• suss*

hjälp med ängsblommor!!!!

Hej!!

jag tänkte ha ängsblommor i min bukett och svärmor ställer upp och fixar buketten. Jag tänkte inte jag skulle ha en komplicerad bunden bukett utan en enkel...

Men nu när jag börjar fundera närmare blir jag lite orolig för hur länge blommorna håller. Kan man plocka blommorna dagen innan? Håller dem sig till eftermiddagen dagen efter då? (gifter oss kl 14:30....). Jag vill sååå gärna ha ängsblommor, typ blåklockor liljekonvaljer, ängabollar o dyl.

Hjälp!!

• Svar på tråden hjälp med ängsblommor!!!!
  • linflickan

åå vad fint... vill jag oxå ha... fast jag har ju tänkt att inte ha nån bukett, utan en blomsterkrans i håret istället...
    Jo, om ni plockar blommorna kvällen före, och ställer dem i vatten på ett svalt ställe, så borde de ju klara sig. Så gjorde vi alltid förr till midsommar.

• Blivande Fru!

Har man de svalt så håller de ju sig, men är de utan vatten en längre tid så har de en tendens att slokna snabbt.

Sedan är det ju så att Liljekonvaljerna blommar i Maj, ängabollar, humleblomster, rödklöver och smörblommor är mer strax efter/runt midsommar.
    Blåklockorna brukar vara lite senare har jag för mig, efter i mitten av Juli brukar det vara svårt att få tag på de vilda blommorna.

I Småland
    (Jag är alltid ute efter att plocka när de första kommer nämligen, är galen i sommarblommorna)

• Jasso

Vilket datum gifter du dig? Man kan ju plocka blommorna själv på förmiddagen. Det kan nog vara en skön laddningsstund inför bröllopet.

• f.d. Svart brud

Små blåklockor kan vara svåra att ha i en brudbukett, de har ingen vidare hållbarhet och är inte tillräckligt kraftiga. Däremot funkar storklocka (fast de brukar blomma i juli i mellansverige) och toppklocka (finns även som snitt)

Blommorna håller sig alldeles utmärkt om man plockar dem dagen innan och ser till att de förvaras svalt och har vatten.

Det är inte världens lättaste grej att fota brudbuketter så de ser lika fina ut på bild som i verkligheten, men

Här finns lite ängs-brudbuketter:

Ängsbukett i droppform
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=337&Bid=82 och
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=273&Bid=1 och
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=137&Bid=64

Liljekonvaljer och daggkåpa
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4028&Bid=1

Enkel liljekonvaljbukett
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=267&Bid=1

Enkel liljekonvaljbukett med gökärt och blåbärsris
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=4030&Bid=1

Prästkragar, blåklint och bubleurum (snitt)
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=135&Bid=32

Enkla ängsbuketter med band
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=274&Bid=1 och
    www.svartbrud.se/galleri.asp&ID=136&Bid=64

De flesta buketterna har jag eller en väninna gjort. Jag kan säga som så. Ängsblommor har inte världens bästa hållbarhet, _men alla buketter håller i alla fall hela bröllopsdagen_. Droppbuketterna behöver inget extra vatten eftersom de är gjorda i hållare, men de håller inte särskilt länge efter bröllopsdagen. De vanliga ängsbuketterna håller någon dag längre efter bröllopsdagen i sådana fall, om man sätter dem i vatten så snart man har möjlighet.

• suss*

hej på alla!

tack så jättemycket för tipsen, det verkar som om jag inte har så mkt att oroa mig över, nu gäller det bara att det blir en fin vår så att det finns lite blommor till pingst. Jag får väl inte vara så kräsen utan ta vad som finns ute i naturen helt enkelt, i västa fall kanske jag kan komplettera med några snittblommor....:)

Tack f.d. svart brud för alla fina bilder!!!

//Suss

Svar på tråden hjälp med ängsblommor!!!!