• Brud-2008

Medeltida kläder

Hejsan!
    Någon som har någon bra länk till bilder på medeltida bröllopskläder?

• Svar på tråden Medeltida kläder
  • Brud-2008

ja dom har jag sett
    finns det mer?
    vill ha så mycket tips jag kan få

• Brud-2008

Åh tack, går in i tråden och kikar

• Abeth

Hej!

Tyvärr har jag inga bilder men dock lite fakta. I Dress in the middle ages (en mycket bra bok) skriver författarna följande om medeltida bröllop;

Det fanns inga traditionella medeltida bröllopskläder, utan var och en beroende på rank och förmögenhet, bar sina finaste kläder. Materialet var fint ylle, man har hittat dokument som visar att rika bönder införskaffade särskilt fint ylle till sina döttrars brudklänningar. Från 1300-talets början och framåt var det dessutom vanligt att kungligheter gav sina hovmän/hovdamer silkesklädnader och silkesmantlar när de senare skulle gifta sig. Man har även vid arkeologiska utgrävningar hittat brons- och kopparringar, så även vigselringar var i bruk redan på medeltiden.

Det här kanske inte säger så mycket förutom att kländerna var i ylle, om man inte var jääätterik eller hade turen att ärva någon annans silkeskläder. En underklänning linne och två ylleklänningar på det är standard under hela medeltiden.

Mitt tips till dig om deu vill se hur kläderna verkligen såg ut är at söka bland annat i Österrikes nationalbiblioteks databas efter målningar från bröllop och andra festligheter. Det ger nog den allra bästa informationen.

Lycka till med ditt bröllop!

• Brud-2008

Okej, tack för ditt svar
    Tänkte kolla på biblioteket..

Svar på tråden Medeltida kläder