• ceciliaj

krympa jeans

jag undrar om man kan krympa stretchjeans. vågar man tvätta dem varmt eller torktumla dem? de är bara en storlek för stora. nån som vet?

• Svar på tråden krympa jeans
  • pickolina

Om du torktumlar dem kan de mista sin strech och bli ännu större så det är ingen bra ide´...

Vet inte om de går att krympa tyvärr, tror inte det..

• ceciliaj

jag misstänkte det.. men tvätta dem lite varmare då? de att perfekt innan jag tvättade dem...

• pickolina

Vet faktiskt inte hur de reagerar på tvätt i varmare grader. Risken är ju att det blir samma sak som om man torktumlar.. Tyvärr är det ofta dålig kvalitet på strechjeans. De enda bra jag haft är "Filippa K" och "FCUK".

• vixen not a tramp

ceciliaj
    Det här hjälper ju inte dig, men angåenda att det är dålig kvalité på stretchjeans. En bekant köpte stretchjeans på gina tricot. Efter en utekväll kunde hon dra av sig de utan att knäppa upp de, så mycket hade de töjt sig. Hon gick tillbaka men fick höra att "ALLA vet att SJ töjer sig, därför ska man köpa en storlek mindre än man kan ha i när man provar de." Hon fick inte lämna tillbaka de. Surt. Inte kul att köpa för små heller som kanske inte töjer sig, det är lite av en chansning. Är det mycket stretch i dom? Om det bara är 1%kanske du kan tvätta de varmare, men är det 4%skulle jag inte chansa. Var de dyra?

• ceciliaj

Mia.Maria

de är faktiskt köpta på gina tricot. de var inte dyra men jag har letat efter såna länge.. suck.. det är 2% stretch i dem.
    jo man vet ju att de töjer sig, men en gång köpte jag ett par jeans som var för små eftersom alla mina andra jeans töjt sig. men då fick jag aldrig på mig dem! =(
    jag har en kompis som alltid torktumlar sina stretchjeans o de blir jättebra av det. så jag kanske ska prova det.. är ju inte så kul att gå runt med hängröv på jeansen

• vixen not a tramp

Lägg av! Har de extra dålig passform eller? Jag har oxå köpt för små jeans som aldrig töjt sig, skittråkigt!
    Om din kompis torktumlar de så varför inte? Du har ju inget att förlora-hängröv, nej tack!

• pickolina

Jag tror nog, tyvärr, att man ska hålal sig till märkesjeans om man köper strech. Som sagt, testa att tumla, om du ändå inte kommer använda dem som de är nu så är det ju värt risken...

• vixen not a tramp

ceciliaj
    har du krymp de ännu? Nyfiken på resultatet!

• ceciliaj

de är i tvätten nu! meddelar senare hur det gick

• ceciliaj

det funkade! just nu iaf, vet inte vad som händer när jag använt dem ett tag. jag tumlade dem ca en halvtimme o sen fick de torka resten själva. nästa gång tumlar jag dem tills de är helt torra. hoppas det håller nu bara!

• Moulin

Hmm... Jag är ingen jeansexpert och vill verkligen inte sabotera det roliga... Men brukar inte jeans töja sig mer när man tvättar, i synnerhet om man har mjukmedel? Alltså, att just när man tar på sig dem är de mindre av tvätten, men att det går ut sig efter ett tag? Fast jag vet inte. Hoppas att jag har fel!

Men i så fall får du tvätta dem dagligen och utan sköljmedel varje gång. Kan vara värt för att slippa hänget!

• ceciliaj

jo jag misstänker också detta. ska använda dem imon, får se då. annars får jag väl sy in dem eller nåt. känns ju lite jobbigt att tvätta dem varje dag man ska använda dem..

• ceciliaj

de har faktiskt hållt sig bra under dagen, men de sitter ju inte perfekt. kan ju säga att jag aldrig mer köper jeans från gina tricot!

jag har startat en ny jeanstråd som heter "snygga jeans". kom gärna dit!

Svar på tråden krympa jeans