• Mi@

Vad är rimligt pris på en ring?

Vi ska kika på ringar på lördag och undrar vad en ring ska kosta egentligen. Vi köpte rätt billiga ringar då vi förlovade oss och har funderat på att smälta ner dem till en ny, bred fin ring till honom och köpa nya till mig. Jag skulle vilja ha en smalare ring i rödguld och en lite bredare ring i vitguld med några stenar.

Vad är genomsnittspris på en ring. Vet att det varierar, men då man läser i Amelias bröllopstidning verkar det ju ändå finnas lite olika prisklasser. De under 3000 där var inte vidare fina och de över 10.000 har vi verkligen inte alls råd med. Vad kostar era ringar?

• Svar på tråden Vad är rimligt pris på en ring?
  • AndersE

Hennes förlovningsring kommer kosta 6250, och min kostar 2400 (likadan ring fast hon kommer ha briljanter).

• Ettolrach

Vad som är rimligt är väl vad var och en har lust till och plånbok till.

Vi köpte "standardringar", släta ringar i rött guld 4,5 mm breda och kostade ca 1.000 kr/st.

Min vigselring är handgjord av guldsmed, jag köpte en begagnad ring med diamanter på 0,30 Carat för 2.500 kronor, diamanterna lät jag infatta i nya ringen och använde guldet som "delbetalning". Allt som allt slutade kostnaden för min 5 mm breda rödgulsdring med 7 diamanter 6.350 kronor, 2.500 för materialet, 1.850 för arbetet + 2.000 kronor till när jag lät göra om ringen något.

• Gerda

Våra förlovningsringar var billiga - 3000kr fr Schalins gnm guldgruvan. Min är 3mm och hans är 7mm - de är släta i röttguld.

Till vigseln blir det bara jag som får en ny ring och vi har satt en budget på ca. 8-10.000kr. Men det beror självklart på den ringen vi hittar.

• Cilla R

Min förlovningsring gick på 8000 kr och jag har ännu inte hittat någon vigselring som jag gillar.

• Tiger72

våra förlovningsringar kosta ca 2000:- st och är breda men tunga ringar i rött guld.

våra vigselringar kommer att kosta betydligt mer. Då där kommer att vara stenar i båda ringarna.

• Miss Tess

Min förlovningsring kostade 20 000 och hans 10 000. Min vigselring kommer nog kosta ca 3000.

• Miss Maria

Jag var och köpte en ring igår som jag nu "testar" för att känna efter om jag tycker om den. Den glittrar precis så mycket som jag vill att den ska göra men kostar bara 1600:-
    Vi hittade denna bland de "vanliga" ringarna. Jag tror att precis som allt annat så får man betala en hel del bara för att det har med bröllop att göra.
    Men jag tycker att man ska titta mer på vad det är för ring och inte så mycket på priset, för det är ju ingen prestige grej utan ett bevis på att man gift sig.

• Roslagsbrud

Som jag ser det så är det värt att lägga lite extra på ringen - det är ju ändå den som ska finnas kvar efter att maten är uppäten och gästerna gått hem. Ett tips är att satsa på en ring med mycket guld (dvs tyngre) och hitta en modell som går att "bygga ut" efterhand. Du kan t.ex. ha bara några få diamanter till att börja med och sedan vid bröllopsdagar få ett par till som du lägger in.

• Gable

Våra förlovningsringar kostade ca 4000 kr tillsammans. Vigselringen kostade 19.000 kr. Vi köpte dom hos en guldsmed som gjorde ringarna åt oss.

• annki72

Jag är av den åsikten att priset inte har så stor betydelse, Jag tror inte att en billig ring är sämre än en dyr.

Min förlovnings ring kostade 500:- och den har jag haft i 15 år och den är lika fin idag som när vi köpte den, alla stenar är kvar och den är inte ens matt.

Pris stop uppåt kan jag förstå, men jag själv skulle aldrig ge mer än 2500:- för en ring, för oss finns det viktigare saker att lägga penagar på
    Det är ju trots allt inte ringen man är gift med

Mitt råd är att gå in i affären och titta på ringar inte prislapp, hitta den du gillar och kolla sen pris och diskutera om man vill ge ev. så mkt.

Besök olika guldsmeder för att se olika förslag på ringar.

Lycka till med ditt letande!!

• Mi@

Åh, tack för alla svar! Förstår att det verkligen skiljer sig en hel del, säkert lite beroende av vilken ekonomisk situation man har osv. De ringar vi har nu kostar bara 2000 kronor och vi hade ju tänkt lite dyrare nu då vi gifter oss.
    Jag hoppas att ingen tror att vi vill ha dyrare bara för sakens skull, det är med för att vi båda upplevt förlovningsringarna vi har nu som lite för tunna och skulle vilja ha tjockare nästa gång (de vi har nu verkar redan slitna) och man antar ju att tjocklek och pris hänger ihop lite grann! Sedan är det bara att gratulera de som lyckas hitta fina ringar för billig penning!
    Tack för alla åsikter!

• Miss Maria

Jag håller med Anki72 om att man ska tänka på att det inte är ringen man är gift med. Vad jag kan känna är att man blir upptrissad av alla människor runt omkring och alla människor här på BT, så man till slut blir blind för vad man håller på med. Visst är det så att man bara gifter sig en gång och att det ska vara en fantastisk upplevelse men blir det det om man egentligen inte har råd??
    Fick ett råd av min mor -Försök att hitta en ring du tycker om och titta inte på priset. En dyr ring kan man skaffa sig senare i livet också. Min mamma har 4 ringar på sitt finger idag och den "mesigaste" är vigselringen.

• Mi@

Ja, nu har vi valt! Det blev en red, rak lite tuffare ring till honom i rödguld och två ringar till mig, den ena enkel, slät i rödguld och den andra i vitguld med diamanter. Kommer att smälta ner våra nuvarande förlovningsringar till hans ring och tror att allt som allt kommer våra ringar då att kosta ca 10.000.... Hans ring ca 1000 kronor om man räknar med att vi använder eget guld, min enkla ring ca 2000 kronor och den med stenar ca drygt 7000 kronor.

• Blowjo

våra två förlovnings ringar 4 mm breda kostade 2500:- inkl. gravyr...

Svar på tråden Vad är rimligt pris på en ring?