Nån som jobbar på Posten? Vikt på inbjudningskort..
Hur hårda är Posten med portogränser? Våra inbjudningskort med kuvert väger 23 gram och gränsen går ju vid 20 gram. Känns lite trist att behöva sätta på dubbelt porto..
Hur hårda är Posten med portogränser? Våra inbjudningskort med kuvert väger 23 gram och gränsen går ju vid 20 gram. Känns lite trist att behöva sätta på dubbelt porto..
Jag frågade en gång när mina julkort vägde 21 gram, svaret var att det går att ha tur men kontrollväger de just dina grejor så kommer de agera. Det har hänt mig att jag fått hem faktura när jag frankerat för lite, då blev det till att betala mellanskillnad och (om jag minns rätt) handläggningsavgift.
äh det är bara att sätta på 1 frimärke, de hinner definitivt inte väga alla brev som skickas
Jag har också fått hem en faktura på brev som vägt för mycket. Men jag chansar alltid, som sagt ovan, alla brev hinner de ju inte kontrollera.
Hej! Jag har jobbat på posten. Det är ju lite surt faktiskt, men det ska säkert gå bra med att sätta på ett frimärke. Du lägger ju dem på lådan själv. En brevbärare hinner inte med att hålla på och väga dem innan de sorteras vidare. MVH Therese
Isabeau, jag lämnade in våra ca 70 inbjudningar direkt till kontoret och blev tvungen att köpa ett frimärke extra åt alla och frankera dem själv. Det som kan hända om det blir en koll (hände mig en gång) det är att mottagaren får lösa ut inbjudan på posten och hur kul är det?
Så för att vara på den säkra sidan frankera dubbelt...
Har för mig att själva handläggningsavgiften är på 25 spänn, plus mellanskillnaden på frankeringen. Har själv åkt på det 2 ggr, det är lite trist... Om man postar många inbjudningar och de väger en och ser att det är för lite - då lär man få straffavgift på allihop...
Hmm, man vill ju inte att mottagaren ska behöva lösa ut brevet..men samtidigt känns det lite lockande att "underfrankera" om det blir man själv som får ta stöten (låter nästan lite bovaktigt ) Känns ju lite fånigt med ett extra frimärke när det bara rör sig om några gram..
Om man skriver avsändare på så går det en faktura till avsändaren och mottagaren slipper lösa ut det. Jag vet faktiskt inte ens om det skickas ut så att mottagaren får lösa ut saker längre...
brukar gå bra med ett frimärke, när jag har skickat för lite så har det hänt att jag fått hem från posten som jag ska sätta frimärken på, men nu kommer inte min avsändare stå på kuverten, men det går bra ändå, jag tror som ellte, det är nog ingen som behöver lösa ut post längre.
Jag jobbar på posten på somrarna. Det är inte jag som jobbar på posten och säljer frimärken till dig som bestämmer hur mycket du ska frankera ditt brev med. Du väljer själv om du vill ta den risken. Om det väger 23 gram så är det för lite porto med ett frimärke. Vill du chansa så är det upp till dig, men visst kontrollvägs brev med jämna mellanrum. Och ska du skicka många så är det ju större risk att de väger ett och sedan stoppar alla!
Så jag tycker att du ska frankera dubbelt eller försköka minska vikten på era kort! Lycka till i alla fall!
Jag har fått lösa ut ett brev där avsändaren frankerat med för lågt porto, så jag skulle rekommendera dig att sätta på ett frimärke till. Trots att det rör sig om tre futtiga gram...
Bra tråd!
redan beställt mer porto!!
Just in case....
Tack för tipsen! Tyvärr kan jag inte minska vikten på inbjudan eftersom det är pappret som väger rätt mycket. Men jag har köpt rätt många frimärken, så det blir väl till att bita i det sura äpplet. Synd bara att man inte kan frankera med t.ex. ett 1-kronas frimärke för att täcka upp de extra grammen (fy, så snål jag lät nu
)
jag kan inte ens väga mina kort, så det får bli ett vanligt porto, sen får vi väl se hur det blir.
Lämnade in mina inbjudningar på posten i går.
Mina kort vägde 33-36 gram så det fick bli dubbelt porto.
Så idag bör de komma fram till våra gäster
Bluebride 2006
Varfør sætte rdu inte avsændare på dina inbjudningar?
Tænkte om en eller flera inbjudan hamnar fel? Då vet du inte gæsterna inte hør av sig till OSA pga. de glømt, inte fått inbjudan eller annat.