Förrätt
Någon som har tips på någon "enkel" förrät man kan laga själv till ca 70 gäster,något som går att förbereda som man kan lägga upp på tallriken innan gästerna kommer.
/Ia
Någon som har tips på någon "enkel" förrät man kan laga själv till ca 70 gäster,något som går att förbereda som man kan lägga upp på tallriken innan gästerna kommer.
/Ia
Hej!
Skaldjurstårta med kavringsbotten är både gott, enkelt och elegant. Och går att göra nån dag innan.
Vad ska ni ha till varmrätt? Det är ett större problem tycker jag...
Lycka till!
Här kommer några olika förslag från mig, hoppas att det kan vara till lite hjälp i alla fall.
* Toast Skagen
* Laxbit med dill och citron
* Laxbakelse
* Entrétallrik (skinka, melon mm)
* Fylld avokado
* Krustader (svamp, räkor mm)
* Skaldjursspett med sås (chili, vitlök mm)
* Laxpaté med sås, sallad, färsk kokt sparris, citron
Lycka till!
Jema
Man kan göra "skålar" av hårt tunnbröd, man formar dem med hjälp av en kaffekopp t ex (nån annan vet kanske exakt hur man gör det?). Och så fyller man med t ex en skaldjursröra, kanske med creme fraicke, hackad dill, hackat kokt ägg, räkor och/eller kräftstjärtar och caviar, och garnerar med dillkvist och citronskiva. Både röran och skålarna kan med fördel göras dagen innan. Skålarna även ännu tidigare....
Vi hade en god paté (murkelpaté) som låg på ett salladsblad med lite cumberlandsås och smågurkor bredvid. På kanten av tallriken låg ett litet kuvertbröd. Det såg mycket dekorativt och smakligt ut och var dessutom enkelt att förbereda. Patén köptes i stora förpackningar på Martin Olsson. Där finns även andra smaker om man inte tycker om murkelpaté.
Till detta serverades ett kallt vitt vin, Sankta Helena, Chardonney, kostar 65:-/flaska. Detta vin hade vi sedan även till varmrätten som bestod av inkokt lax med romsås och färsk potatis.
Tunnbrödskorgarna som Jennie med ie skriver om tror jag att man gör så här. Köp Mjälloms hårda tunnbröd eller annat liknande bröd. Koka upp vatten i en kastrull. Håll en "brödplatta" ovanför kastrullen så den blir mjuk. Drapera brödet över ett glas och ställ det att stelna. När brödet är hårt igen har de formen av en liten korg, som du kan fylla med någon god röra, skaldjur eller något annat gott.
Obs! Jag har aldrig gjort tunnbrödskorgar själv, men jag har för mig att det var så här en kompis beskrev det för mig. De hade 130 gäster på sitt bröllop och gjorde maten själva. Tunnbrödskorgarna kan man göra i god tid, men det tar nog en stund om man är många. Sen gäller det bara att vara försiktig om man ska transportera dem, så de inte går sönder.
Vi gjorde det jätteenkelt för oss (eller serveringspersonalen rättare sagt). Vi hade några bitar sill, en klick gräddfil och gräslök och Skåne snaps till.
Det är bra att ha en kall förrätt som tål att stå framme innan alla hittat platserna.
Vi tänker göra en sorts laxrulle:
Rökt lax med en röra i av
Philadelphiaost med gräslök (light) blandat med pepparrot, kräftstjärtar och lite hackat vårlök(el purjo).
Man rör samman allt och lägger upp det på något snyggt sätt (antingen inrullat i laxen eller som en boll med laxen över.
Sedan ringlar vi flytande honung på tallriken och lägger lite rucola- och isbergssallad bredvid.
Superenkelt om man gör det själv, snabbt och gott! Och tål att stå ramme en stund.
Vi hade en kall tomatsoppa och grissini. Supergod, jätteenkel och den passade alla allergiker och vegetarianer. Jag modifierade ett recept från ICA, tror det hette Kall soppa på rostade tomater, där jag bytte ut tomaterna som skulle rostas i ugn mot passerade tomater.
Vi ska ha västebottenpaj med creme fraiche löjrom, med en liten sallad och gräslök till förrätt. Enkelt att göra till många och lätt att servera! Till varmrätt har vi rådjur och kantarellsås.
Jag tror att krustader och avokado inte mår så bra att stå framme. Krustader blir svampiga jättefort och avokado blir fort brun (kan fördröjas med citron).
Lycka till!!!
Vi skall ha smördegsinbakad köttfärspate(med oliver) med någon typ av smågurkor och sallad till förrätt som vi skall lägga upp på tallrikarna innan gästerna kommer. Däremot funderar jag fortfarande vad för kött jag skall ha till kantarellsåsen vi har plockat ihop... har ni några tips där? Sara du nämnde rådjur..hur tillreder du den? Vi är också ett 60-tal personer...