• Saferide

Har någon här gjort hårförlängning i Umeå?

Vilken salong och vilken metod?

• Svar på tråden Har någon här gjort hårförlängning i Umeå?
  • Svemerikanskt bröllop

Hej Saferide.

Jag känner bara att jag vill dela med mig av vad jag har fått veta om hårförlängning. Jag bor inte i Umeå nu så jag kan inte salongerna där och jag kan väldigt lite om metoderna. MEN, jag frågade min frisör som snabbt avrådde mig. Har du redan ganska tjockt hår så är det ganska onödigt. Vill du göra det för att få längre hår till bröllopet är det bättre att bara sätta i just för den dagen eftersom det andra sliter väldigt mycket på ditt eget hår. En av mina vänner här nere köpte äkta hår till sin förlängning men det blev snabbt risigt och dyrt var det också och krävde speciellt schampo och plattång eller hårfön varje gång du tvättat det. Hennes hår blev risigt efteråt. Sedan var det en av mina ovänner som satte in löshår. Såg jättefint ut i ett par dagar, men ibland är dagarna hektiska och du hinner inte ta hand om ditt hår så som du borde med löshår. Efter några veckor var hennes hår frasigt och burrigt, när hon sedan tog ut dem så var håret riktigt risigt. Både de här tjejerna flätade in det om jag inte minns fel, så det finns ju även andra metoder. Men det kräver nog samma omsorg. Min frisör är speciell men hon är väldigt ärlig så jag litar på henne även i det här fallet.
    Min frisör lät mig inte köpa ngn hårinpackning av henne utan gav mig en hemmakur istället med ägg och olivolja. En annan gång avrådde hon mig från att köpa stylingprodukter av henne. Jag hade bytt frisyr och hon tyckte jag skulle prova mig fram först med billigare H&M-produkter för att veta om det var vax, spray eller gelevax som skulle passa just mitt hår, min frisyr och mitt sätt att jobba med det. Det är mina råd på vägen men du kanske ska kolla med någon som verkligen har gjort förlängning själv också och väga priset mot resultatet.

• Stupid like a fox

Hejsan! Jag bor i Umeå och har haft många löshårsförlängningar, men gör dem själv vilket gör att jag inte kan informera så mycket om olika salonger osv (sen är det väl inte OK att göra reklam här heller).

Kan däremot skriva lite om olika hår och metoder så kanske det kan hjälpa dig i ditt val - om du nu inte redan hunnit göra det. :)

Jag råder dig att se till att den du gör förlängningen hos gör den med så kallat remy-hår. Remy-hår är hår som är rättvänt och avklippt direkt från huvudet. Ofta är det indiskt hår, då det liknar vårt skandinaviska hår mycket (om du har lite grövre hår själv, kan du välja kinesiskt). Detta håller bra och ?fungerar? som vårt vanliga hår, förutom att det kanske behöver lite mer omvårdnad (inte farligt mycket jobb) då det inte sitter fast i hårbotten längre. :)

Hår som ej är så kallat "remy" är taget från borstar och därefter uppsorterat. Problemet med detta är att håret då ej blir rättvänt. Hårstråna har "fjäll" (cuticlar), som hakar i varandra om håret ej är rättvänt. Detta gör att man syrabadar icke-remyhår för att fräta bort dessa fjäll, varefter man silikonbehandlar det för att det skall kännas lent. Nu till problematiken: När silikonlagret försvinner trasslar håret, blir superslitet och inte särskilt användbart (det silikon man behandlar håret med på hårfabriker är heller inte detsamma som säljs som t ex silikondroppar hos frisören).

Antagligen är det sådant hår som skribenten ovans bekanta råkat ut för. Visst - jättebra till en bruduppsättning eller om man vill vara fin för en kväll, men skall man ha det i ens en vecka eller längre är det inget att ha.

Nu, håret utrett. Till metoderna.

Det finns en uppsjö av olika metoder för hårförlängning. Man kan till att börja med förlänga håret antingen slingvis eller med så kallade ?trensar? (en lång ?remsa? med hår). Har du ofta håret uppsatt hårt kan slingvis förlängning vara att föredra, då det kan bli lite ?bubbligt? med trensar. Ett problem med slingvis förlängning är att det lättare blir ?stripigt? (som, synligt sling-igt!) om man inte har väldigt mycket hår; detta kan ju vara en snygg effekt för vissa frisyrer, men passar inte alls till andra.

Går igenom några olika sätt att fästa trensar respektive slingvis förlängningar:

Weaving, trens: Används av många salonger, äv. afro-salonger. Vet två salonger i Umeå som använder denna metod. Man gör ?inbakade flätor? i hårbottnen som man syr fast trensarna i. Tycker att detta är en väldigt olämplig metod för skandinaviskt hår, då det är mer känsligt än afrohår (som den i grunden ?är gjord för?) och har betydligt finare hårstrån. Detta gör att man måste göra de inbakade flätorna med en så bred ?bas? att det lätt kan ge ett sämre resultat an andra metoder också; man får så att säga ett ?större? huvud, eftersom flätorna står ut. Det kan också slita en hel del på håret.

Limmade trensar: Mycket bra metod om man har väldigt kort och/eller tunt hår själv, då det kan bli väldigt osynligt. I synnerhet om man använder sig av den s.k. ?sandwich-metoden? där man limmar hår både under och på trensen, så att den nästan helt göms. Man får akta sig så att personen som gör det inte använder ett latexbaserat lim dock, då dessa ofta håller usel kvalité och kan börja släppa alltför tidigt. Skonsamt mot håret förutsatt att man tar bort limmet med hjälp av avsedd limborttagning (inte dyrt att köpa).

Microtrensar: Man syr fast så kallade microringar (små metallringar som man klämmer fast håret med) i trensen och nyper därefter fast den i kundens eget hår. En stor fördel med denna metod är att man kan öppna ringarna, flytta upp trensen och knipa åt dem igen när håret växer, så man kan på ett enkelt sätt få förlängningen som ny utan att göra om den, ifall man vill ha den längre! :)

Microringar, slingvis: Man gör precis som med microtrensar, fast slingvis. Gör man detta med mänskligt hår måste man dock se till att hårslingorna är förlimmade, då håret annars kan glida ut när det blir vått och krymper. Går förhållandevis snabbt att göra, enkel att ta ur själv med en vanlig tång om man så vill. Kan öppnas och förslutas igen och därmed ?förnyas? på samma sätt som microtrensarna. ;) En liten nackdel med microringar är förresten att de endast finns i ett begränsat urval färger, som inte alltid matchar till ens egen hårfärg. Är man inte lycklig nog att ha en hårfärg som ligger nära in microringsfärg kan det ju se lite trist ut och synas nog så mycket om en ring någon gång skulle råka titta fram! I övrigt en bra metod som är skonsam mot håret, precis som microtrensar.

Shrinkies, slingvis: Fungerar ungefär som krympslang. En liten plastslang (finns i svart, genomskinligt så vitt jag vet ? genomskinligt är ju perfekt!) som krymper när man utsätter den för värme. Bra och skonsamt mot håret, tycker jag.

Keratinvax (vaxfästen), slingvis: Ganska diskret, precis som shrinkies. Försluts med värme. Har väl ungefär samma för- och nackdelar som övriga slingmetoder. Många av mina kunder (har även hört detta av vänner som keratinvaxförlängningar på salong) har upplevt att det varit svårt att få bort just fästen av denna metod själv utan att skada det egna håret, dock. Håret bör dock ej skadas om du tar bort det på salongen där du sätter i det. ;)

Flätor, slingvis: Lite mindre osynligt än keratinväx, shrinkies etc; men väldigt enkelt. En max ettpar cm lång, tunn, fläta med en tråd (pinchbraid använder man vanligen, man flätar alltså in själva tråden också). När du inte vill ha förlängningen längre öppnar du tråden och kan för det mesta dra ut flätan utan att ta i direkt, men ja, annars vet du ju hur man flätar upp en kort fläta, skulle jag tro. Simpel men effektiv, skonsam!

Nu har jag säkert missat massor, detta blev så långt, men. :)

Vill du ha tips om salonger eller har fler frågor kan du kontakta mig via mail (hoppas att det är OK att skriva det här): registrera.mig(at)gmail.com

Svar på tråden Har någon här gjort hårförlängning i Umeå?