• Bröllopstokiig

Byte av legitimation?

Jag har anmält om namnbyte i samband med hindersprövningen. Kommer det sedan papper hem som jag skall fylla i när jag skall ordna med nytt körkort och allt annat som har mitt gamla eftenamn.

Eller måste jag kontakta alla för att ändra efternamnet? Det är nu en veckas sedan som vi gifte oss och än har inget hänt.

• Svar på tråden Byte av legitimation?
  • Bröllopstokiig

Hej !
    Jag ringde till vägverket och dom sa att ca. 2-3 veckor efter bröllopet så skickar dom hem papper som man får fylla i för ett nytt körkort.

Hur det är med andra ställen som amn måste ända på vet jag inte..
    Ha det!
    Cilla

• Bröllopstokiig

Jag gick till min bank och frågade hur jag skulle göra. De sa att jag skulle ta med ett bevis från skattemyndigheten på att jag hade bytt namn, samt någon som kunde intyga att jag var jag så skulle de ordna nya bankkort och ny legitimation till mig (har ej körkort).

Men jag vet inte om intyget från skattemyndiheten kommer automatiskt eller om man måste beställa det...någon som vet?
    -Maria

• Bröllopstokiig

Hejsan!
    Jag fick automatiskt intyg från skattemyndigheten om att jag bytt namn ca två veckor efter vigseln. På pappret står mitt gamla efternamn och mitt nya. Papper från vägverket om byte av körkort kom samtidigt.

• Bröllopstokiig

När du fått beslutet från Skattekontoret (om att ni får gifta er och att du får byta namn) ska du ge dessa papper till prästen. Sen kommer prästen att skicka in ett papper till Skattemyndigheten om att ni nu är gifta. Efter detta dyker det upp ett papper från Skattemyndigheten om att namnändringen nu gäller (det papper som Linda B berättade om) sen kommer papper automatiskt från Körkortsregistret om att du ska förnya körkortet på grund av namnändring.

För oss gick det jättefort, en vecka efter vigseln kom papprena om körkkortet och veckan därpå kom det riktiga körkortet (jag hade tagit ny bild och så samma dag brevet kom).

Har du kreditkort måste du personligen gå till banken (med pappret om det nya gällande namnet från Skattekontoret) för att få ett nytt kreditkort, men övrig bankinfo är ändrat till ditt nya namn genom Skattekontoret.

Gör gärna en sökning här på BT också, där finns det en tråd om just vad man kan tänkas behöva tänka på när man namnändrar då inte allt går automatiskt (typ ICA-kort, lånekort på bibblan, prenumartioner, bokklubbar osv).

Lycka till!

Petra

• Bröllopstokiig

Hur gör man på bröllopsresan? Åker man med sitt gamla pass?

• Bröllopstokiig

Malin,
    det viktiaste är att namnet i ditt pass överensstämmer med namnet på biljetterna. Om inte finns risk att du inte kommer iväg.

/Anna.

• Bröllopstokiig

Min MAN fick sina papper idag (en vecka efter vigseln) från skattemyndigheten och vägverket.. Jag ringde till bostadsbolaget idag så de ska komma och ändra namnet på dörren också =) och namnet i hyrsekontraktet ska också ändras.. Sen får vi väl fixa allt annat också som ska ändras..

• Bröllopstokiig

Tack än en gång för alla era svar. Vad skulle jag ha gjort om inte NI och BI funnits?!

Jag hade troligen varit ogift.....:)

Svar på tråden Byte av legitimation?