• smurfmamman

sockerberoende!!!

Jag är så sockerberoende så att det i perioder styr hela mitt liv. Rör mig vissa dagar i ett vakuum mellan sockerkickarna, letar, letar i skåpen efter vad som helst. köper massa godis trots att vi inte har pengar, smyger iväg och handlar och smygäter i bilen, gömmer gdois osv osv i det oändliga. Måste få ett slut på det här nu! Vill avgifta mig för gott, men det största problemet är bröd, potatis, ris, pasta, mejeriprodukter, det är ju hela vår kost ju! Det klarar jag mig inte utan! Särskilt inte pasta och potatis! Så nu behöver jag tips! Är potatis ok? Fullkornspasta? Något bröd? Hjälp!!!!
    Finns likasinnade??

• Svar på tråden sockerberoende!!!
  • Princessa

jag känner ibland ett sockersug efter måltider (lunch & middag).

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor. Tänkte bara skriva så du vet att du inte är ensam. Jag upplever inte mitt sug som nåt större problem, eftersom det inte är konstant. Hoppas du får svar på dina frågor av nån annan!

• Tival

Byt till fullkorns pasta, fullkorns bröd och råris! MYCKET nyttigare, och smaken är i princip detsamma (tycker jag i alla fall). Potatis går ju an, men försök att inte äta det alltför ofta.

Har också ett lite sockerberoende, men det uppstår mest när jag äter dåligt.

Försök äta regelbundet. Det är viktigt att hålla blodsockret på samma nivå hela tiden så mellan målen ät frukt och nyttigt snack som nötter.

Vet inte om mina tips kan vara till nytta, men det funkar för mig

• smurfmamman

Tack! Ska försöka med fullkornspasta igen, men det är ju ganska dyrt... Fler tips??

• Mandelmassan

jämfört med godis är väl fullkornspasta suveränt billigt?

• Shakti

Jag har inte ätit potatis eller pasta eller några såna kolhydrater sen 1 januari. Jag har aldrig haft så lätt att hålla mig ifrån sockret... Jag äter mycket grönsaker i stället, som broccoli, morötter, brysselkål... Det är värt att testa.

Varför klarar du dig inte utan? För att det är billigt? Det kan jag förstå, men frysta grönsaker är inte så dyrt. Är det för att du tycker att det är gott? Anledningen till det kan ju var för att det fungerar som socker och höjer blodsockret. Tänk över saken i alla fall!

• smurfmamman

Mandelmassan: Ehh, jag blev svarslös!! ; ) Du har helt rätt! Men de går från olika konton. Matkontot har jag järnkoll på, vad-tar-alla-pengarna-vägen-kontot är värre, där är godispengarna! Det är väl därför jag tänker så knasigt!

Shakti: Hade jag varit ensam hade det varit enklare, men jag har familj och i vår mat ingår alltid, potatis, ris eller pasta... Dessutom tycker jag inte det är gott med grönsaker och kött, enbart... skulle kanske gå för en begränsad tid, men inte i längden.

• pickolina

Fullkornsprodukter smakar i princip detsamma????? VA???? Du måste skoja??? Har du inga smaklökar???? ;) :D

• pickolina

Jag håller med, jag skulle inte kunna utesluta potatis, pasta eller ris... Men att i princip sluta med chips, godis, kakor och bullar osv har gjort att mitt sockersug är i schack. Jag äter något litet ibland men det smakar inte så särskilt gott längre och det räcker med väldigt lite för att tillfredsställa mig.. Tidigare åt jag minst 2 kakpaket om dagen eller en hel bullpåse + 1 liter glass osv... VARJE DAG!..

• Shakti

Jag tycker fullkornspasta är godare, det har mer smak...

• Aii

Att äta potatis och pasta tycker inte jag är någon större synd.
    Jag har också varit en riktig sockerråtta tills min blivande påstod att jag var sockerberoende. Den kommentaren tog där den skulle. Jag åt inget socker på en vecka (inget godis, nyponsoppa, ketchup o dyl iaf). Sen tappade jag suget för socker, och tyckte inte att godis var speciellt gott längre. Nu ett år senare äter jag godis ibland men inte alls lika ofta. Så prova ett sockeuppehåll, mig hjälpte det på.

Svar på tråden sockerberoende!!!