• Linda_bonny

    Roaccutan!

    Jag funderar på att börja med roaccutan!
    Är det någon här som har ätit det?
    Vad har ni haft för biverkningar?
    Hur lång tid tog det innan ni såg en förbättring?
    Jag vill veta allt!
    MKT tacksam för svar!

  • Svar på tråden Roaccutan!
  • flower06

    Jag har bara positiva upplevelser när det gäller användandet av roaccutan. Nu är det över 10 år sedan som jag åt medicinen, så det kanske har hänt en del med den.

    Det hela började med att min acne blev avsevärt värre och värre, mitt självförtroende var i botten. Jag sökte upp en hudläkare som gav mig rådet att börja med roaccutan. Hon berättade om riskerna, men jag var beredd att ta dom (fick dock inte höra alla dom risker som man pratar om nu förtiden)

    Började med 4 tabletter om dagen, om jag minns rätt. Fick varannan vecka gå och ta blodprov. Min läkare ökade dosen en aning och det hela slutade med att jag tog 6 tab. om dagen.

    Den enda biverkningen som jag hade var torrheten.
    Hade torra läppar, kunde inte gå någonstans utan salva.
    Torr i huden, men det vara bara att smörja in sig. Använde fenuril.

    Efter ett tag upplevde jag en stor förändring och jag kunde sluta äta medicinen. Sedan dess är alla mina bölder borta. Allt på ryggen försvann, så skönt att kunna känna sig fräsch när men låg på stranden.

    Den enda gången som finnarna har kommit tillbaka var när jag slutade med p-piller (desolett). När jag åt desolett blev huden om inte annat ännu finare.
    Men min kropp är nu återställd igen och jag får några enstaka finnar emellanåt. Det enda som kan göra mig påmind om hur jag har sett ut är mina ärr, men dom har jag lärt mig leva med.

    Hoppas jag har varit till någon hjälp. Kom gärna med mer frågor om du har några.

  • Nasse7

    Åt också Roaccutan för 12 år sedan eller nått. Jag fick lite muskelvärk och jag blödde näsblod ofta, men någon depression kände jag inte av.
    Kan inte säga att min hud är jättefin nu, tycker fortfarande att jag lider av finnar och utslag, men inte i den omfattningen det var då.

  • minchen

    Hej! Jag åt Roaccutan för tio år sen, en kur på åtta eller tio månader, minns inte exakt. Den yttre reaktionen var exakt den som läkaren beskrev:

    Utrensningen av acnen kommer ungefär tre gånger under en kur och håller på i ca en månad(tänk massamassa finnar). Man blir torr, och får därför en väldigt fet kräm utskriven om behov finns.
    Risk för ögon-och muntorrhet. Har inte linser så jag led inte av detta.

    Ungefär Ett År efter att jag tog min första dos och det var "finntid" igen, dvs höst kändes huden mycket bättre, jag ser det också på gamla bilder, den var finare då än nu!

    I min familj finns acne och som nybliven
    sjuttonåring var det såklart himmelskt att inte behöva tänka på det jämt och kladda med diverse smink (har inte vant mig ännu )

    Men.Menmenmen.Jag kände mig faktiskt mycket mer deprimerad, labil och destruktiv efter att ha ätit roaccutan i tre månader. Började dock samtidigt med p-pillret Trinordiol och vet fortfarande inte riktigt vad som orsakade obalans i mitt psyke. Helt klart är att jag oavsett p-pillren påverkades negativt av roaccutan,eftersom jag kände mig mer stabil när jag slutat. Men, hade jag fått välja igen så hade gjort det igen, så allvarliga kändes problemen med huden.

    Såhär tio år efteråt tror jag att min hud påverkats rätt mycket av kuren. Ingen i min familj har milier(som gärna är ärftligt) men det har jag. Är också mycket torrare och känsligare än vad jag var.

    Nu får jag småfinnar ibland, de kommer och går, mest pga hormoner, stress och onyttigheter verkar det som.

    Till sist: Kan du välja något mindre starkt än roaccutan så gör det. Mår du psykiskt dåligt av din hud så besök en hudläkare så kan den alltid komma med goda råd om vad som verkar vara en bra lösning för dig. Stort lycka till!

  • anne på grönkulla

    Jag åt en 7-8 månaders kur för ca 10 år sen. Jag tyckte de informerade bra om riskerna & höll en under uppsikt. Mig hjälpte det också nästan helt, det är första det senate året (men efter rejält miljö/klimatombyte) som jag alls haft besvär med hyn igen - och då i en omfattning som går att hålla i schack med rätt rengöring, vilket absolut inte gick förr i värlsen.

    Känner igen mig mycket i flower06 beskrivning, faktiskt.

  • amandan

    Jag är mitt uppe i en behandling av Roaccutan, det här är min 15:e vecka.

    Den första veckan känndes det som de finnar jag hade när jag började torkade ut, och jag tänkte "Wow går det så här fort att se resultat"! Efter det blev det tyvärr mycket värre och den försämringen höll i sig i ca 5-6 veckor. Sen börjde hyn sakta men säkert att bli bättre och bättre, men det är först nu i vecka 15 som jag verkligen känner att det är bra. För tillfället har bara jag två finnar och det är underbart!!!

    Ångrar inte för ett ögonblick att jag började med Roaccutan, och de biverkningar jag har fått har absolut inte varit så jobbiga som jag trodde innan jag började. Det jag har märkt av är torr hud i ansiktet (men det går att avhjälpa med massa fukt!), läpparna har blivit något torrare, i början kändes ögonen torra men det gick snabbt över, jag har fått nåt lätt eksem på armarna (men även det går att hålla hyfsat ok med mjukgörande salva) och till och från får jag även utslag på händerna. Men absolut INGET av detta är något som jag lider speciellt mycket av, och nu när man ser att huden verkligen börjar bli "finn-fri" så spelar det ingen roll vilka biverkningar jag får - allt är värt det :) En "positiv biverkning" är att mitt hår inte alls blir fett lika fort längre, innan behövde jag tvätta det varje dag, men inte nu längre :D

  • Lilltrolle

    Jag åt oxå roaccutan för 10 år sedan, har gått på ansiktsbehandlingar sedan jag var 16 och min hudterapeut hade nämt det ett par gånger. Men det var inte tills jag mötte en kollega skulle ta en kur som jag hoppade på tåget. Man får ju olika styrka och längd på kuren beroende på hur ens hud ser ut, jag åt det bara i 3 månader och blödde näsblod och fick torra läppar.
    Min hy förbättrades avsevärt, för min del var det definitvt värt det.

    En bieffekt är att man inte får bli gravid förräns efter 2 år man avslutat kuren....kan var värt att tänka på om man vill ha barn snart...

Svar på tråden Roaccutan!