• Sockerpinglan

Spartips på vigselringen

Jo, det är det här med att om ens familjer ska vara med och sponsra med pengar. Min mamma har väldigt ont om pengar, och jag vet att hon har funderat fram och tillbaka hur hon ska göra, eftersom hon jättegärna vill hjälpa till.

Och vår lösning på detta var att när vi beställde våra ringar så kunde vi "kvitta" gammalt guld mot hans guld & vi behövde då bara betala för arbete och stenar. Dock visade det sig att vi var 4 gram guld för lite. Efter att ha funderat på det här länge och väl bestämde jag mig för att prata med min mamma om hon hade tänkt ge oss pengar, och det hade hon ju, men jag sa att det skulle kännas bäst för oss alla om hon istället för kontanter kunde hjälpa oss med att ge oss de 4 gram guld vi saknade.
    Nu vet jag att hon har lite gammalt "skräp" liggandes!

Först så tänkte jag att hon kanske uppfattar det som att vi "tigger" pengar, och m2b tyckte att jag var knäpp som frågade, men mamma blev jätteglad! Då kunde ju hon vara med och bidra med någonting som vi verkligen behövde utan att ge pengar som hon inte hade råd med! Hon gick till och med hem till mormor och de letade fram sånt de inte använder längre och gav till oss.

Så det här är mitt tips. På det här sättet blir ju både mamma och mormor delaktiga också! Och får känna att de bidragit med någonting viktigt, vilket de också har!!! Och vi är jätteglada och tacksamma!

• Svar på tråden Spartips på vigselringen
  • roslagsbrud

Bra idé! När vi hade inbrott hemma i höstas så försvann, bl.a., smycken jag ärvt av min mormor. Så nu tar jag försäkringspengarna jag fick för dem och investerar i min vigselring. På så vis känner jag att mormors smycken på "lever vidare" i min ring!

• Sockerpinglan

Ja, precis så känner jag också, även om just det guldet inte finns i ringarna så ligger de ju ändå "bakom"!

• blivande fru J

Jag har aldrig hört att någon annan än brudparet betalat för sina ringar. Var kommer den traditionen ifrån? Jag trodde att det mest korrekta var att mannen köpte kvinnans ring(ar) och hon hans.

• danei

Ja det verkar ju mest logiskt. Det är ju inte stor summa i ringen som är guld. Jag tycker att det låter synd att förstöra smycken för den lilla mängden metall.

• Sanasol

4 gram guld är väl inte så dyrt?

• danei

Det är visserligen mer än det är i min ring men det borde inte överstiga 400kr.

• Sockerpinglan

Nej, det är inte så dyrt, men vi ville ju i första hand försöka få ihop det själva, och nu visade det sig att mamma och mormor fick ihop ganska mycket och hälften var dessutom 23 c. Och det blir ju i alla fall en del pengar! Men framför allt är de delaktiga!

• annki72

Jag gjorde ungefär likadant som er fast jag smälte ner guldet jag hade + mammas vigsel och förlovningsring och gjorde en nästan egen designad ring till mej och en slät ring till m2b.

Vi var i Habo hos en tjej som smälter själv så hon kan garantera att man får tillbaka samma guld, vilket var viktigt för oss.

• MiaVinterbrud

Om man har guldet, hur mkt kostsar arbetet?
    Skulle även vara roligt att höra vad era stenar kostade.

• Mitt hjärta är hemma

Hej!
    Ett kilo guld kostar idag 138 375 kr, dvs 138 kr/gram. Platina är nästan dubbelt så dyrt. Silver kostar 2 647 kr/kg.
    www.rasmussen.se/dagsnot.asp

Kommer ev. oxå smälta ner en gammal ring, den är så sanslöst ful att vi känner att vi skulle göra världen en tjänst genom att förändra dess form.

• Marlean

Hur många karat måste ringar eller andra smycken ha för att "funka".

• Briderella

Marlean...satsa på 18K....24 eller 23 k är det "renaste" i guldväg men de ringarna blir oftast för mjuka...med tanke på att man ska ha dem varje dag. de är ömtåligare för repor och dyl.

tror de flesta guldsmeder rekommenderar 18 k..

• Briderella

oops...uppdaterade innan jag skrev klart..

18 K guld är det samma som 750...dvs 75% rent guld och det andra är blandade metaller för att göra smycket lite hårdare.
    24K är detsamma som 100% rent guld...var mycket vanligare förr....hos bla våra föräldrar och mor-far föräldrar och längre tillbaka i tiden.

• Totrabrud

Hej!
    Ang. vad arbete kostar, så beror det på hur mycket detaljer och hur kompliserad ring man vill ha. Min sambo har en ring som han ska göra om, ganska enkel, med några slingor ingtaverat och hos guldsmeden skulle det gå på ca 500:-
    Jag tycker det är en jättebra idé att ta guld som finns hemma.

Svar på tråden Spartips på vigselringen