• Linslus

Sång från "Bröderna Lejonhjärta"

Har sista tiden "nynnat" på en av sångerna ur Bröderna Lejonhjärta som jag inte kan komma på vad den heter, hur texten går eller har någon aning om hur jag får tag på den...

Sången framförs på instrumentet MUNGIGA i Värdshuset som Skorpan & Jonathan besöker & handlar om något om "den frihet som kommer". Det är en man som sjunger & en man som spelar på mungigan...

NÅGON som har några tips??

Har inte filmen själv tyvärr...

• Svar på tråden Sång från "Bröderna Lejonhjärta"
  • malvis

Jag har en bok med sånger som Astrid Lindgren skrivit, tyvärr så kan jag inte hitta den just nu. Har kartonger med böcker i källaren. Men om du går söker på George Riedel så tror jag att du kan hitta den. Jag tror att det är han som skrivit musiken. Lycka till.

• Linslus

malvis: åh tack!
    Ska genast kolla detta!

• Sarita 2006

Hej!

Vet precis vilken sång du tänker på, den är sååå fin! Är tyvärr inte säker på den exakta titeln. Är dock 99 % säker att det är "Törnrosdalens frihetssång"...Det är inte George Riedel som gjort musiken utan det är ursprungligen en melodin från en gammal fransk folkvisa. TExten står ju allas vår Astrid för.
    Texten går så här:

Sjung du min dal,
    med brinnande röst,
    tyst dina heta sånger.
    Sjung markens gräs
    och susa vart träd
    sakta om dagen som kommer.
    Sjung källa och flod
    sjung stenar och gräs,
    ge oss till tröst era sånger.
    Och sjung du min dal
    och brinn i din tro
    på frihetens dag som kommer.

• Kirsto

Den är jättefin! Jag har skrivit upp att originalet (den franska från typ 1200talet) heter Cet fut en mai.

Jag har en något annorlunda text (plankad från skiva)

Sjung du min dal,
    med brinnande röst,
    tyst dina heta sånger.
    Sjung markens gräs
    och susa vart träd
    sakta om dagen som kommer.

• malvis

Har letat febrilt efter boken men kan inte hitta den.Min man säger att det nog inte är George Riedel som skrivit musiken, tyvärr.Gå till biblioteket vetja och kolla om boken finns där. Annars så tror jag att låten heter "Sjung du min dal", men jag är inte säker.

• malvis

Ojdå vad det gick långsamt för mig andra inlägg hann före

• Linslus

Åh TACK tjejer!!
    Finns nog INGET man inte kan få hjälp med här på BT?!

Åh nu kan jag sova gott!
    Den var PRECIS lika vacker i texten som jag hade glömt (!) hi hi...

• Linslus

Malvis, Kirsto, Sarita 2006; tack än en gång!

Har en "crazy" idé att vår mycket moderna kantor skulle kunna spela denna på orgeln som utgångsmarch...
    men det kanske är hel-knäppt??
    Tillhör ju "Astrid Lindgren-generationen" så hennes verk ligger ju varmt om hjärtat...

Sen appropå låtar på bröllopet så tänker vi eventuellt ha Änglagårdssången dvs "Sommarhymn" som den i verkligheten heter av Björn Isfält som ingångsmarch... Så vi är inte riktigt traditionella..hrm...

• Kirsto

Linslus: Bara orgel utan text, då? Det blir jättefint tror jag. Iofs inte PAMPIG låt, med lite så där gungande och mjuk melodi. Jag säger att det helt klart är värt att testa! Den är inte så lång, så kantorn borde kunna ta ut den (om du inte har nån bekant som kan). Fråga i tid så att kantorn hinner kolla på den!

• Sarita 2006

Linslus:

Jag tycker det låter som ett jättebra musikval, om ni känner att det är representativt för er. Jag var på ett bröllop för några år sedan då ingångsmarschen var "Rid över Skog" ifrån Ronja Rövardotter. Hur fint som helst! (Trodde då att det var ett ovanligt musikval, men efter att ha följt diskussionerna här på BT så inser jag ju nu att just den låten har spridit sig som en löpeld i bröllopssammanhang).

Jag o m2b har nog ett mer traditionellt val av ingångsmarsch (Allegro con spirito) på orgel. Till utgångsmarsch däremot funderar vi på att ha Stevie Wonders "you are the sunshine of my life" spelat på piano och bongo-trummor med en manlig solist som sjunger. Hoppas vi kan ordna det!

Lycka till!

Svar på tråden Sång från "Bröderna Lejonhjärta"