• skogstösen

När och hur hämta buketten?

När är det vanligast att man hämtar sin brudbukett, på bröllopsdagens morgon eller dagen innan?

Kan man förvara den i kylskåp eller nåt om man hämtar den dagen innan? Blommorna förvaras ju i kyl i blomsteraffärerna. Fast det kanske inte är lika kallt där som i ett vanligt kylskåp.

Eller kan butiken rentav köra ut den?

Anledningen till att jag frågar är att det i många blomtrådar tipsats om att det kan bli mycket billigare att skaffa buketten utanför stan. Om man då, som vi, inte har någon bil är det inte så smidigt att ta sig till Surte eller liknande på själva bröllopsdagen. Med bussbyten och så skulle "blomresan" då ta ett par timmar.

Så jag är tacksam för svar, vill så gärna ha en prisvärd bukett.

• Svar på tråden När och hur hämta buketten?
  • Chilianna

Jag har beställt min (billigast så) i Stockholm där jag bor, men gifter mig i Borlänge. Vi åker ju dit på torsdagkväll och jag hämtar därför min bukett 2 dagar innan. Så länge den står i vatten och svalt när vi kommer hem (inte i kylskåp, det är för kallt) skulle det absolut inte vara några problem alls sa dem i affären!

• skogstösen

Vad bra att veta, tack!

• MrsCanavan

Perfekt! Ska gifta mig på arlanda kl 08.00 på morgonen, och var så orolig att jag inte kunde ha blommor. Men då hämtar jag också dagen innan! Tack för hjälpen!

• svessan

skogstösen: Jag har också tänkt köpa mina blommor på det där stället i surte. Som jag förstått det (nrä jag titta på kartor på eniro) så ligger det väldigt nära Göteborg. Jag hade tänkt be någon som har bil (mamma, bror) att hämta den samma dag, men det kanske är bra att kunna hämta ut den själv i fall det är något som behövs ändras. Får nog hämta den kvällen innan också.

• Lindha

Vi var på Sven Blomma i Surte i lördags och då sa dom att dom helst ville att man skulle hämta buketten samma dag Så att den fick stå i kylen så länge som möjligt. Det tar väl ca 10min att åka till Surte från typ Centralen. Bussen tar nog 15-20min kanske.

• skogstösen

Ojdå, nu blev det ju lite krångligt igen. Tyvärr bor vi inte så nära centralen utan måste byta buss och så, så då tar det bortåt en timme har jag sett på Västtrafiks sida.

Då kanske man måste be någon av släktingarna med bil att hämta den före vigseln när man själv gör sig i ordning. Men det känns inte som en jättebra lösning eftersom släktingarna inte bor här och nog inte hittar så lätt. Så är det ju som Svessan säger att man kanske själv vill se buketten innan man köper det. Hmm...ett liet dilemma det här.

Men kanske sambon kan låna en bil och åka eftersom han nog tar mindre tid på sig att göra sig iordning...

• mugglesfan

Man brukar ju säga att det är brudgummens uppgift att hämta buketten (passar rätt bra att han gör det medan bruden är hos frisören). Har man inte bil själv kanske man kan fråga en kompis (marskalken? föräldrar?) som kan köra...?

Svar på tråden När och hur hämta buketten?