• MillonTrillon

budget för att själv sy klänning

Jag undrar över ni som har sytt själva...hur mycket bök har det varit/tid och just hur mycket har det kostat. Billigaste till dyraste. Kan vara bra att veta (beror också på mönster)...om möjligt sätt gärna in bild så man skulle se!

• Svar på tråden budget för att själv sy klänning
  • Lindblomman

Min snälla syster ska sy min klänning. Vet inte hur mycket tid det kommer att ta, men hon som jobbar heltid och har två små barn ville ha 2 månader på sig för att hinna. Vi räknar med att allt tyg till klänning (som ska ha ett långt släp och vid kjol), tyllunderkjol och lång slöja kommer att kosta runt 1000-lappen. Mycket bra pris!

• MillonTrillon

lindblomman?....hur ser din klänning ut..eller skallse ut?

• guest

Jag sydde klänning till en kompis. Hon valde en enkel modell med halternack och plats för en gravid mage. Det tog kanske 6 dagar att sy med provningar. Men det var som sagt en väldigt enkel modell. Och sen beror det ju på hur van man är att sy.

Hon hade köpt sitt silkestyg i Thailand. Vlieselin, dragkedja, spets och band fick jag köpa till, ca 200:-.

• Lindblomman

MillonTrillon

Svårt att förklara, har tyvärr inga bilder. Men det är tajt liv, vid kjol med långt släp och sen trumpetärmar i spets.

• Amazonas

Jag har sytt en del tidigare... Dock aldrig bröllopsklänningar. För en fin festklänning (tänk aftonklänning) räknar jag totalt 12 h fördelat över olika dagar. Då är det dock inget vitt tyg som man måste vara försiktig med, och för en brudklänning skulle jag räkna minst (!!) det dubbla eftersom man är bra mycket mer noggrann under alla moment. (Allt från tillskärning, strykning, provning, mm mm.) Dessutom har jag aldrig sytt slöja och jag kan tänka mig att det är lite tricksigt om det ska bli riktigt fint...
    En enkel hellång klänning med foder, finare tyg mm köpt i Sverige får du nog räkna 1000-3000 kr för. Och kanske mer beroende på vad underkjol och slöja kostar. Köper man dock tyg utomlands (tänk Thailand) kan man nog komma över det billigare.

Ett tips för att lyckas är nog att utrymmet är a och o. Man brer helst inte ut ett kritvitt sidentyg på ett (alltid lite smutsigt) golv för att klippa till det, och det är dock den lösningen jag tycker är lättast eftersom det ofta är många meter tyg som behövs. Jag brukar även blockera ett rum för mig själv eftersom barn och män har en förmåga att (troligen även med skitiga fingrar) "bara" flytta lite på en eller två bitar och då har man plötsligt ingen koll på småbitarna längre.

Lycka till!!

• Luks

En vän syr klänningen åt mig och jag betalar honom 2500:- för detta. Han har ett par månader på sig.

Min klänning är röd och vi köpte tyger i ett klädstånd på Kvibergs marknad i Göteborg. Jättebra priser. 750 spänn för allt tyg, tyll och foder.

• SaT

Hur lång tid det tar att sy klänning vet jag inte. Har för mig att Tant Pernilla skrev någon gång att hon brukar räkna med ca 40 h.
    Jag har köpt:
    Viskos foder 3,5 m, tyll 7 m, vitt sidentyg 3 m, rött siden 1,5 m, fjädrar, tråd, vliselin, mönster. Allt detta har kostat 1582,50:-.

• Labidochromis

Hur mycket tyg som går åt beror helt på modellen. Men lite riktlinjer

Räkna med åtminstone 3 meter tyg till en "normalvid" bröllopskjol utan släp och 0,7 för ett axelbandslöst liv. Dvs 3,7 m. Utöver detta behövs fodertyg, tyll, dragkedja, knappar och eventuell spets och skenor.

Priser för siden börjar vanligtvis ( i stockholm) på 200-250kr meter (3,7*250 = 740kr)

Spets finns i alla prisklasser. Själv hittade jag ett jättefint för endast 100kr/meter

Jag uppskattar att det går åt ca 500 kr för foder, tyll, dragkedja etc (exl spets)

Dvs totalt 1240kr.

Detta är bara riktlinjer och det är kanske värt att påpeka att det är lätt att falla för "den där underbara spetsen för endast 1200kr/m "

Svar på tråden budget för att själv sy klänning