• Ninno - 79

Amor Vincit Omnia....

eller Omnia Vincit Amor. I vilken ordning ska det komma för att vara rätt?!?
    Har sett båda varianter, men vill ju att det ska vara rätt!
    Snälla nån som vet, hjälp mig reda ut detta.

• Svar på tråden Amor Vincit Omnia....
  • Yllo

Ninno - vet att jag sparade ner en länk tidigare med latinska fraser, men hittar inte den nu...
    Enligt den var i alla fall båda rätt, men eftersom ordspråket egentligen syftar på amor så är den ursprungliga varianten Omnia Vincit Amor

• Tittij

Det är möjligt att omnia vincit amor är korrekt grammatiskt men amor vincit omnia är vanligare. Så det är väl en smaksak antar jag :)

• anne på grönkulla

Båda är helt korrekt grammatiskt. Men där citatet är hämtat från står det amor vincit omnia, vill jag minnas. Har tyvärr ingenting hemma jag kan kolla det i, men google brukar funka.

• Ninno - 79

Då får jag kanske våga tro att båda är rätt då...
    Funderar på att gravera detta i vår ringar, men också att skriva det på framsidan på våra inbjudningskort. Så man vill ju att det säkert ska bli rätt!
    Tack för hjälpen iallafall, men är det någon som vet mera säkert så säg gärna till!

• anne på grönkulla

Har googlat lite och i citatsamlingar är amor vincit omnia vanligast. Lite diffusa besked om hur det står i Ovidius grundtext, tyvärr.

• Ninno - 79

Då tror jag ändå jag kör på Amor Vincit Omnia. I mina öron låter det bättre också, så det blir bra det.
    Tack snälla vad ni är gulliga som hjälper till!

• anne på grönkulla

Såhär ser ursprungsmeninge ut att ha varit : Omnia vincit amor, et nos cedamus amori: "Love conquers all, let us too yield to love" (Virgil, Eclogues 10:69).

Men mest känt/vanligast är citatet som "Amor vincit omnia". Så välj det du tycker låter bäst. Sålänge su inte mixtrar med slutvokalerna i orden så ändrar de inte betydelse (ordföljden spelar alltså ingen roll).

• anne på grönkulla
    Rör till vem jag citerar såhär på fredagkvällen, ser jga! Men det där är Wikipedia jag kopierade från i det sista, om du undrar.
  • Ninno - 79

Anne på grönkulla!
    Vad snäll du är som sitter och kollar upp sånt här åt mig! Tusen tack!
    Hur vanligt är det att just detta citatet graveras i ringarna, tror ni?

• Tittij

Det är ganska vanligt, en av standardfraserna.. Jag hade det i min förlovningsring.Men huvudsaken är ju att det betyder nåt för er och inte att ni tar ett citat som låter fint bara för att ni vill ha nåt.

• anne på grönkulla

Tack! Alltid roligt när folk uppskattar ens insatser. Men det var verkligen inget besvär, jag blev ju sååå nyfiken (& irriterad för att jag inte hade ett rakt svar... )

Jag tror också det är rätt vanligt - många BT-frågor om latin-citat handlar om det. Men det är ju inte så konstigt!

Svar på tråden Amor Vincit Omnia....