Parga i Grekland
Har någon varit i Parga? Vi lutar ditåt och undrar om det finns något speciellt man skall försöka göra och uppleva när man är där. Lite tipps om romantiska bröllopsrese utflyckter i Parga?
Tack för alla toppen tipps under året!!
Har någon varit i Parga? Vi lutar ditåt och undrar om det finns något speciellt man skall försöka göra och uppleva när man är där. Lite tipps om romantiska bröllopsrese utflyckter i Parga?
Tack för alla toppen tipps under året!!
Jag var i Parga med min blivande på romantisk resa för några år sedan. En liten stad, med mycket charm men inte så mycket uteliv. Vi åkte på båtutflykter till närliggade öar och utforskade omgivningarna lite. Det finns en del att se, men räcker att vara där en vecka...
Ok. Tack! Vet du om man måste förboka båt utflyckterna eller kan man ta hand om allt när man är där?
Vi bokade våra utflykter där. Har för mig att vi gjorde en resa med vårt svenska bolag, Ving och någon som vi bokade hos en lokal båtägare i hamnen.
Håller med Sagan!
Var en vecka där i somras och visst att det var mysigt & fint men det räckte verkligen med en vecka. Vi åkte också på båtutflykter några gånger och ett minitåg en gång. Stranden i Valtos är finare än stranden i Parga stad förresten.
Oh fantastiska Parga!!! Gå ner till hamnen på morgonen och säg dom magiska orden private beach och jag lovar att ni får en fantastisk bröllopsresa. Vi blev avsläppta av en liten taxibåt på de mest fantastiska stränderna helt ensamma! Men glöm inte vatten och lite mat! Lycka till!!!
Någon mer som har tipps om SUPER ROMANTISKA platser att besöka i eller runt Parga??
Jag och min lover var dit i höstas och det är hur mysigt som helst!
Vi hyrde mopeder och for ut på egen hand och hamnade uppe vid en borg som kallas Ali Pachas fästning/borg... På vägen dit så såg man en hel del mysiga avstickare och liknande som man mycket väl kunnat stanna vid och ha mysiga picknickar..
Vill ni ha tips om bra och mysiga restauranger?
Testa Ouzeri, en liten mysig restaurang uppe i gränderna i själva Parga, tycker man om fisk så testa deras Mezes (fisktallrik för två personer)...
Sen har vi Oasis uppe i Anthoysa (på väg mot Ali Pachas borg) Den syns inte så jättebra från vägen, men isf. kan man ju fråga sig fram... Det var den godaste och billigaste måltiden vi åt på hela tiden vi var där... 7 euro för 1 förrätt, 2 varmrätter och ett varsit (stort) glas färskpressad juice.. Helt underbart!
Hoppas att ni får det kanon, var ni är bestämmer er för att åka. Men vi kan VARMT rekommendera Parga... :)
Jag kan varmt rekommendera en utflykt till Floden Styx från Parga. Det kräver en liten resa med bil (el vespa), är inte helt lätt att hitta, men är värt det!! Den ska finnas utmärkt på kartor eller fråga hotellpersonalen. Där finns en ganska grund, lång flod med mycket grönska runt omkring, där myten är att de döpte Akilles (och glömde doppa hans häl i vattnet så att han därmed fick sin Akilles-häl...). Det finns några restauranger och caféer nere vid floden och det är väldigt lugnt och fridfullt och jätteromantiskt! Påminner lite om vissa ställen i Thailand.
Av restauranger rekommenderar jag verkligen en som ligger upp mot Ali Paschas borg (alltså "ovanför" strandpromenaden, lite uppe i bergen) som heter Filomila (om jag minns rätt). Italiensk, jättegod mat och restaurangen drivs av ett jättegulligt, ganska ungt grekiskt par.
Sen finns det ävan en fiskrestaruang i närheten av den restaurangen som drivs av en grekisk man som fiskar all fisk själv som serveras. Den godaste fisk jag ätit! Restaurangen ligger högt upp så utsikten är jättefin. Jag minns tyvärr inte namnet på restaurangen, men tror att det var Panos eller liknande (restaurangen heter ägarens namn). Ägaren har massa humor och tar väldigt väl hand om sina gäster.
Hoppas ni får en fantastisk resa!! Jag rekommenderar att ni utforskar mkt på egen hand, då blir det ju som mest romantiskt :=)
Vi har rest ganska mycket, och jag tycker att i ganska många "turist-byar" är man glad för att man endast har bokat 1 vecka. Man reser ju inte till ett ställe för att enbart göra utflykter därifrån.
Om man endast använder hotellet som en sovplats, så måste man ju då ändå vistas i "byn" på kvällen.
Vad gäller Parga så brukar resebyråerna rekommendera orten som ett lämpligt Bröllopsresemål. Kanske går detta resmål att kombinera med 1 vecka på en närmsta ö utanför kustlinjen.
Jag antar att det beror på om man ser utflykter som en naturlig del av resan eller om man vill ligga på sitt hotell och ha allt runt knuten. Min erfarenhet, ovasett var i världen jag har varit, är att man får röra lite på sig för att få de bästa upplevelserna.
"Pirrigt!": Om ni inte väljer Parga och är ute efter något annat i Grekland rekommenderar jag starkt Santorini (dock inte områdena Perissa eller Kamari eftersom det är för turistiskt) eller någon anan mindre ö i Cykladerna, som enligt mig är de vackraste öarna i Grekland. Om du bor i huvudstaden Fira eller strax utanför huvudstan på Santorini så har de flesta hotell fantastisk utsikt över havet och det är mer klass på turismen där än i tex Parga.
Men även i Parga så kan man naturligtvis vara smart nog att undvika turistfällorna nere i "byn" och istället hitta guldkornen.
Bästa situationen är väl att trivas på orten för valt hotell och att samtidigt göra olika utflykter.
Jag menar att det verkar litet bakvänt att behöva använda utflykter som en flykt från orten.
Vi är t ex inga "hotell-liggare", men på kvällen befinner man ju sig ofta på den plats/ort där hotellet ligger, och då vill man kanske ha något roligt att göra.
Roligt behöver inte betyda "håll-i-igång" utan mysiga gränder att promenera i t ex.
Hej Tjejer!
Nu har vi besämt oss för att det blir Parga! Vill ha en romantisk resa där vi kan mysa och äta gott och dricka gott. Tack för alla era tipps det är värkligen uppskattade!! Har ni mera vore det Kanoon!! Kan aldrig ha för mycket att göra. TACK!!