• Delicatoboll

Spanska hjälp

Om man ska skriva Rebecca och Susanna var...alltså skriva i dåtid.

Räcker det då med Rebecca y Susanna estado...

Eller måste man skriva Rebecca y Susanna han estado.

Dvs behöver man ha med he,has,ha mm om man har ett eller flera personnamn innan??

• Svar på tråden Spanska hjälp
  • Nilo

"Han" ska vara med om du skriver by the book, men hur bra är du på spanska? Det kanske är vedertagen slang att skippa "för"-ordet?

• Delicatoboll

okej, jag blev lite osäker då jag tänker att det känns väldigt dubblelt eftersom man fattar att det är de när man har 2 namn.

• Delicatoboll

Men du är säker på att det ska vara det lilla ordet innan no matter what?

• Nilo

Hm, klurigt...

Men man säger ju aldrig "yo he estado" för att det blir kaka på kaka - då tar man ju bort "yo" eftersom det säger sig självt när man har "he".
    Att däremot ta bort "he" och säga "Yo estado" har jag aldrig hört...

Men om de "var" något under en lägre tid, ska man inte hellre välja "estaban"? Eller "eran"? Beroende på vad de "var" för något, det vill säga

Puh, det här var inte lätt!

• charlie06

Om man skriver Rebecca y Susanna han estado betyder det att de har varit, t.ex. R y S han estado en Estocolmo. R y S estuvieron en E. betyder att de var i Stockholm (om det handlar om en gång)

Men man kan ju också använda verbet "ser" som också betyder vara men som används vid andra tillfällen.

Vill du kan du skriva hela meningen så blir det lättare att hjälpa dig.

Adiós...

• Delicatoboll

Jag ska skriva och berätta om att de har varit på semester, (till en spansk kompis).

• Delicatoboll

Kanske borde använda imperfekt eller preteritum istället eller??

Imperfekt är väl mer beskrivande än preteritum så i mitt fall kanske preteritum isf

• syrsa

Hej,

Det man kan "ta bort" pa spanska ar pronomen (jag, du, han/hon, vi, ni, de) men "han" ar inte ett pronomen utan ett hjalpverb som du INTE kan ta bort. "Han" ar en bojning av verbet "haber" och motsvarar svenskans "dom har".

Sen ar det en annan fraga vilket tempus av verbet du ska anvanda... jag tycker sjalv det ar jattesvart!

• syrsa

Forresten, det du skriver att imperfekt ar mer beskrivande an preteritum (preterito indefinido pa spanska), ja, det stammer nog. Om du vill beratta nagot som hande nar R och S var pa semester (dvs. sjalva poangen med det du sager ar inte att dom var pa semester utan nagot annat) sa kan du skriva R y S "estaban".. blablabla och sa hande det och det. Om sjalva poangen med det du sager ar just att dom var pa semester, dvs. att vara pa semester ar sjalva handlingen och den skedde i forgangen tid (forra veckan, forra aret, igar) da kan du anvanda "estuvieron". OM semestern ar slut men har skett i nutid (denna veckan, idag, detta aret) anvander du preterito perfecto dvs. "han estado".

Hm, vet inte alls om du blev nagot klokare, det ar svart att forklara! Iallafall sa ska du absolut anvanda en form av verbet "estar" inte verbet "ser".

• charlie06

Om du ska skriva att R o S har varit någonstans på semester så ska du skriva R o S han estado en (t.ex) Dinamarca.

Svar på tråden Spanska hjälp