• Bröllopstokiig

Rengöring av guld hemma?

Hej, jag har hört talas om att man kan koka ringar i diskmedel så blir de blankare. Jag undrar om det även fungerar att göra så med ringar med stenar i?

• Svar på tråden Rengöring av guld hemma?
  • Bröllopstokiig

jo det går...men var försiktig så att stenarna inte lossnar...ett annat tips är att låta ringarna ligga i ett glas fyllt med hett vatten låt det ligga en stund, ta sedan en gammal tandborste...häll lite diskmedel eller flytande tvål på den..o borsta försiktigt på ringarna...ytterligare ett tips är att stoppa smyckena i en ficka på ett plagg...självklart med en säker dragkedja...o tvätta sedan plagget i tvättmaskin..
    det enklaste e ju så klart att ta ringarna till en guldsmed som rengör det åt dig...kostar ca 100 kr (går du tillbax dit du köpte ringarna så kanske du får en bra service o de gör det gratis åt dig)
    lycka till

• Bröllopstokiig

Ville bara säga att det fungerade SUPER BRA!
    Jag la mitt bismarck armband i ett glas med hett vatten och mycket diskmedel och efter 30 sek var vattnet skitigt efter 1,5 min så tog jag upp det och borsta med tandborste och vips blev den som ny.

Tack för hjälpen

• Bröllopstokiig

Gjorde även denna "renings-procedur" till brudkronan i guld, som jag lånade från kyrkan där vi vigde oss. Kan väl säga som så att brudkronan var insmetad med gammalt hårspray och lite konstigt är det nog att kyrkan inte är mer rädd om sina gamla klenoder (brudkronan var över 100 år gammal).
    Så det var bara för mig att hälla upp hett vatten och MYCKET diskmedel för att sedan sänka ner brudkronan. Fick så ligga i vattnet en god stund. Voilá! Som ny och det blänkte både från guld och ädelstenar.

• Bröllopstokiig

Här är en som efter mångt och mycket blivit offer för reklamen... *skämmas* Handlade faktiskt på TV-shop, den däringa Silverstar-grejjen som skall fixa till dina silver- och guldsaker i ett nafs. Döm om min förvåning (jag var MYCKET skeptiskt trots att jag beställt den) när den faktiskt FUNKAR!!! :oD

Nu är jag glad ägarinna till fina smycken och silverplock här hemma efter inköp av Silverstar!

Men funkar annat (billiga alternativ som man redan har hemma) så ska man junte behöva lägga pengar på plattorna från shoppen, men det var bara ett tips till den som funderat på det! ;o)

• Bröllopstokiig

Jo, jag har också den där Silverstargrejen. Vad skönt att slippa gnugga allt! Det ska finnas någon hemmagjordvariant med aluminiumfolie och salt.

• Bröllopstokiig

Jag har ett medel jag köpt på en guldaffär som man doppar smycket i.. det funkade jättebra, iaf på silver..

• Bröllopstokiig

Hej!

Jag har en putsduk för guld (från Guldfynd) som jag polerar mitt guld med. Blir garanterat som nytt, blankt och fint. Duken kostar ca. 40:- och räcker länge. Kan verkligen rekomenderas.

Svar på tråden Rengöring av guld hemma?