• Stefans fästmö

Använda mammas brudklänning?

Jag provade mammas brudklänning från 1977 i helgen, och den passade! Behöver bara gå ner lite för att den ska sitta perfekt, och det känns som att jag kan göra... Den är ganska mycket 70-tal, hög hals o långa ärmar som slutar med broderier, ganska långt släp. Funderar nu på att använda den, både för att spara lite pengar men mest för att det känns kul att ha samma som hon hade! Vad tycker ni om att använda mammas klänning? Vore kul att höra lite åsikter...

• Svar på tråden Använda mammas brudklänning?
  • Rystall

Jag tycker att det skulle vara jättekul att få använda mammas klänning. Men min mamma var Twiggysmal (45kg) och klänningen var i absolut kortaste laget. Skulle behöva sy på nån dm för att inte skinkorna skulle synas, om jag nu fick den på mig

Jag tycker ABSOLUT att du skall ha mamsens.

• atenea

Absolut !
    Tänk vad fint både för dig och din mor !
    Visst att man kan göra lite ändringar om man vill /behöver , men det kommer att bli samma klänning ändå ...
    Jag önskar jag hade chansen ...men mamma gifte sig borgerligt med vanliga kläder.

• fidelifidelej

Jag skulle också jättegärna haft min mammas klänning om hon haft den kvar...!

• Stefans fästmö

Tack för era svar! Kul att fler tycker det låter kul... Funderar oxå på att göra om den lite, ex korta ärmarna, får fundera mer på det, kolla tidningar o så... Samtidigt vill jag ju att den ska vara rätt lik den hon hade! Nån mer som har haft/ska ha en gammal klänning, mammas eller nån annans?

• tattar-Emma

Väldigt romantiskt och stilfullt! Mindre änringar gör inget, det ska ju vara personligt också.

• Stefans fästmö

Pratade med min syster igår, o hon tyckte INTE jag skulle ha mammas klänning! Hon tycker den är alldeles för mycket 70-tal, o att jag skulle ha en egen.... Hmm, nu vet jag inte alls... :-/ Den ÄR ju ganska annorlunda, långa ärmar, polokrage i spets... Har inte sett nån liknande i tidningar o så. Men det kan ju vara kul oxå... Vad tycker ni? Tur att jag har gott om tid på mig att fundera iaf, 18 månader till bröllopet...

• vixen not a tramp

Jag tycker absolut att du ska ha den!

• Jenny79

Skulle också gärna ha haft min mammas men hon var också i viktklass 45 kg på den tiden... Tror att det slutade med att hon skickade brudklänningen till Röda Korset eller nåt. Jag ska dock ha hennes slöja, det känns roligt!

• Sockerpinglan

Det låter som en jättekul idé! Gillar DU klänningen så ska du ha den tycker jag. Om inte annat så har du ju tid på dig att känna dig för!
    Min mamma gifte sig på åttiotalet, och det var väldigt mycket "princess Di" puffärmar och volanger då, så jag kommer absolut inte att ha hennes...

• Kotte

Tycker absolut att du ska ha din mammas klänning, bara roligt att den ser lite annorlunda ut. Så länge du känner dig vacker i den. Å din syster kanske bara är lite avundsjuk...

• ak76

Kan du inte sy om den lite, så blir det ju både din mammas och din egen?

Har för mig jag såg in av de nya bröllopstidningarna om tre tjejer som använt mammas/svärmors klänning!

Jag hade gärna använt min mammas, men hon gifte sig borgerligt i finkläder.

• Chilianna

Min kompis använde sin mammas klänning från nåt år senare än din mammas är. Hon sydde om krage och ärmar på den så den blev lite mer modern. Hon var jättefin i sin klänning!!

• Chilianna

Så jag tycker absolut du ska ha din mammas klänning!

• Ettolrach

Absolut, jättefin idé!

Kommer man inte i mammas klänning kanske man kan använda någon detalj från den som ärmar eller liknande?

Min mamma gifte sig första gången 1946 och då hade nog inte brudklänning, hon var gravid med min äldsta bror och då hade man inte brudklänning inte! Andra gången hon gifte sig så var det i en vacker mörkblå långklänning med vita broderier men den var inte aktuell vid mitt bröllop.

• Stefans fästmö

ak76: ja, jag såg oxå det i Amelia, men jag tyckte att två av dem hade gjort om klänningen så mycket att det inte längre var samma klänning, o då känns det inte som så stor idé... Men jag skulle ju kunna göra om tex ärmarna, som Chiliannas kompis... Undrar vad det kan kosta?

Tack för era svar! Det är ju svårt när man inte sett klänningen, men det är roligt att så många tycker idén som princip är kul! :)

• vixen not a tramp

Ändra inte för mycket, det är mitt tips.

• ak76

Stefans fästmö,

Nej, det kan jag iofs hålla med dig om, ändringarna var ganska stora, men man kan ju också tänka att man gärna använder det som är "i" klänningen - alltså lyckan och glädjen som mamma&pappa hade/har :)

Men tyckte jag verkligen om klänningen och tyget, så skulle jag nog ändra den så den kändes som "jag"....

Kram och lycka till!

• Storasystern

I senaste amelia brud har de en artikel om kvinnor som har gift sig i arveklänninar. Det är en fantastisk ide! Jag önskar att min Mamma inte hade gift sig på 80-talet i en blå och grön-randig bomullsklänning... :(

Svar på tråden Använda mammas brudklänning?