditt tips gällande "när mamma var liten".

Jag vet inte vad det är men det är en speciell känslostämning, djup, minnen, uppfostran, svenskt, småländskt, mänskligt över Astrids verk. jag älskar själv Emil och kan böla hur lätt som helst.

Janne

• BrendaStarr

Jag vet precis hur du menar! När jag hör Idas Sommarvisa (i original från filmen! ) så är det sommar, sol och barndom för mig. Jag vet PRECIS hur det är att traska på dammiga skogsvägar i juli och äta smultron på strån och titta på bäcken som hoppar fram och så åka hölass. Någon slags idealiserad bild av barndomens somrar... Jag är jättelycklig för dotterns cd-skivor med inläsningar från tant Astrids filmer - Emil och Madicken är favoriterna.

• Coollife

Senvinterbrud-06; "Rid över skog" är fantastisk, inget snack om det. Den kräver dock en miljö som en kyrka, eller möjligtvis en grotta kan erbjuda.
    Då vi skall ha vigseln ute i det fria sommarvädret går den bort. Tack för tipset, det var ändå värdefullt.

• Senvinterbrud-06

Coolife:
    Jo, kanske är sant, men jag vet att jag såg på något av de här bröllopsprogrammen, när hon i Rednex gifte sig. Då hade de rövarsången( rid över skog men med manskör) och de gifte sig ute... Det var fint!
    Men man ska ju själv tycka att det passar till just sin vigsel!

Svar på tråden Astrid Lindgren musik