• orolig...

blod i avföringen

För några dagar sedan när jag skulle göra "det stora" kom det blod. Det var inte i själva avföringen utan var helt vanligt blod "för sig". Så har det varit från och till när jag gått på toa, i två-tre dagar. Jag har inte ont eller så. Kan det vara något ytligt blodkärl som spruckit eller vad tror ni? Blir ju lite orolig... Tacksam om nån kan hjälpa mig!!

• Svar på tråden blod i avföringen
  • Carma

Gå till doktor. Det kan vara allt mellan himmel & jord. Du kan ringa vårdguiden först & prata med de. 08-320 100.

Kram

• Carma

Viktigt att du kollar upp det för det kan vara allvarligt!!! Men behöver inte vara så.

Det jag menar bara är att du ska inte låta bli eller vänta med att gå till doktorn.

• orolig...

tack carma för att du svarar. jag vet att jag borde gå till doktorn! det tar emot väldigt mycket bara, jag får för mig att så länge jag ignorerar något kan det inte vara farligt...

• Ålin

Det ar oftast hemorroider (hur det nu stavas?) eller ytliga blodkarl om blodet ar "farskt" och det ar inte farligt. Skulle det vara nat fel i tarm/mage sa skulle blodet vara koagulerat och se svart ut. Kan val i och for sig vara nagot i andtarmen men sa ring till vardcentralen och hor efter, definitivt, men jag tror inte att du behover vara orolig.

• orolig...

Ålin, skönt att höra... Jag blir så uppstressad av att gå och tänka på alla farliga sjukdomar som finns!

• glad tjej

När jag läste inlägget tänkte jag precis som Ålin. Jag brukar också råka ut för det du beskriver. Jag tror inte att du behöver oroa dig.

• Angelita

Jag hade precis samma problem, gick till doktorn och det var en liten spricka vid kanten som blödde... HAn skrev ut ett läkemedel, dels som suppar och som salva.
    Kändes mycket bättre efter behandlingen med det.
    En mindre kul sak var dock att läkaren gjorde en rektroskopi. Men bra att göra det så man vet att det inte sitter något högre upp och blöder.
    Lycka till!

• Carma

Ska man inte vara orolig???

Det kan ju vara cancer också. Var rädda om er! Ibland är det för sent när man går & väntar & gör ingenting.....

• ninonica

Jag brukar också blöda i perioder, och har undvikit att gå till läkare i fem års tid och alltid intalat mig att det säkert blöder väldigt ytligt nära äntarmsöppningen. Varje gång jag har bestämt mig för att jag måste gå, så slutar jag alltid blöda. Den här gången gick jag i alla fall dit, läkaren tittade med rektoskopi och de första 15 cm såg bra ut. Vilket ju borde betyda att jag blöder högre upp än så. Ska få göra flera undersökningar så fort läkaren har fått in mina gamla journaler från olika håll.

Gå till läkare! Min läkare frågade mig varför jag har väntat så himla länge. Rätt pinsamt när man är sjuksköterska och borde veta bättre.

• Ålin

Det tjanar inget till att vara orolig och formodligen sa ar det inget farligt MEN ga anda och kolla upp det. Jag vet att det kan vara cancer (har sjalv tagit bort en tumor i tjocktarmen) men jag har hort att man rsken ar valdigt liten om blodet ar farskt. Men hemorroider behover ju ocksa behandlas sa att avrada dig fran att soka lakare gor jag absolut inte!!
    Vill ju inte stalla till med nat.. Lycka till, tjejen! Kom ihag att aven om det kanns pinsamt for dig sa ar lakaren hur van som helst vid detta.

Svar på tråden blod i avföringen